הרב הבכיר זומן, הגיע והתחרט

בפגישה סודית: רבנים ב'הפלג' דנו האם יש להקצין עוד יותר

חברים במועצת הפלג התכנסו לפגישה חשאית שזומנה כדי לבסס מהלך קיצוני, בו ההצבעה בבחירות תיאסר לחלוטין, כ'שיטת סאטמר', בניגוד לקו שננקט עד כה בתמיכת רבניהם הבכירים • בלעדי (ארץ)

אבי רבינא | כיכר השבת |
הגר"ע אוירבך, בחר להשתתף בכינוס בראשותו של הגרי"י קלמנוביץ' (ארכיון. באדיבות המצלם)

פרסום ראשון: בשעות הערב של יום חמישי, לפני שבוע וחצי, נכנסו לאולם בית הכנסת 'ישורון' ברחוב בן יעקב בבני ברק כמה דמויות רבניות מוכרות, שזומנו למקום לדיון מעמיק על דרכו של "הפלג הירושלמי".

ל"כיכר השבת" נודע, כי היו אלו מספר חברים ב'מועצת גדולי עולם התורה' של 'הפלג' שנועדו לשיחה ארוכה - שלא במסגרת המועצת, ביוזמת הגאון רבי ישראל יצחק קלמנוביץ', הסבור כי יש לאסור מכל וכל השתתפות בבחירות.

ברקע הישיבה: ההערכה ששררה במערכת הפוליטית כי הבחירות הארציות צפויות להיערך מוקדם ממועדם הרשמי שחל בעוד כשנה.

יצוין, כי הרב קלמנוביץ', שאינו חבר ב'מועצת' אף שהשתתף בישיבתה הראשונה, נחשב מזוהה עם חוגי הקנאים עוד טרם הוקם 'הפלג' לפני חמש שנים, אך לאחר הסתלקותו של ראש הישיבה הגר"ש אוירבך זצ"ל, חברו אליו מספר עסקנים מהקצה הקיצוני ב'הפלג', והפיצו שמועה לפיה הגר"ש זצ"ל אמר להם כי בזמן הזה 'שיטת סאטמר' צודקת ואין להשתתף כלל בבחירות.

מי שהוביל את הקו ההפוך, וניצח לעת עתה, הוא עורך 'הפלס' נתי גרוסמן, שגובה בידי הרבנים המובילים כיום את הנהגת 'הפלג': הגאונים רבי צבי פרידמן, ראש ישיבת באר מרדכי רבי ברוך שמואל דויטש ורבי אשר דויטש מרבני ישיבת פוניבז', וכן בידי איש אמונו של הגר"ש אוירבך, רבי יוסף פטרוב, המחזיק עם גרוסמן בבעלות משותפת על ביטאון 'הפלג', 'הפלס'.

כל אלו הציגו קו אחיד לפיו דעתו של המנהיג המנוח לא השתנתה אף פעם, וכי 'שיטת סאטמר' אינה שיטת 'הפלג' - וממילא אין כל איסור על הצבעה בבחירות לכנסת.

ההתפתחות החלה כאמור לפני כשבוע, אז יצרו אנשיו של הרב קלמנוביץ' קשר עם חברי 'מועצת הפלג' - הגוף הרבני האמור לקבוע רשמית את דרכו של 'הפלג', מאז פטירת הגר"ש אוירבך - והזמינו אותם לכינוס בראשותו.

אלא שלטענת כמה מהרבנים החברים ב'מועצת', לא לכולם נמסרה אותה הודעה. לחלקם אף נאמר כי מדובר בכינוס רשמי של 'המועצת', אך לאחרים, דוגמת הגרב"ש דויטש, נמסרה הזמנה עמומה משהו, תוך הדגשה כי הרב קלמנוביץ' מבקש כי יבוא לכינוס.

הגרב"ש דויטש, כשאר רוב הרבנים שהוזמנו, הביע מיד את הסכמתו להגיע לכינוס, ואף אסף ברכבו את הגאון רבי עזריאל אוירבך, אך בהגיעו למקום ההתכנסות בבני ברק נוצר קשר טלפוני בינו לבין הגר"צ פרידמן, שהוביל לדרמה גדולה: בשיחה זו, בין שני הרבנים הבכירים, נודע לגרב"ש דויטש כי גם הגר"צ פרידמן הוזמן, אך החליט שלא להגיע כי הבין שמדובר בכינוס שנועד לגבש מחנה אידיאולוגי, במטרה לבסס איסור על השתתפות בבחירות כפי שכאמור סבור הגרי"י קלמנוביץ', וזאת בניגוד לדעתו של הרב פרידמן.

הגר"צ פרידמן והגרב"ש דויטש (ארכיון. באדיבות המצלם)

לפי הגר"צ פרידמן והגרב"ש דויטש, בכל מקרה טרם ברור האם הבחירות בפתח, האם אגודת ישראל תתפצל מדגל התורה ובכך אולי יתאפשר ל'הפלג' לחבור אליה, ובעיקר: האם "חוק הגיוס" יאושר ובאיזו מתכונת, מה שאמור להשליך ישירות על אופי הבחירות.

בעקבות שיחה זו, החליט הגרב"ש דויטש להישאר מחוץ לאולם בית הכנסת 'ישורון' בו נערך הכינוס, כשרק הגר"ע אוירבך יוצא מהרכב ומצטרף לשאר חברי 'מועצת הפלג' שנכחו במקום. בהמשך אף סב הגרב"ש דויטש על עקבותיו ועלה בחזרה לירושלים.

מי שכן נטל חלק בישיבה החשאית - עד לרגע זה - הם הגאונים: רבי ישראל יצחק קלמנוביץ' היוזם, רבי עזריאל אוירבך, ראש ישיבת פוניבז' רבי שמואל מרקוביץ', ראש ישיבת 'כנסת יצחק' (חדרה) רבי יהושע ארנברג, רבי בן ציון בורודיאנסקי מרבני ישיבת קול תורה וראש ישיבת בית דוד רבי צבי שינקר.

הגר"ש מרקוביץ' והגר"י ארנברג. שניים מחברי 'מועצת הפלג' שהשתתפו בפגישה (ארכיון. באדיבות המצלם)

כאמור, רבנים אחרים החברים ב'מועצת הפלג' נעדרו מהישיבה במכוון, בהם בולטים הגאונים ר"צ פרידמן, רב"ש דויטש ורבי אשר דויטש.

יודגש, כי ליוזמי הפגישה היה חשוב שקיומה לא ידלוף, וכחלק מזה הוצבו כמה אברכים חסונים בפתח בית הכנסת כדי למנוע כניסת זרים בעת ההתכנסות ואף נגררו מחיצות מעזרת הנשים והוצבו סביב השולחן בה ישבו הרבנים, כדי שחלילה לא תשזוף עין מבחוץ את זהות המתכנסים.

כך או כך, יש הרואים את עצם ההתכנסות הסודית, כניצני התקוממות בקרב חלק מרבני 'הפלג' נגד הקו שננקט עד כה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר