'טיסת השבת' • שלב האיומים

פרסום ראשון: כתב התביעה המלא של החרדים נגד 'אל על'

180 הנוסעים החרדים שכמעט חיללו שבת בטיסת אל על בסופ"ש האחרון, ונדהמו לשמוע כי לטענת החברה הם נהגו באלימות וכפו על הטייס לנחות באתונה, שיגרו אליה את האיום בתביעה (אקטואלי)

חזקי שטרן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

פרסום ראשון: 50,000 שקל עבור כל נוסע, ופרסום התנצלות פומבית - זה מה שדורשים 180 הנוסעים ששהו בבטן המטוס, בטיסה שזכתה לכינוי "טיסת השבת".

כזכור, חברת אל על טענה - וזכתה מיד לגיבוי של כמה מכלי התקשורת - כי חרדים ששהו על המטוס שאיחר להמריא בסוף השבוע מארה"ב לישראל, הכריחו באלימות את צוות המטוס להנחית אותו באתונה שביוון כדי לא לחלל את השבת.

אלא שלמרבה המזל, הפעם בין הנוסעים היה גם עיתונאי ישראל היום, שלאחר צאת השבת חשף את הגרסה האמיתית של השתלשלות האירועים: מאיחור רשלני של הדיילות, עבור דרך שקרים של צוות 'אל על' לנוסעיו ויחס מזלזל ומשפיל כלפיהם - ועד כאמור הסיפור על אלימות הנוסעים החרדים, שכלל לא התרחש.

בעקבות כל זאת, כפי שנחשף ב'כיכר השבת', החליטו 180 מהנוסעים להגיש תביעת פיצויים גדולה נגד חברת התעופה נערכת פגישה עם נציגיה, שמצידה מנסה בימים אלו להגיע לפשרה עם הנוסעים וכך למנוע את התביעה. כחלק מזה, אף הודיעה אמש אל על כי תקים ועדת בדיקה לכל ההתנהלות באירוע המסעיר.

כאמור, במכתב ההתראה המלא, המתפרסם כאן לראשונה, אותו שיגרו הנוסעים להנהלת חברת התעופה, הם מגוללים את השתלשלות האירועים מזווית ראייתם, ותובעים 50,000 שקל עבור כל נוסע, ופרסום התנצלות פומבית, תוך איום ברור בפניה לערכאות לשם תביעת ענק.

שירי השבת, בתוך המטוס (צילום: יהודה שלזינגר, ישראל היום)

וכך כותבים עו"ד עמית חדד ועו"ד תמר פולק, מטעמם של הנוסעים החרדים: "לכבוד מר גונן אוסישקין, מנכ"ל אל על. הנדון: התראה בטרם נקיטה בהליכים משפטיים. מרשינו, קבוצה של 180 נוסעים שטסו בטיסה אשר נודע שמה כ'טיסת השבת', מילאו ידינו לפנות אליכם בדברים:

1. מרשינו מהווים את קבוצת שומרי השבת אשר טסו בטיסת אל על 002 מניו יורק לתל אביב ביום חמישי 16.11.2018.
2. מרשינו סבלו נזקים ממוניים ועוגמת נפש עצומה מחמת התנהלותה של חברת אל על לפני, במהלך, ולאחר הטיסה הידועה לשמצה.
3. נתאר כאן את העובדות בקצרה ועל קצה המזלג, שכן הדברים ידועים ומתועדים למכביר.
4. הטיסה הייתה אמורה להמריא בשעה 18:30 יום חמישי. בטרם יציאתם של מרשינו לשדה התעופה, נוכח מזג האוויר הסוער שהיה באותו מועד בניו יורק, פנו נציגים מטעמם של מרשינו לחברה, על מנת לברר האם צפוי להיות עיכוב בטיסה. מרשינו נענו בשלילה וכי הטיסה תצא במועד המתוכנן.
5. בשעה סמוכה לעלייה למטוס, בעת שרובם ככולם של מרשינו כבר היו בשדה התעופה ואף לאחר הבידוק הביטחוני, הודיעה החברה כי יחול עיכוב בהמראה.
6. העיכוב הראשון התפתח לעיכובים נוספים, ובסה"כ כשעה ומחצה לפני העלייה למטוס.
7. לנוסעים לא ניתן כל הסבר מצד אל על לסיבה לעיכוב זה.
8. לאחר שהחברה העלתה את כל הנוסעים למטוס, התברר כי למעשה לא היה מקום להעלותם כלל, שכן קברניט הטיסה הודיע כי העיכוב נמשך. הפעם סיפקה החברה הסבר, וזאת איחור של הדיילות 'בשל תנאי מזג האוויר'. מובן מאליו כי כשם שהנוסעים הגיעו בזמן לטיסה, כך גם הדיילות יכולות היו (וצריכות היו) להגיע בזמן.
9. בשלב זה נוסעי המטוס התרעמו כולם, שכן לא זו בלבד שלא יעלה על הדעת כי הדיילות יאחרו לטיסה ויעכבו בכך את הנוסעים מלהגיע ליעדם במועד, אלא שהנוסעים נדרשו כתוצאה מכך להיות שעות נוספות במטוס, בטיסה ארוכה ממילא, בתנאי דוחק צפופים ובלתי נוחים. בסופו של דבר הדיילות הגיעו בשעה 21:45 (!) והעיכוב הנוסף נמשך למעלה משלוש שעות.
10. במהלך שלוש השעות של המתנה לדיילות שתגענה, צוות המטוס "הרגיע" את הנוסעים בהפרחת מיני הצהרות והבטחות שונות, ומשתנות, כי תיכף ומיד ממריאים; כי מטוסם הוא הראשון בתור להמראה (הגם שראו כי בפועל נכנסו מטוסים אחרים למסלול ההמראה לפניהם); כי נדרש רק לבצע פעולות קצרות שונות כגון הפשרת כנפיים; כי מחזירים את הנוסעים לגייט (מה שלא קרה בפועל), ועוד כהנה וכהנה אמירות בלתי אמינות אשר נראה כי נועדו למשוך זמן גרידא, תוך זלזול מוחלט בזמנם וחוסר נוחותם של הנוסעים.
11. על כך אמר מר יהודה שלזינגר, כתב ישראל היום, אשר נכח בטיסה והיה עד לאירועים במלואם: "הייתה עוד המתנה מורטת עצבים של שלוש שעות שבמהלכם פשוט אפשר לומר ששיקרו לנוסעים".
12. הקשיים המתוארים לעיל הינם פוגעניים כשלעצמם. אולם למרשינו בשלב זה המצוקה רק החלה.
13. מרשינו הינם כאמור שומרי שבת, חלקם דתיים חלקם חרדים.
14. הגם שהדברים ברורים, דומה כי יש צורך להזכירם, לחברה או מי מטעמה: עבור אנשים דתיים, וחרדים בפרט, שמירת השבת היא ערך עליון. השבת היא קדושה, ואין לחללה.
15. מסיבה זו לבדה נשאר ציבור האנשים הדתיים נאמן לאל על, לעיתים אף על חשבון נוחות ומחיר, ובוחר בה מתוך ידיעה כי היא לא טסה בשבת. גם מסיבה זו בחרו בה מרשינו בטיסה זו.
16. לאור העיכוב הגדול, מרשינו הודיעו לצוות המטוס כי בשל חששם ממצב בו המטוס לא ינחת בישראל לפני כניסת השבת, הם מבקשים לרדת מן המטוס.
17. בשלב זה הודיע קברניט הטיסה בעצמו כי הייתה החלטת מנכ"ל לקצר את זמן הטיסה מ- 12 שעות ל- 9.10 שעות, והתחייב כי המטוס ינחת בישראל בשעה 15:10, זמן סיפק לפני כניסת השבת (אשר נכנסה בשעה 16:18).
18. העומד בראשה של הקבוצה המרכיבה את מרשינו הינו הרב שלום בער סורוצקין.
19. צוות המטוס פנה אל הרב סורוצקין, כמי שהיה הדמות התורנית הבכירה במטוס. הם התחייבו בפניו על זמן הטיסה המקוצר, ועל מועד הנחיתה בישראל שלא יגרום לחילול שבת, וביקשו את עזרתו להרגיע את הנוסעים. הרב סורוצקין נעתר לבקשת החברה, על סמך התחייבותה כאמור, וסייע לחברה להרגיע את הנוסעים הנסערים והמוטרדים, וביקש מהם באופן אישי לשבת ולאפשר לטיסה להמריא.
20. הרב סורוצקין אף הורה על הכנת הישיבה בראשה הוא עומד, עטרת שלמה בראשון לציון, להיערך לקבלתם של עשרות אנשים, בתנאים בהם יוכלו להעביר את השבת בצורה מכובדת, למקרה שלמי מהנוסעים לא יהא די זמן להגיע לביתו טרם כניסת השבת; לרבות הכנת מקומות לינה ראויים וארוחות שבת, תוך הוצאת הוצאות נכבדות של עשרות אלפי ש"ח.
21. בעקבות הדברים הללו נחה דעתם של מרשינו והטיסה המשיכה כסדרה. לא למותר לציין כי לו היו יודעים מרשינו כי הטיסה לא תנחת בישראל לפני כניסת השבת היו יורדים מהמטוס, ומעבירים את השבת בניו יורק, כשחפציהם עימם, כשיש להם אוכל מתאים, ובנוחות ראויה.
22. הסוף ידוע מראש, הטיסה לא הגיעה לנחות בישראל לפני כניסת השבת.
23. מראיון רדיופוני שנערך עם סמנכ"ל המבצעים של אל על, נועם דורון, הוא אישר כי למעשה כבר במועד ההמראה היה ידוע לחברה כי המטוס לא ינחת בישראל לפני כניסת השבת, בניגוד למה שנאמר לרב סורוצקין.
24. עוד יצוין כי מרשינו, המוטרדים, התעקשו ושאלו את צוות המטוס בדבר פשר מועד הנחיתה שהיה כתוב על צגי המסכים שבמטוס - 16:24; עובדי החברה השיבו כי מדובר בטעות, וכיבו את המסכים.
25. במהלך הטיסה הקברניט לא העביר שום דיווח לנוסעי הטיסה. רק כשעתיים בלבד לפני מועד הנחיתה, הודיע קברניט הטיסה כי המטוס לא יספיק להגיע לישראל לפני כניסת השבת, ולכן, המטוס ינחת באתונה. הנוסעים שומרי השבת יאלצו להעביר את השבת באתונה, והנוסעים שאינם שומרי 25. שבת יוכלו להמשיך לישראל במטוס של חברה זרה.
26. מרשינו חשו פגועים מאד, מרומים, מזולזלים ומנוצלים. לאור הבשורה קמה התרעמות גדולה מצד כלל הנוסעים. הן הדתיים, אשר יאלצו להעביר את השבת ללא חפציהם, ושלא בביתם. והן החילונים, בגין הטרחה שבמעבר למטוס אחר ובגין העיכוב הנוסף שייגרם בשל כך.
27. כאן המקום לציין כי הגם שמרשינו היו נסערים מאד, לא היו שום גילויי אלימות מצידו של איש ממרשינו לכל אורך הדרך. כפי שמעידים רבים מנוסעי הטיסה, למשל שלזינגר בסרטון הנ"ל, לא זו בלבד שהנוסעים לא פעלו באלימות בשום שלב של הטיסה, אלא שהם אף פעלו לרומם את רוחם, וכדי להחליף את הקושי שחוו ניסו לייצר שמחה, ופצחו בזמר. כדברי שליזנגר בכתבה:
'לא הייתה התקוממות... צילמתי. הכל מתועד... כשהחרדים היו כלואים במטוס הם פצחו בשירים וגם זה כמובן מתועד'.
28. חרף זאת, כדרך להתגונן בחרה החברה, ככל הנראה, לעבור לעמדת התקפה, והפיצה לתקשורת מידע כוזב בדבר 'גילויי אלימות' מצידם של הנוסעים, שלא היו מעולם. מדובר בהפצתן של שמועות זדוניות, מדומות, כנגד קבוצה שמרבית הציבור אוהב לשנוא, ולכן קל להכפישה, תוך יצירת פגיעה נוספת במרשינו.
29. לדברים חומרה יתרה שעה שאל על או מי מטעמה פעלו להפיץ את סיפורי הבדים במהלך השבת, בעוד מרשינו מצויים באתונה, מרוחקים ונטולי תקשורת במהלך השבת, ובלא יכולת להעמיד את הדברים על דיוקם.
30. אם לא די בכל האמור לעיל, הרי שעם הגעתם של מרשינו לאתונה, הסתבר, כי החברה הזמינה חדרים רק ל- 53 מתוך 180 הנוסעים שומרי השבת. כך שמרשינו נאלצו לחלוק חדרים, כאשר לא לכולם היו מיטות וחלקם העבירו את השבת בשינה על הרצפה.
31. בנוסף לכל האמור לעיל, הרי שגם במלון בו שהו באתונה, וגם בטיסה חזור מאתונה לישראל, לא היו מנות כשרות (ברמת כשירות 'גלאט') כפי שהוזמנו על ידי מרשינו.
32. הנה כי כן, התנהלותה של החברה, המתוארת בעיקרה דלעיל, עמוסה בליקויים ופגמים מתחילתה ועד סופה;
בשלב טרום הטיסה, החברה הודיעה על העיכוב בטיסה - שיכול וצריך היה להיות ידוע מראש - רק בסמוך למועד ההמראה, ובכך גרמה לנוסעים לעיכוב מצטבר של כחמש שעות, אותו נאלצו להעביר בשדה התעופה ובמטוס עצמו. בנוסף, מרשינו חשו כי החברה הונתה אותם בהתחייבויות חסרות כל תוקף, זילזלה בהם, הפגינה אדישות לאמונתם ולצורכיהם, וכמעט וגרמה להם להפר שבת בעל כורחם. חמור מכך, החברה הונתה באופן אישי את הרב סורוצקין, וניצלה את מעמדו כדי לגרום לו לשכנע את יתר הנוסעים לא לרדת מן המטוס, הגם שבשלב זה צריך היה להיות ידוע לה כי המטוס לא יגיע בזמן לישראל.
במהלך הטיסה צוות האוויר החליט בשלב כלשהו על הפסקת השירות, ופסק מלחלק אוכל לנוסעים, וגם זאת מתועד.
בסיומה של הטיסה, המשיכה החברה להפגין זלזול בוטה במרשינו, שעה שהזמינה כמות חדרים רק לכרבע מכלל הנוסעים, ולא סיפקה להם תנאי שהות נאותים מינימליים, כמקובל במקרים של תקלות מצידן של חברות התעופה.
הכך נוהגת חברת תעופה אשר מכבדת את נוסעיה? התשובה לכך היא ברורה, ושלילית.
33. אשר על כן, נוכח כל האמור לעיל, דורשים מרשינו מן החברה, כדלקמן:
1. הודעה פומבית מצד החברה על כך שלא היו כל גילויי אלימות מצד מרשינו בטיסה, ואישור כי השמועות הללו חסרות בסיס.
2. נטילת אחריות והתנצלות על הנזק ואי הנוחות שהסבה החברה למרשינו.
3. החזר כספי של עלויות הטיסה לכל נוסע וכן פיצוי בסך של 50,000 ש"ח עבור כל נוסע מבין מרשינו.
34. הנכם מתבקשים להעביר למרשינו (באמצעותנו) את הסכום האמור בתוך 7 ימים ממועד מכתבנו זה, וכן לצאת בהודעה פומבית כאמור בתוך 3 ימים ממועד מכתבנו זה. היה ותימנע החברה מלפעול כאמור הורונו מרשינו לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותם על פי דין לשם עמידה על זכויותיהם, לרבות פניה לערכאות משפטיות.
35. למען הזהירות אין באמור במכתבנו זה ו/או במה שנעדר הימנו כדי להוות הודאה ו/או וויתור על כל טענה העומדת למרשינו, ואלה שמורות להם במלואן".

מכתב ההתראה המלא (סריקה)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר