פרשת וישלח

הגרי"מ לאו משחזר: כך מנענו מרבין לוותר על קבר רחל

לקראת פרשת השבוע, פרשת וישלח, בה נקרא על קבורת רחל אמנו בבית לחם - "ותמת רחל ותקבר בדרך", הגרי"מ לאו חושף: כך מנענו מרבין לוותר על קבר רחל. "מאימא לא נפרדים" (חרדים)

שאול כהנא | כיכר השבת |
הגרי"מ לאו (צילום: Yossi Aloni/Flash90)

מגיד השיעור הנודע, הרב יונתן שטנצל, הידוע במסירת שיעורי משניות ושיעורי פרשת השבוע, פנה השבוע אל הגאון רבי ישראל מאיר לאו, כדי לרענן את זכרונו ולשמוע ממקור ראשון סיפור שעבר מפה לאוזן על פעילות הגרי"מ לאו בתקופת הסכם אוסלו, למנוע מראש הממשלה יצחק רבין לוותר על חלקת 'קבר רחל' אמנו בבית לחם.

הרב שטנצל שאל את הגרי"מ לאו: "אני אומר כל שבוע שיעור בפרשת השבוע, והשבוע על פטירת מאמע רחל, נזכרתי בסיפור ששמעתי מהרב ורציתי לחדד את זה, שהרב היה מעורב מול רבין שלא ימסרו את הקבר של רחל אמנו".

הגרי"מ לאו אישר את הסיפור והציג דברים כהוויתם: "נודע לי בזמנו, חנן פורת הודיע לי, או מישהו אחר. הייתי אז בראשית דרכי ברבנות הראשית, נודע לי שבמסגרת הסכם אוסלו ב' היינו צריכים להיפרד מבית לחם ומחברון, אוסלו א' היה להתנתק מעזה ומיריחו, זה כבר נתנו את יריחו עם הבית הימורים שהיה שם, ואת עזה גם, עכשיו היו צריכים לתת את בית לחם, ונתעוררה שאלה לגבי קבר רחל שנמצא באזור השיפוט של בית לחם.

"היה דיון בישיבת ממשלה מיוחדת, ביום רביעי בדחיפות, ושמעון פרס שהיה שר החוץ הוא אמר היות וזה רק 500 מטר מירושלים הגיעו אליו פניות שלפחות השמירה על קבר רחל ועל הדרך לשם תהיה בידי צה"ל או משטרת ישראל, כי בהם אנו בוטחים, ולא בידי הרשות הפלסטינית שמקבלים מאיתנו רובים.

"רבין אמר לפרס - מילה זו מילה, הבטחנו, הבטחנו, חתמנו במסגרת אוסלו שכל השטח הזה עובר לרשות הפלסטינית, אם יהיה בעיות איתם ניקח להם את הרובים, ניקח להם את בית לחם כולה חזרה וגמרנו, אבל הסכם צריך לכבד. היתה הצבעה וכמובן קיבלו את עמדתו של רבין להחזיר את בית לחם כולה כמו שהיא, כולל הדרך והשמירה על קבר רחל.


"כאשר נכנסתי לתפקידי כרב ראשי יחד עם הרב בקשי דורון בראש חודש ניסן תשמ"ג, הלכנו להיפגש עם ראש הממשלה, שר הביטחון ושר הדתות יצחק רבין, ובאותו הזמן לא היה אף שותף דתי בממשלה כי ש"ס יצאה בגלל אוסלו, לכן הוא כיהן כשר הדתות, ואנחנו שני רבנים ראשיים חדשים צריכים להיפגש עם שר הדתות.

"הזמינו אותנו לשעה 16:00 ללשכה, סגן שר הדתות היה פנחסי מש"ס. הגישו לנו לשתות, רבין קם מהכיסא שלו וביקש ממני, כבוד הרב, אתה יכול לבוא רק דקה? ואז הוציא מהכיס שלו פתק, ואמר כבוד הרב אתה יודע שאני מכבד אותך, אני משתדל בשבתות בבית רמת אביב, אם במשך השבוע אמרתי משהו או עשיתי משהו שהוא לא לרוחך מאוד יהיה חשוב לי שאתה תעדכן אותי, אם לא היית שבע רצון ממהלך שלי או דיבור שלי, והנה לך מספר טלפון אישי שבו גם לאה לא מרימה אלא רק אני, אז תטלפן אלי לפני או אחרי שבת כאשר אני עדיין בבית בתל אביב.

"מספר של 6 ספרות שמופיע אצלי עד היום בספר טלפונים עד היום, ולא השתמשתי לעולם במספר הזה רק בשביל קבר רחל. נודע לי הסיפור של קבר רחל שהיתה ישיבת ממשלה ואז טלפנתי אליו והוא התחיל להתווכח איתי ואמר, 'אבל אתה ראית ממני את ההסכם של פרס עם ערפאת, שביריחו יש בית כנסת שלום ישראל שיש שם ישיבה והשמירה בדרך לשם היא של הרשות אז מה ההבדל בין בית לחם לישיבה ובית כנסת ביריחו. המקום שלנו כי הוא קדוש והדרך מאובטחת על ידי שוטרים פלסטינים'.

"אמרתי לו: 'אדוני ראש הממשלה, הייתי בשלום ישראל, ואי אפשר להשוות את זה לקבר רחל, יש שר בממשלה שלך, שהיה נוסע לתיקון חצות בקבר רחל והשר הזה לא יסע בלילה כאשר המשטרה הפלסטינית צריכה להגן עליו. יש יהודים שבאים מלונדון מניו יורק ומבלגיה לפני שעושים שידוך, או לפני שהאישה נכנסת לניתוח מסוכן הם נוסעים לקבר רחל כמו לכותל, לבקש, להתפלל ולומר תהילים, אתה תמנע מהם את זה'.

"אז הוא המשיך ואמר: 'מה ההבדל בין בית כנסת לכותל וקבר רחל?', אמרתי לו, לא. פה מדובר על אמא, ומאמא לא נפרדים', אלו המילים. אמר לי: 'תן לי לישון על זה בשבת', ביום ראשון המזכיר שלי, רפי פרנק, מעביר לי שיחה עם ראש הממשלה דקות אחרי ישיבת הממשלה, ורבין אומר לי אנו עושים הצבעה חוזרת ואני מקבל את דעתו של שמעון פרס, ורק צה"ל יאבטח את הדרך לקבר רחל. התרגשתי, ושאלתי את רבין למה עשית את זה? והוא השיב: 'כי מאמא לא נפרדים!'".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר