מהלך תקדימי

סאטמר: לפטור אותנו משירות בצה"ל; "לא שייכים למדינה"

חסידי סטאמר המתגוררים בישראל הגישו עתירה לבג"ץ, בדרישה שיורה לשר הביטחון להעניק פטור גורף לכל אלפי בני הקהילה: "שירות בצבא הוא שפיכות דמים". השופט לא דחה אותם על הסף (ארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
חסידי סאטמר. אילוסטרציה (באדיבות המצלם)

חסידי סאטמר הגרים בישראל הגישה אתמול (רביעי) עתירה לבג"ץ, בבקשה שיורה לשר הביטחון להוציא צווים הפוטרים את כל הקהילה משירות בצה"ל, מטעמים של דת ואמונה, זאת כחלק מסמכותו.

בעתירה, שהוגשה מטעם עמותת "ועד בני היישוב הישן", ועומד מאחוריה עסקן 'העדה החרדית' עמרם טייטלבוים, נכתב: "חסידי סאטמר המתגוררים בארץ ישראל (וכינויים 'בני היישוב הישן') אינם רואים עצמם שייכים אל מדינת ישראל, ולא רק שמסרבים הם להכיר בה ולשתף עמה פעולה בדרך כלשהי, אלא שהם אף מאמינים שעצם קיומה מעכב את בוא הגאולה מן השמיים. על מנת להימנע משיתוף פעולה עם החטא הנורא בדבר קיום המדינה כאמור, מתבדלים חסידי סאטמר מכל שייכות למדינה, למוסדותיה ולסממניה".

עורכי הדין רנאטו יאראק, אוהד יאראק ומתן ספקטור ממשרד מ. פירון ושות', באמצעותם הוגשה העתירה, מנמקים כי היא מבוססת על משנתו של כ"ק האדמו"ר רבי יואל טייטלבוים זי"ע.

משנה זו שוללת כידוע את הציונות ואת הקמת המדינה ומתנגדת לקיומה, "בראותה בעצם הקמתה חטא כבד, שכן הקמת המדינה טרם בוא הגאולה מן השמיים מהווה מרידה בקב"ה", לשון העתירה.

ראשיתה של העתירה התקדימית (צילום מסך)

עוד נטען: "סאטמר שוללת שירות בצבא - כל צבא - שכן בעיניה כל מלחמה שלא נקבעה באישור הסנהדרין, במדינה שתקום לעת בוא בגאולה השלמה מידי שמיים, היא בבחינת שפיכות דמים. על יסוד אמונה דתית זו מבקשים חסידי סאטמר בארץ ישראל לקבל פטור מהתייצבות לשירות בצה"ל, לרבות כל הליך הקשור בכך, שכן התייצבותם לשירות או אף לבדיקות הכשירות המקדימות, מהווה מבחינתם הכרה במדינת ישראל".

בעתירתם, מדגישים חסידי סאטמר את ההבדל בינם לבין רוב בחורי הישיבות החרדים המבקשים דחיית שירות, כשהם מבהירים כי הם לא מעוניינים בדחייה אלא בפטור מלא משירות והתייצבות לצה"ל, שכן "גם עצם דחיית השירות מהווה במשתמע הכרה במדינה ומוסדותיה".

כראיה להיבדלותם האידואולוגית האמיתית ממדינת ישראל, מוסיפים חסידי סאטמר בעתירתם ומזכירים את סירובם לקבל במהלך השנים תמיכות ותקצוב מרשויות השלטון השונות במדינת ישראל.

טקס השבעה של חיילים חרדים בכותל. ארכיון (באדיבות המצלם)

בעיקר העתירה נכתב, כאמור: "ביסוד האמונה הדתית האוסרת, בין השאר, לשרת בצה"ל, ניצבת תורתו של האדמו"ר המנוח של חסידות סאטמר, ר' יואל טייטלבוים ('האדמו"ר מסאטמר'), המבוססת על מקורות הלכתיים, לפיה הציונות והקמת מדינת ישראל מהוות הפרה בוטה של איסורים חמורים מדאורייתא, שהעונש בעטיים כבד ביותר, וכפירה בדברי הא-ל; וחל בין השאר איסור מוחלט על גיוס והשתייכות לכל צבא באשר הוא, עד אשר תכונן סנהדרין אשר תתיר זאת. על פי אמונה זו, שפיתח האדמו"ר מסאטמר על בסיס מקורות הלכתיים, הקמת המדינה שלא על-ידי הגאולה מן השמיים היא מרידה בקב"ה".

חיילים חרדים. אילוסטרציה (צילום: David Cohen/Flash90)

בצעד שיהיו שיגדירו כמפתיע, הורה שופט בית המשפט העליון דוד מינץ לממשלת ישראל ושר הביטחון "להגיש תגובה לעתירה בכל הנוגע לטענה שיש ליתן פטור משירות בצה"ל מטעמי דת ואמונה".

יצוין, כי במקביל להגשת עתירה זו, אף הוגשה בקשה למתן צו ביניים האוסר על שר הביטחון לנקוט בפעולות לגיוסם הספציפי של שני צעירים הנמנים על חסידות סאטמר: יוסף אפשטיין ושלמה היימליך.

הבקשה לצו ביניים (צילום מסך)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר