משקל שגוי

כמעט אסון: דו"ח בטיחות חמור נגד "אל על"

לחץ בהכנת מטוס לטיסה ארוכה לניו יורק, הוביל את טייס אל על להזין נתונים שגויים על משקלו של המטוס מה שקבע את כמות התדלוק ויכל לגרום לפגיעתו בקרקע בהמראה (תעופה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

הצרות של אל על נמשכות, אחרי טיסת השבת והזעם של הציבור החרדי בעיקר על היחס לו זכה מהחברה, אמש (שני) נחשף על פי הדיווח ב-ynet, דו"ח חמור של החוקר הראשי במשרד התחבורה שחשף על אירוע בטיחות שהתרחש לפני כשמונה חודשים בטיסת אל על עם מטוס הדרימליינר החדש מישראל לניו ג'רזי.

על פי הדו"ח הזינו הטייסים משקל נמוך ב-40 טונות מהמשקל האמיתי של המטוס מה שהביא לתדלוק שגוי של המטוס דבר שיכל לסכן את את הנוסעים בעיקר בעת ההמראה אז שינוי במשקל המטוס יכול להיות מסוכן.

על פי הדיווח ב-ynet, הסיבה לתקלה החלה בלחץ של צוות המטוס להכין אותו לטיסה לאחר שהמטוס הגיע באיחור מטיסה קודמת מהונג קונג. עם הגעתו החלו צוותי הטיסה להכין אותו לטיסה לארה"ב כדי שיוכלו להמריא בזמן ומתוך הלחץ שלא לאחר את השעה בה אסור כבר להמריא מנתב"ג.

כמות הדלק בכל טיסה וטיסה מחושבת בין היתר לפי משקלו הכולל של המטוס על נוסעיו, המזוודות והציוד הרב שיש בו. על פי הדו"ח של משרד התחבורה, הקברניט הראשי הזין למערכת הממוחשבת את נתון משקל המטוס (כשהוא ללא דלק) וכתב כי הוא עומד על 128.6 טונות במקום 168.6 טונות, שהיה המשקל הנכון והמעודכן באותה העת.

על פי הדו"ח, הוא שם לב מיד לטעות ואף אמר זאת בקול רם וטען כי תיקן אותה אך בפועל כנראה שלא ביצע זאת כראוי. הקברניט הנוסף שהיה בטיסה בשל אורכה שמע אותו מכריז כי תיקן את הטעות אך לא ראה בפועל את הנתונים המעודכנים. בסופו של דבר, כמות הדלק הסופית שעליה הוחלט היה 69 טונות כמות שתאמה את המשקל השגוי. גם לאחר גמר התדלוק וקבלת דף התדלוק לבדיקת צוות המטוס – הטעות לא התגלתה ולא תוקנה.

בשעה 01:49 המריא כבר המטוס בדרכו לשדה התעופה נוארק שבניו ג'רזי. כבר בתחילת הטיסה, עם ההגעה לגובה השיוט, גילו הטייסים כי קיימת סטייה בנתונים ובגובה המטוס וגילו את הטעות של 40 הטונות במשקל המטוס. הקברניט הראשי הבין את חומרת האירוע ואת הסיכון, שבפועל הביא לחישוב ביצועי ההמראה שנערך על בסיס משקל נמוך באופן משמעותי מהמשקל האמיתי של המטוס.

לדעת החוקר הראשי במשרד התחבורה, עו"ד יצחק רז, מדובר בתקרית חמורה שיכלה לגרום לסיכון ממשי לשפשוף זנב המטוס בעת ההמראה או לאובדן השליטה לאחר ניתוק המטוס מהקרקע. לדבריו, מערכות המטוס המתקדמות הצליחו למנוע עצמאית את התאונה שיכלה להסתיים באסון.

רז טוען כי האיחור בהגעת המטוס מטיסה קודמת והצפיפות בלוח הטיסות היה גורם משמעותי בלחץ של הצוות וגרם לדילוג על שלבי בדיקה ועדכון הנתונים. החוקר שם דגש על עומס העבודה וצפיפות הטיסות בין נחיתה של מטוס מטיסה קודמת להמראתו הבאה והמליץ לבחון שינויים בשיבוץ מטוסים למשימות כך שלא ייוצר סד זמנים צפוף.

מאל על נמסר בתגובה: "אל על מתייחסת בחומרה ובקפדנות לסוגיות בטיחות בטיסה. כפי שעולה מדו"ח הבדיקה, קברניט הטיסה הבין באופן מיידי את השגיאה והסיק את המסקנות הנדרשות. האירוע דווח מיידית על ידי אל על לרשות תעופה אזרחית ולחוקר הראשי במשרד התחבורה".

"יש לציין, כי בשום שלב לא נשקפה סכנה לנוסעים או למטוס. אל על ביצעה תחקיר מקיף לאירוע וערכה רענון נהלים והדרכה לכלל טייסי החברה. אל על תמשיך ותלמד את דו"ח החוקר הראשי שהתקבל היום. אנו רואים בבטיחות הטיסה ערך עליון ואיננו מתפשרים בנושא".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר