"יהרג ואל יעבור"

הקרב על בית הכנסת של 'הפלג': מאיומים ועד משא ומתן

בפלג הירושלמי מאיימים בפיצוץ ההסכם עם עיריית בני ברק ואומרים כי השטח שהוצע נמצא בדיונים משפטיים. מנגד, גבאי בית הכנסת מסרו כי "מתנהל משא ומתן מול העירייה על מיקום ראוי" (חרדים)

שאול כהנא | כיכר השבת |
היכל בית הכנסת וסיור מפקדי המשטרה (באדיבות המצלם)

בסוף השבוע, כפי שנחשף לראשונה ב"כיכר השבת", הגיעו הנהגת 'הפלג הירושלמי' בבני ברק להסכם עם לשכת ראש עיריית בני ברק אברהם רובינשטיין, לפיו בית הכנסת 'דרכי שמואל' בקריית הרצוג, שנבנה באופן בלתי חוקי על שטח ירוק - יפונה, ובמקביל העירייה תכשיר מיידית שטח עבור בית הכנסת באותה השכונה.

כעת, לאחר שכבר החלו העבודות להכשרת שטח בסמוך למתנ"ס בשכונה, ישנה התנגדות של הנהלת המתנ"ס ופעילי הליכוד, מה שמביא גורמים בפלג הירושלמי לאיים בפיצוץ ההסכם.

גורמים ב'פלג הירושלמי' אומרים ל'כיכר השבת' כי השטח אותו ייעד ראש העיר לבית הכנסת נמצא בעיצומם של דיונים משפטיים מול הסוכנות היהודית שטוענת לבעלות על השטח.

היכל בית הכנסת 'דרכי שמואל'

כהוכחה לכך, הם מציגים את צו המניעה שהוציא בית המשפט לעיריית בני ברק לפני כ-11 חודשים, שם נכתב כי נאסר על עיריית בני ברק לבצע עבודות בנייה במגרש סמוך - שגם הוא בחלק הקרקע של המתנ"ס המקומי, וזאת עד להכרעה בתובענה של הסוכנות היהודית הטוענת לזכויות חכירה במקרקעין בכל שטחי המתנ"ס.

הגורמים בפלג הירושלמי מציינים כי אותו צו מניעה מוען ע"י בית המשפט עבור היועמ"ש של העירייה אריאל יונגר, שעומד כעת מאחורי הניסיונות לפנות את בית הכנסת 'דרכי שמואל'. "לכן", לטענתם, "אין סיכוי שהוא לא ידע מאותו צו מניעה, ואין ספק שנעשה כאן ניסיון נואל מצד ראש העיר והיועץ המשפטי להפיל אותנו בפח".

הטון החריף מתבטא גם במכתב ששלח בערב שבת, הגאון רבי ברוך שמואל דויטש, חבר המועצת של 'הפלג הירושלמי', בו כתב כי ישנו "איסור דאורייתא להתפנות מבית הכנסת עד אשר יקום בית כנסת אחר".

לשון המכתב של הגרב"ש דויטש:

"לכבוד מעלת כבוד הרבנים והגבאים של בית המדרש הקדוש שלכם "דרכי שמואל", על דעת השאלה האם להיענות לבקשה כביכול לפנות את בית המדרש היום, באמתלא שימצאו חליפין וכדומה.

מכתבו של הגרב"ש דויטש

"ברור הדבר כשמש, שאסור לכם באיסור דאורייתא של כך וכך לאווין ועשה וחילול השם אשר עליו פסק החזון איש שהוא ביהרג ואל יעבור. ובודאי שאין לסמוך על הבטחותיהם כלל, וכידוע שהכוונה להרוס כדי לשבור את בני התורה ובפרט כשזה בא בגיבוי רבנים וראשי ישיבות המחזקים את ידיו, שידוע לי בבירור שכעת רבנים אמרו שיש וכו', עפרא לפומייהו.

"וכל כוונתם להקל על עצמם להקל את עשיית הפשע הנורא וזה יהיה התחלה למלחמה להריסת כל המקומות הקדושים של בני התורה, ולצערנו ולדאבוננו שתיקתם מדשתקי ש"מ דניחא להו, אוי לו לדור שכך עלתה בימיו. ואין מילים בפי ובלשוני להביע הזעזוע.

"והאמת שאין כאן צורך להאריך אבל הדבר פשוט כביעתא בכותחא, שאיסור גמור מדאורייתא לעזוב עכשיו את בית הכנסת, ורק כשיהיה בית הכנסת אחר בנוי לתפארת אפשר לדון ולהעבירו לשם.

"מינאי המשתתף בצערכם ועל צער השכינה, בברכת כהן באהבה חיזקו ואמצו. ברוך שמואל הכהן דויטש".

מפקדי המשטרה בסיור בשטח

בעיתון 'הפלס', ביטאון הפלג הירושלמי, נכתב ביום שישי, לצד קריקטורה מתוך העיתון 'יתד נאמן' של הצייר יוני גרשטיין ובו נראה דחפור מאיים שעליו כתוב 'עיריה חילונית' עוקר ומחריב בית כנסת.

העיתון מציין כי "אחד מאישי הציבור החרדיים, שאינו נמנה על קוראי 'הפלס', שיגר השבוע את הצילום למערכת בטאון עולם התורה וכתב: 'איני יכול להימנע מלהביא לידיעת הציבור את עומק הצביעות והשחיתות. הרי ברור שגם 'עיריה חילונית' שהיתה מנסה להחריב בית כנסת, היתה משתמשת באמתלאות של 'נימוקים עירוניים מקצועיים'. למרות זאת, עד הבחירות היה זה נורמה בסיסית ומוסכמת שמדובר במעשה מחפיר, והיהדות החרדית צריכה להתגייס לבחירות כדי למנוע חורבנות כאלה. ועכשיו מתברר שלא 'עירייה חילונית', אלא דווקא 'עירייה חרדית' – מנסה לרשום לעצמה את התקדים!'".

למרות הטון החריף בעיתון הפלס ובמכתבי הרבנים, בהודעה רשמית מטעם בית הכנסת 'דרכי שמואל' נראה כי האש נמוכה בהרבה ונעשה מאמץ משותף להגיע להבנות.

בהודעה שהועברה ואושרה לפרסום על ידי הגבאי הרב חיים שולזינגר נכתב: "לאחר התלכדות ציבור בני התורה בכל אתר ואתר לעמוד על המשמר, מתנהלים דיונים ארוכים מול עיריית בני ברק למציאת נוסחה המוסכמת למקום חילופי לבית המדרש, בשלב זה עדין מתנהל משא ומתן מול העירייה וראש העיר על מיקום ראוי להמשך קיומו של בית המדרש והקהילה על הצד היותר טוב.

מפקדי המשטרה בסיור בשטח

"כאשר יבשילו התנאים ונגיע בסיעתא דישמיא לידי סיכום שיאושר ע"י רבותינו שליט"א יקוים המתווה במלואו כדרכה של תורה. בברכת דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום. קהילת דרכי שמואל". מן ההודעה עולה כי אין פני הגבאים למלחמה אלא להסדרה ובנוסף הם מאשרים כי המשא ומתן ימשך עד למציאת פתרון.

מבדיקת 'כיכר השבת' עולה כי בפלג הירושלמי הדעות חלוקות האם לסמוך על ההתחייבות של העירייה לשטח חילופי ולסיים את המאבק או לפוצץ את המשא ומתן ולצאת לקרב פיזי נגד הפינוי, כולל הפגנות וחסימת הפקחים והשוטרים, גם בתוך בית הכנסת ישנם אברכים שזועמים על הכוונה להגיע להסדר ואומרים כי אברכים לקחו הלוואות מגמ"חים ומהבנקים לממן את בניית בית הכנסת וכעת הכסף שהושקע בבנייה ילך לטמיון והעירייה תקצה רק שטח חילופי.

כך או כך בפלג הירושלמי לא שוללים את המשך המשא ומתן עם העירייה, כאשר מי שמנהל את המו"מ בהכוונת הגר"א דויטש הוא איש העסקים מנחם כרמל.

היכל בית הכנסת 'דרכי שמואל'
מפקדי המשטרה בסיור בשטח

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר