ברוב דחוק

במליאת הכנסת: 'חוק גדעון סער' אושר בקריאה טרומית

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את 'חוק גדעון סער', חוק הקובע כי נשיא המדינה יוכל להטיל את הרכבת הקואליציה רק על ראש מפלגה ולא על כל חבר כנסת (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
סער ונתניהו בימים טובים יותר (צילום: פלאש 90)

מליאת הכנסת אישרה הצהריים (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק-יסוד: הממשלה של חבר הכנסת דוד אמסלם, הצעת חוק הקובעת כי נשיא המדינה יוכל להטיל את הרכבת הממשלה רק על ראש מפלגה ולא על כל חבר כנסת במשכן, חוק שכונה 'חוק גדעון סער' לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו טען כי סער ניסה להוביל למהלך שאחרי הבחירות הנשיא ראובן ריבלין יטיל עליו את הרכבת הממשלה.

במהלך ההצבעה נעדר מהמליאה ח"כ איימן עודה, יו"ר הרשימה הערבית המשותפת. בתגובה תקף ח"כ יואל חזון, מרכז האופוזיציה, ואמר: "לאן נעלם איימן עודה בהצבעה על חוק גדעון סער? מה הוא קיבל בתמורה? וחמור מכך חוק "רשויות מוחלשות" של לאה פדידה וחצי מהסיעה המשותפת נעדרת! במקום לדאוג לרשויות הערביות הח"כים של המשותפת נעלמים ובורחים מההצבעות".

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: "ההליך שבו מוטל התפקיד להרכבת הממשלה על אחד מחברי הכנסת הוא מרכיב מהותי ממימוש ההכרעה הדמוקרטית שהתקבלה בבחירות. הטלת התפקיד כאמור חייבת ליישם ולשקף את רצונם של אזרחי המדינה כפי שבא לידי ביטוי בהצבעתם בבחירות לכנסת. בנוסח החוק הקיים כיום יש לקונה העלולה להביא למצב אבסורדי בו מלאכת הרכבת הממשלה תוטל על חבר הכנסת שאינו ראש מפלגה ולא היה כלל המועמד מטעמה לעמוד בראשות הממשלה במהלך מערכת הבחירות.

"הצעת חוק זו נועדה ליצור ודאות בהליך הטלת התפקיד להרכיב את הממשלה באופן שיבטיח כי רצון הציבור יבוא לידי ביטוי בצורה המיטבית, כך שהתפקיד יוטל על ראש מפלגה. תיקון זה נועד לייעל את הליך הרכבת הממשלה, להגביר את אמון הציבור בהליך הבחירות ולסייע במימוש רצון הבוחרים באופן המיטבי".

ח"כ דוד אמסלם: "מי שרוצה לעשות פוליטיקה נמוכה מצמיד לחוק כינוי ואז לא מבינים על מה החוק. החוק מבקש דבר ברור מאליו ולא הצלחתי להבין את המתנגדים. אם הליכוד מציע משהו, בוודאי אם זה ראש הממשלה ישר מתנגדים בצורה פבלובית." השר יריב לוין השיב בשם הממשלה: "זו הצעת חוק טובה וחשובה שבאה להסדיר דבר פשוט ומונעת תרגילים".

יו"ר מרצ ח"כ תמר זנדברג התנגדה: "מזה זמן ארוך שהקואליציה הזו לא עוסקת בשום דבר חוץ משימור הכיסא של ראש ממשלה מושחת. כל פעם המשימה החשובה הזו מוטלת על מישהו אחר, על חשבון האינטרסים של הליכוד רק כדי שראש הממשלה יוכל להתחמק מחקירות. ראש הממשלה גורר את כולכם לתמיכה בחוק המופרע הזה, זו התאבדות מטורפת מבחינתכם. חבורת חסרי החוליות כמוכם מספקים לו חומת מגן אנושית. כשבדבר הזה ייגמר אתם לא תוכלו להסתכל בראי מרוב בושה.

בהצבעה שמית תמכו 60 התנגדו 55 וההצעה תועבר לוועדת הכנסת שתכריע היכן יתקיים המשך הדיון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר