האם התרופה לאלצהיימר טמונה בחיסון פשוט?

למרות מיליוני דולרים ושנים רבות של מחקר, טיפולים באלצהיימר נוטים להיכשל. אבל עכשיו, קבוצה של חוקרים מאמינים שאפשר להפחית במחצית את מספר האנשים המושפעים מהמחלה על ידי מתן חיסון (בריאות)

(צילום: שאטרסטוק)

צוות של המרכז הרפואי של אוניברסיטת טקסס, טוען שפיתח חיסון ניסיוני המפחית שני חלבונים שנמצאו במוח הקשורים למחלת האלצהיימר: עמילואיד-בטא וטאו. לאנשים עם אלצהיימר, סוג של דמנציה, יש הצטברות של חלבונים אלה, אשר מונעים מהמוח לתפקד בצורה תקינה. מחקר חדש זה נערך בעכברים והראה כי החיסון עשוי להפחית את החלבונים עמילואיד-בטא בשיעור של עד 40% וטאו ב-50%.

על פי הודעה שפורסמה על ידי האוניברסיטה, החוקרים מקווים כי החיסון עלול לעכב את הופעת האלצהיימר בחמש שנים ויפחית את מספר האנשים החולים בחצי.

"מחקר זה הוא שיאו של עשור של מחקר, אשר הוכיח שוב ושוב כי חיסון זה יכול ביעילות ובבטחה לפגוע בחלבונים המדוברים במודלים של בעלי חיים, אשר לפי השערתנו עלולים לגרום למחלת האלצהיימר", הסביר ד"ר רוג'ר רוזנברג, מחבר המחקר ופרופסור לנוירולוגיה, בהצהרה. "אני מאמין שאנחנו מתקרבים לבדיקת הטיפול הזה אצל אנשים".

הצוות נראה אופטימי, אבל האם חיסון לאלצהיימר הינו מציאותי בכלל?

זה מסובך, על פי ד"ר תומאס וויסנייבסקי, ומסביר לכתבת מליסה מת'יוס מהאתר "מנ'ס הלת'" כי הממצאים אכן מבטיחים, אבל מזהיר שזה מוקדם מדי לפתח תקוות.

"הישימות האנושית הפוטנציאלית היא די בספק", הוא אומר.

הבעיה הגדולה ביותר עם מחקרים בבעלי חיים היא שהם לא משקפים במדויק כיצד מחלות האדם ומערכות החיסון בגוף פועלות. אבל גם אם הטיפול הוא בר קיימא, קבלת חיסון אלצהיימר לא תהיה פשוטה כמו, לצורך העניין, לקבל את זריקת השפעת העונתית שלכם.

הסיבה לכך היא כי חלבונים אלה מצטברים במוח במשך עד 20 שנים לפני שחולי אלצהיימר מראים סימפטומים למחלה. משמעות הדבר היא כי אלה הנמצאים בסיכון לאלצהיימר יצטרכו לבחור בהתחסנות למרות היתכנות של תופעות לוואי לטווח ארוך.

"זה יהיה קצת קשה למכור מתן חיסון ויראלי לאנשים שאינם סימפטומטיים", אומר וויסנייבסקי. "אני קצת מפקפק בקשר לזה".

בדיקות שנועדו להראות מי נמצא בסיכון לאלצהיימר הן יקרות ומספקות מחסום נוסף. במקרה הטוב, חיסון לא יימכר בשוק לפחות בעוד 10 שנים מהיום, הוא אומר.

למרות שהוא זהיר באופטימיות לגבי מחקר זה, ישנם טיפולים חדשים אחרים לאלצהיימר אשר נחקרים. אם רק אחד מהם יאושר לשימוש הציבור, מיליוני חיים יכולים להשתפר בצורה דרסטית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר