פארסת 'חוק המרכולים'

עיריית ת"א לבעלי המרכולים: רוצים לחלל שבת? פנו אלינו

עיריית תל אביב מפרסמת הזמנה לבעלי המרכולים בעיר, להגיש בקשות לאישורים לעבודה בשבתות וחגים, בהתאם להחלטת בג"ץ. החוק שיזמו המפלגות החרדיות, לא צפוי למנוע את המהלך (חדשות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
עיריית תל אביב (צילום: גיל יערי, פלאש 90)

חילולי השבת בתל אביב עומדם להפוך לרשמיים: עיריית תל אביב פרסמה הזמנה לבעלי המרכולים להגיש בקשות לקבלת היתרים לעבודה בשבת.

על פי הודעת עיריית ת"א יפו, הגשת בקשות תתאפשר החל ב-1 בינואר ועד 1 בפברואר 2019, באמצעות טופס פניה מקוון באתר האינטרנט של העירייה. בין הקריטריונים להגשת בקשות: מרכולים שמנוהלים על פי רישיון עסק או היתר זמני בתוקף וששטח המכירה שלהם אינו עולה על 500 מ"ר. לצורך הגשת הבקשות הוקמה מערכת מקוונת ופורסמה מפה הכוללת את אזורי ההיתרים ופריסת המרכולים.

על פי חוק העזר שאושר כבר בשנת 2014, העיר מחולקת ל-9 אזורים, כאשר לכל אזור נקבעה מכסה למספר ההיתרים, ובסה"כ יחולקו 164 היתרי שבת וחג לפתיחת מרכולים ברחבי העיר. ההיתרים יינתנו לתקופה של שנתיים ויהיו אישיים ובלתי ניתנים להעברה.

במידה ומספר הבקשות להיתרים באזור מסוים יעלה על המכסה שנקבעה לאותו אזור, תתקיים הגרלה בין המבקשים בהתאם לגודלם, כך שיישמר תמהיל של קיוסקים ומרכולים, שיאפשר שירות מגוון ומתאים לצרכי האוכלוסייה השונים, אך לא באופן מוגזם של מסחר חופשי לחלוטין.

אם עלה מספר הבקשות אך לא יותר מכפל המכסה והתקבלה הסכמת רוב המבקשים, תיקבע תורנות בין מחזיקי ההיתרים. עדיפות בהגרלה תינתן למרכולים וקיוסקים בצירים ראשיים ומרכזים מסחריים, בהם קיימת בדרך כלל פעילות ענפה בשבת (מסעדות ובתי עינוג). כמו כן, הוסדר בחוק העזר מנגנון למניעת מטרדים.

עימות בכנסת על רקע 'חוק המרכולים' (צילום: ערוץ הכנסת. תמונה: יונתן זינדל, פלאש 90)

כזכור, באפריל 2017 הורה בג"ץ הורה לפרסם ברשומות את התיקון לחוק העזר שאישר את חילולי השבת בתל אביב, כאשר הוא מטיל את האשמה על התמהמהות שר הפנים דרעי מקבלת החלטה.

בהמשך הסביר דרעי כי התכוון לפרסם החלטה הפוסלת את התיקון, ואף שלח ליועץ המשפטי לממשלה טיוטת החלטה בנושא בדיוק בבוקר מתן פסק הדין. לאור זאת קיים בג"ץ דיון נוסף בהרכב מורחב, אך באוקטובר באותה שנה שב ואישר את החלטתו הקודמת.

בעקבות כל זאת, בחודש ינואר 2018 אושר בכנסת "חוק המרכולים" ביוזמת המפלגות החרדיות, בו נקבע שחוק עזר עירוני בעניין פתיחתם וסגירתם של חנויות ובתי מלאכה בימי מנוחה טעון הסכמה של השר, וכי הוא לא ייתן את הסכמתו אלא אם פתיחתם של העסקים בימי מנוחה נדרשת כדי לספק צרכים שהם חיוניים לדעתו.

חוק זה לא אמור למנוע את חילולי השבת שצפויים בעקבות המהלך של עיריית תל אביב מהיום, משום שהוא אינו חל רטרואקטיבית, והעירייה כאמור כבר קיבלה קודם לכן את האישור מב"גץ לפתיחת המרכולים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר