"אין זו דרכה של תורה"

סערה בישיבת 'תפרח' בגלל בחור שכונה "עצניק מסריח"

בחור שמשפחתו משתייכת ל'פלג הירושלמי', כונה "עצניק מסריח" על מודעת ההתייצבות של הישיבה ובעקבות כך ראשי הישיבה הושמצו בצורה קשה והבוגרים מתארגנים להחתמת מחאה (חרדים בארץ)

חזקי שטרן | כיכר השבת |
ראש הישיבה הגאון רבי אביעזר פילץ (צילום: פלאש 90)

סוער בתפרח: מזה כשבועיים, שמתנהל קרב של ממש סביב בחור מ'הפלג' שהושמץ, בין בחורים בישיבה, ההנהלה, חלק מראשי הישיבה ועד לבוגרי הישיבה, ששוקלים לצאת בהחתמת מחאה של הבוגרים.

הכל החל ממודעה שגרתית בלוח המודעות בישיבה. בישיבת 'תושיה' נהוג כי רשימת בני הישיבה הצריכים להתייצב בלשכת הגיוס להסדרת מעמדם מתפרסמת בלוח המודעות בצירוף תאריך ההתייצבות הקבוצתית.

כזכור, לפני כמה שנים, כאשר החלה הסערה סביב בעיות צניעות בבדיקות בלשכת הגיוס, וכתוצאה מכך החלו רבנים לאסור התייצבות, הציג ראש ישיבת תפרח, הגאון רבי אביעזר פילץ, פתרון מהפכני לפיו כל בני המחזור יתייצבו יחד בלשכת הגיוס בבאר שבע, ביום שיקבע מראש. הרעיון הפך לנוהג קבוע - ולא רק בתפרח אלא בכל עולם הישיבות, גם אלו באזור המרכז המתייצבים בתל השומר.

ראש הישיבה הגר"א פילץ (באדיבות המצלם)

בשבוע שעבר התברר לאחד הבחורים משיעור א' בישיבת תפרח כי בצמוד לשמו במודעה קשקש מאן דהו "עצניק מסריח". הבחור זעם והסיר באישון לילה את כל המודעה, וחשב שאיש לא ראה שעשה זאת.

כאשר נודע כי יש עדויות לכך שהוא זה שהסיר את המודעה - כמה ימים אחרי שהיתה תלויה, הוא הסביר כי למרות שמשפחתו משתייכת לעץ, הוא כן נוהג כפי הוראת ראש הישיבה הגר"א פילץ ומתייצב בלשכת הגיוס כמו כל חבריו, ועל כן מיותר לביישו לעיני רבים ולכנותו כ"עצניק מסריח".

לאחר שהודה בהסרת המודעה, נדרש הבחור על ידי בחור המקורב להנהלת הישיבה, להחזיר מיידית את המודעה למקומה. הבחור סירב והחלה מהומה בבית המדרש. לטענת גורמים ב'פלג', הוא בוזה לעין כל ואף העירו אותו משנתו בהשפלות, במקום להדביק מודעה חדשה.

הגאון רבי יעקב שיינברג, מראשי הישיבה, התערב תחילה לטובת הבחור שכונה "עצניק מסריח" אולם שינה את דעתו וזאת בגלל "הדלפה".

ריקוד "החתונה" בהקפות שניות בישיבה (ארכיון. באדיבות המצלם)

בישיבת תפרח רגילים מזה שנים שכל הנעשה בהיכל הישיבה נשאר בישיבה ולא "מודלף" החוצה. פרשת הדבקת המודעה והסרתה הודלפה לקווים של 'הפלג הירושלמי' שהחלו לתקוף חזיתית את ראשי הישיבה. הגר"י שיינברג ששמע על כך זעם ואמר דברים חריפים ביותר על אותם מדליפים.

כעת מתארגנים בוגרי הישיבה למחאה נגד הזלזול בראשי הישיבה. לטענת אחד הבוגרים: "הגיע מצב שראשי הישיבה כבר לא יכולים לקבל החלטות בלי לקבל ביקורת צולבת מכמה בוגרים שהיום הם מראשי המערכה של 'הפלג הירושלמי'".

לדבריו, "גם ראש הישיבה הגר"א פילץ שלא התערב כלל מותקף ומדברים עליו בזלזול, נצא ונוכיח שיותר מ-90% מהבוגרים לא שייכים לאותם שמזלזלים בתלמידי חכמים. הגאון רבי אביעזר מנהיג את הישיבה עשרות בשנים ביד רמה ולא צריך עזרה מאברכים משכונת רמות בירושלים. אנחנו שוקלים להחתים את בני המחזור של אותם פעילים".

"הטענות שעלו באותם קווים של 'הפלג' לא היו נכונות", טוען בוגר הישיבה, "לא העירו את הבחור משנתו כדי לתלות שוב את המודעה, לא ביישו אותו ולא התעללו בו - בסך הכל העירו לו בצורה מכובדת. ואותו אדם שכתב עליו כינויי גנאי ראוי לכל ביקורת. אין זו דרכה של תורה".

הבוגר מוסיף ואומר כי "כבר בתקופת הבחירות יצאו אותם פעילים בוגרי הישיבה בקווים שלהם נגד ראש הישיבה שכל חטאו היה שאמר שמרן רבי חיים קנייבסקי הוא המשה רבינו של הדור, וזאת בנוגע לבחירות בירושלים. הם הביאו הקלטות ישנות ועשו הכל לבזות ולהשפיל את מרן ראש הישיבה".

ראש הישיבה הגר"א פילץ (צילום: פלאש 90)

'כיכר השבת' בדק מה בדיוק נאמר בקווי המערכה של 'הפלג הירושלמי', ואכן הדברים שנאמרו אכן קשים ובהם שמות של בחורי הישיבה ודברים קשים נגד ראשי הישיבה.

עם זאת בקווי 'הפלג' העבירו ביקורת על אותו בחור משיעור א' שספג את הכינוי "עצניק מסריח" ואומרים "אך אי אפשר לסיים את הדברים בלי להזכיר שוב את טעותם של בודדים, שמתחכמים לשלוח לישיבות שאינם מזוהות עם בני התורה, ואח"כ סובלים מרורות וקשות, ולא מעט סיפורים ישנם על הורים שסבלו הם עצמם מרורות מ'בנים בוגדים בם', שבנים אותם שלחו לישיבות שאינם מבינות את מצב התקופה, הפנו לאביהם עורף. יצויין כי במקרים רבים לא עוזרות אף הפניות עורף של הבחור, וכך לדוגמא בסיפור שאירע אמש בישיבת תושיה, שהבחור הכחיש כל שייכות לאי התייצבות, אך ללא הועיל לו, ועצם זה שהוא שייך לשורש של משפחת בני תורה, מצוה על הפרחחים שוכני תושיה, לרודפו עד חרמה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר