מהומה במליאה

אושר בטרומית: חוק גירוש משפחות מחבלים

הכנסת אישרה בקריאה טרומית, ברוב של 69 תומכים מול 38 מתנגדים, את הצעת חוק גירוש משפחות מפגעים על רקע לאומני. במהלך הדיון, שלושה ח"כים ערבים הוצאו (אקטואליה)

מליאת הכנסת. ארכיון (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית, ברוב של 69 תומכים מול 38 מתנגדים, את הצעת חוק גירוש משפחות מפגעים על רקע לאומני, התשע''ז-2016, של חבר הכנסת מוטי יוגב וקבוצת חברי כנסת.

במהלך הדיון הוצאו מהמליאה חברי הכנסת ג'מאל זחאלקה, אחמד טיבי ומסעוד גנאים מ'הרשימה המשותפת', לאחר שנקראו לסדר שלוש פעמים בעקבות קריאות ביניים חוזרות.

המהומה במליאה התרחשה כאשר ח"כ מוטי יוגב קרא לח"כים הערבים "טרוריסטים", ח"כ אחמד טיבי הגיב לו: "יא זבל, יא זבלה; זה חוק של פושעי מלחמה, תגיעו להאג". טיבי הוסיף ואמר כי "יכולים להרוג פלסטינים ויכולים לשרוף, אבל אי אפשר לדכא עם שלם".

ההצעה מבקשת לקבוע שבמקרים בהם נתן מפקד צבאי צו המורה על הרחקה ממקום מגורים או על העברה למקום חלופי לקרובי משפחה של אדם שהרג או ניסה להרוג על רקע לאומי וכן לקרובי משפחה שעודדו או שלא מנעו מעשים אלו, הצו יבוצע בתוך שבעה ימים מיום שניתן.

בדברי ההסבר נכתב כי "ההרתעה היא אבן יסוד בביטחון ישראל כדרך להצלת חיים ושמירה על החוק והסדר. הצעד המתבקש בהצעת חוק זו הוכח כמרתיע, מצמצם את הפיגועים הבאים, ובכך מציל חיים. בגירוש מיידי של משפחת המחבל הרוצח יש הרתעה והיא מצילת חיים. אך כשההליך המשפטי נמשך שבועות וחודשים, ההרתעה אובדת. בגירוש מאוחר אין הרתעה, אלא רק גרימת כעס והתססה בקרב בני המקום והסביבה".

השר יריב לוין השיב בשם הממשלה: "אנחנו נמצאים בעיצומו של מאבק קשה ומתמיד בטרור ואם בעבר ההתמודדות הייתה בעיקרה מול טרור מאורגן של פעולות מתוכננות, הרי שהטרור הולך ולובש צורות שונות כשהביטוי הכי בולט לשינוי הזה הוא הוא מה שמכונה טרור יחידים. אין ספק שהיכולת להיאבק בטרור איננה תלויה אך ורק ביכולת לאתר באופן מודיעי פעולות מתוכננות מראש. לסביבתו של אותו מחבל יש תרומה מכרעת ומרכזית ליכולת להביא למצב שבו המחבל לוקח רעיון ומוציא אותו לפועל. ההשפעה הסביבתית הזו היא דרמטית ומתמשכת.

"אין ספק שאם נצליח לעקור את ההשפעה הסביבתית או לפחות לצמצם אנחנו באופן ישיר נייצר הפחתה של פעולות הטרור האלה. אין ספק שהכלי של גירוש משפחות כאשר מדובר במשפחות שמעודדות את הטרוריסט, נותנות לו גיבוי, מהללות אותו ומשבחות אותו, אם למשפחות האלה יהיה ברור שיש מחיר אישי כבד שהן ישלמו, יש סיכוי שאנחנו נשנה את המשוואה. היום למשפחות המחבלים יש רק מערכת תמריצים וכנגד זה לא עומדת שום הרתעה".

ח"כ שלי יחימוביץ' התנגדה לחוק ואמרה: "זה ימין? לחזק את החמאס ולהחליש את הרש"פ, לשמן את החמאס, להעצים את כוחו ולפגוע ברש"פ שבדקות האלה בכירי הרשות וכוחות הביטחון שלנו מטקסים עצה איך למנוע פיגועים. כל זרועות הביטחון אומרים לא להעביר את החוקים האלה וגם היועמ"ש אומר שאלה חוקים לא חוקתיים שהם נגד החוק הבין לאומי שיכולים להקים עלינו את בית הדין הבין לאומי בהאג. והדבר הכי אבסורדי זה שראש הממשלה בכלל לא רוצה את החוקים האלה. קואליציה שלמה מיישמת את תוצאות הלחץ של הגורמים הקיצוניים של סמוטריץ' ויוגב".

בסופו של דבר, כאמור, 69 חברי כנסת תמכו בחוק ו-38 התנגדו. הצעת החוק תועבר לוועדת חוץ וביטחון.

היועמ"ש אביחי מנדלבליט הביע את התנגדותו לחוק מאחר והוא מנוגד, לדבריו, לחוק הבינלאומי. בהודעה מטעמו נמסר כי "הסמכות שמוצעת עתה לחוקק פוגעת פגיעה קשה בחירותם ובקניינם של בני המשפחה המיועדים לגירוש, וזאת בגין מעשה של בן משפחה אחר וללא הוכחת מסוכנות מהם עצמם. לכן קיימת מניעה חוקתית מקידום החקיקה המוצעת. בנוסף, ההצעה מעוררת קשיים משמעותיים במישור הבינלאומי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר