חשש למלחמה

המתיחות העזה בין אוקראינה לרוסיה - נמשכת

בתגובה לירי הרוסי ולהשתלטות על ספינות אוקראיניות הודיע הנשיא פרושנקו על בקשתו להכריז על ממשל צבאי כהכנה למלחמה קרובה. מועצת הביטחון של האו"ם תתכנס (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
תיעוד ניגוח הספינה האוקראינית בידי הרוסים (צילום: מתוך טוויטר)

המתיחות בין רוסיה לאוקראינה בשיאה: צבא רוסיה פתח אמש (ראשון) בירי לעבר כלי שיט אוקראיני והשתלט על שלוש ספינות נוספות. בתגובה הודיע נשיא אוקראינה ויקטור פרושנקו כי ידרוש להכריז על ממשל צבאי במדינה, כהכנה לפתיחה אפשרית במלחמה. בעקבות ההתפתחויות וביוזמת שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי, מועצת הביטחון של האו"ם תתכנס לישיבת חירום דחופה בשעה 11 בבוקר, שעון ניו יורק.

המתיחות החלה לאחר שמוקדם יותר אתמול חסמה רוסיה את המעבר לים אזוב באמצעות ספינת משא עצומה מתחת לגשר במצר קרץ' המחבר את האי קרים עם דרום רוסיה, זאת כדי לחסום את תנועתן של ספינות אוקראיניות במעבר הרגיש דיפלומטית.

שתי המדינות מיד האשימו זו את זו בהפרה של החוק הבין-לאומי, ובתוך זמן קצר האירוע התדרדר לפעולות אלימות של כוחות צבא רוסיים שהשתלטו על הספינות. הרוסים אישרו שפתחו באש על כלי שיט אוקראיני ותפסו 3 כלי שיט נוספים. "המטרה שלהם ברורה - ליצור מצב של סכסוך באזור", תקף שירות הביטחון הפדרלי הרוסי (FSB) בהצהרה שפרסם.

מנגד, האוקראינים טענו כי לא מדובר במעשה של תוקפנות, וזאת משום שהם עדכנו את הרוסים מראש, כנדרש, על הגעת כלי השייט.

במהלך האירוע נגחו הרוסים בספינה אוקראינית וגרמו לה נזק. הסירה שנפגעה העבירה ככל הנראה אמצעי לחימה. בהודעה שפרסם הצי האוקראיני נכתב ששני אנשי צוות נפגעו, אך חומרת הפציעות שלהם לא נמסרה.

מדובר בהמשך של מתיחות ישנה בין שתי המדינות לאחר שבשנת 2014 סיפחה רוסיה את חצי האי קרים שהיה שייך עד אז לאוקראינה. ים אזוב הוא אזור שמאופיין במתיחות גבוהה במיוחד בין המדינות. הרוסים בנו גשר המשתרע על מיצר קרץ', שנמצא בין חצי האי קרים לדרום רוסיה, והוא מאפשר לה לווסת את התנועה במצר. אמנם ב-2003 נחתמה בין המדינות אמנה שקבעה כי מדובר במים טריטוריאליים משותפים - אך מאז 2015 רוסיה פועלת לנכס לעצמה שליטה כמעט בלעדית באזור רגיש זה כהמשך לסיפוח קרים.

בשנים האחרונות מגיעים תיירים ישראלים-יהודים רבים לאוקראינה כדי להשתטח על קברות הצדיקים הרבים במדינה. התחממות במצב הביטחוני בין מוסקבה לקייב יכול להרחיק את התיירים מהאזור ולפגוע בכלכלה המקומית קשות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר