תעלומה בבני ברק

'תקנתא לפרוצות לא עבדינן'; מי זייף מכתב מהגר"מ גרוס?

בבתי כנסת בבני ברק, פורסם מכתבו של הגאון רבי מרדכי גרוס - להפסיק מתן כשרות לפאות, משום ש"תקנתא לפרוצות לא עבדינן", אך עד מהרה התברר כי מדובר בזיוף מוחלט. הסיפור המלא (חרדים)

שאול כהנא | כיכר השבת |
הגר"מ גרוס ופאות (צילום: דוד כהן - פלאש 90, שאטרסטוק)

בבתי כנסת בבני ברק פורסם מכתב בחתימתו של הגאון רבי מרדכי גרוס אל ראש מערך הכשרות שלו, להפסיק את מתן הכשרות על פאות משום ש"תקנתא לפרוצות לא עבדינן", אך עד מהרה התברר כי המכתב מזוייף.

כזכור, לפני כ-15 שנה, בשנת תשס"ד, רעשה וגעשה הארץ בעקבות פסק הלכה של מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל, לאחר שמומחים גילו כי רוב השיער המשמש לפאות מגיע ממקדשים בודהיסטים בהודו, בהם השיער נתרם כחלק מעבודת אלילים.

עם שוך הסערה, הקים בד"צ חניכי הישיבות שבראשות הגר"מ גרוס מערכת כשרות שתפקח על שיער הפאות, בית הדין ישב על המדוכה ואף זימן לעדות מספר פאניות שמוכרות פאות והנפיק כשרות לעשרות בתי עסק.

לאחרונה גורמים המתנגדים באופן מסורתי לכיסוי ראש על ידי פיאות נכריות, מנסים לגרור את הנידון ההלכתי למרכז סדר היום ההלכתי. הם פועלים גם בדרכים לגיטימיות של פרסום דעת גדולי ישראל שאסרו את הפאות.

בימים האחרונים אחד הפעילים חצה קו אדום וזייף מכתב, תוך התחקות אחר סגנון מכתביו של גאב"ד חניכי הישיבות הגר"מ גרוס. המכתב נתלה בלוחות המודעות בכל בתי הכנסת 'חניכי השיבות' ברחבי בארץ ובעיקר בעיר בני ברק.

המכתב מגולל את החשש משיער 'עבודה זרה' שחדר שוב למכירה בישראל, ומורה, כביכול, לבטל את מערכת הכשרות של 'חניכי הישיבות' על פאות משום "שתקנתא לפרוצות לא עבדינן".

הכותב, שזייף את המכתב, התבסס על פסקי הלכה ישנים של הגאון רבי מרדכי גרוס והשתמש בלשונו התלמודית-הלכתית.

המכתב המזויף

המכתב המזוייף נכתב כביכול אל ראש מערך הכשרות של חניכי הישיבות, הרב אברהם שלזינגר, ובסופו, לאחר נימוקים רבים, נכתב: "בקשתי שטוחה מעומקא דליבא שמעתה שנתברר בזה התחמקויות הסוחרים ונאמנותם המפוקפקת, אחר שמחמת ריבוי האוכלוסיה בע"ז מבני קדם קדמה ורבוי שערם השקוץ במחיר אפסי, הוכח חשש של רמיה ושליחת שיער ע"ז לאוקריינא וברזיל ואפילו ישירות לארץ ישראל בכמות גדולה ה"י, יש להפסיק ממתן כשרות עד סילוק החשש לגמרי, ובפרט שתקנתא לפרוצות לא עבדינן וכנ"ל.

"על כן אם ישקיעו נדיבי עם על תקנת בנות ישראל במפעלים כשרים כאן בארץ ישראל ובמקומות יהודיים משער ללא שום חשש ועל שיער באורך צנוע כהלכה נוכל ליתן עליהם חותם כשרות ולומר כלפי מרנן ורבנן זצוק"ל הגרי"ש אלישיב והגר"ש וואזנר עבדינן שליחותכם", על החתום - "להעמיד הדת על תילה" - כאן צורפה חתימתו המזויפת של הגר"מ גרוס.

בבד"צ חניכי הישיבות אומרים ל'כיכר השבת' כי "לא חל שום שינוי. מערכת הכשרות על מקור שיער הפאות ממשיכה בעבודתה כרגיל ואין שום הוראה מהגאב"ד שליט"א לשנות דבר מה בנושא זה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר