הנסיגה מסוריה

לא רק בנימין נתניהו לא מרוצה: שר ההגנה האמריקני פרש

לא רק בישראל חושבים שהנסיגה האמריקנית מסוריה תיפגע במצב באזור. מזכיר ההגנה האמריקני, ג'יימס מאטיס, הודיע כי יפרוש מתפקידו, כשעל פי הדיווחים הסיבה היא מחאה על הנסיגה (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
מאטיס בביקורו בישראל (צילום: מארק ישראל סלם, פלאש 90)

הנסיגה הצפויה של כוחות ארה"ב מאדמת סוריה והותרת המלחמה בדאעש לידי סוריה ורוסיה ואיראן מעוררת מחלוקת גם בתוך הבית הלבן. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע הלילה (שישי) בחשבון הטוויטר שלו כי מזכיר ההגנה, הגנרל לשעבר ג'יימס מאטיס, יפרוש בסוף חודש פברואר מתפקידו.

על פי דיווחים בתקשורת האמריקנית, ההודעה מגיעה לאחר שבין מאטיס לטראמפ התגלעה מחלוקת משמעותית בנוגע להחלטה להסיג את כוחותיה של ארה"ב מסוריה. המחלוקת הביאה להתדרדרות במעמדו של מאטיס בבית הלבן ועל פי הדיווחים הוא מודר כבר תקופה מדיונים חשובים כשהנשיא מתעלם מעמדותיו בנושאים שונים דוגמת מינוי בכירים בצבא.

במכתב ההתפטרות שלו לנשיא, כתב מאטיס: "מגיע לך מזכיר הגנה שעמדותיו יהיו תואמות יותר לשלך". לפי הדיווחים, מאטיס נפגש אתמול עם טראמפ וניסה לגרום לו לשנות את עמדתו בנושא - אך לאחר שנכשל החליט להתפטר.

על פי הדיווח ב-CNN, מאטיס הגיע לבית הלבן "זועם" - לאחר שקרא דיווחים על כך ששר ההגנה הטורקי איים להרוג את בעלי בריתה הכורדים של ארה"ב בסוריה, ו"לשים אותם בשוחות" לאחר שארה"ב תצא מהמדינה. בתוך כך, בארה"ב דווח בנוסף, כי טראמפ הורה להסיג חצי מהכוחות האמריקניים שמוצבים באפגניסטן - דבר שגם לו מאטיס מתנגד.

על פי הדיווחים, מאטיס סבור שארה"ב צריכה להשאיר לפחות כוח מצומצם בסוריה כדי לא לגרום לכאוס נוסף באזור שגם כך נמצא במצב מעורער. המטרה לדעתו היא מניעת התעצמותו מחדש של דאעש.

הנסיגה האמריקנית הצפויה מסוריה מעוררת חששות כבדים בארה"ב ובקרב בעלות בריתה כי המהלך יגרום לנזק ארוך טווח שישחק לידי בעלי הברית של נשיא סוריה בשאר אסד - רוסיה ואיראן. בישראל גם לא מרוצים מההחלטה למרות שלא מדובר בהפתעה. ראש הממשלה בנימין נתניהו דן אתמול עם טראמפ על המשך שיתוף הפעולה נגד איראן. לדברי נתניהו, ישראל תמשיך לפעול בסוריה כדי למנוע את הניסיונות האיראניים להתבסס צבאית נגד ישראל. "לא נפחית את מאמצינו אלא נרחיב אותם", הצהיר נתניהו בפגישתו עם ראשי הממשלה של יוון וקפריסין.

נתניהו מתייחס לנושא. צילום: רועי אברהם, לע"מ

אתמול התייחס טראמפ לנושא וצייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "ארה"ב לא מעוניינת בתפקיד השוטר של המזרח התיכון", בייחוד בשל העובדה שהיא "אינה מקבלת דבר מכך". טראמפ הסביר את ההחלטה בכך ש"ארה"ב הביסה את דאעש בסוריה, וזו הייתה הסיבה היחידה להיות שם במהלך כהונתי. כעת שאחרים יילחמו".

לפי ההערכות, כאלפיים חיילים מוצבים על אדמת סוריה. הנסיגה, על פי דיווחים, תימשך עד שלושה חודשים - אך כל אנשי מחלקת המדינה שהיו במדינה הספיקו לעזוב אותה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר