מפץ חרדי?

'החדשות': יוזמה רצינית לאיחוד בין המפלגות החרדיות בבחירות הקרובות

האם נראה בבחירות הקרובות מפלגה חרדית אחת, בראשות אריה דרעי? כך לפחות עולה מדיווח דרמטי שמתפרסם הערב - אותו מיהרו להכחיש באופן חד משמעי בדרג הפוליטי (חדשות)

אבי רבינא | כיכר השבת |
גפני, דרעי וליצמן (צילום: אלכס קולמויסקי, יעקב כהן ויונתן זינדל - פלאש 90)

היוזמה החדשה-ישנה לאיחוד חרדי לקראת הבחירות הקרובות עולה הערב (רביעי) שוב לכותרות, בדיווח שהובא בפתח מהדורת 'החדשות' - אך מוכחשת מכיוון הדרג הפוליטי החרדי.

לפיה הדיווח, שנסמך על פרסום מחר של העיתונאי שמעון ברייטקופף בשבועון משפחה, קבוצת רבנים יוזמת לאחרונה איחוד בין המפלגות החרדיות ש"ס ויהדות התורה - המורכבת מדגל התורה ואגודת ישראל - מהלך שלטענתה יבטיח את כניסת החרדים לקואליציה הבאה.

ב'משפחה' מדווחים כי מה שעשוי להפוך את המהלך הזה, בפעם הראשונה, לרציני ומשמעותי, היא העובדה כי לא מדובר ביוזמה שמגיעה הפעם מהפוליטיקאים, שמצידם מביעים סקפטיות בנוגע להיתכנות וסיכויי ההצלחה שלה.

על פי הדיווח, מאחורי היוזמה עומדים רק רבנים, שכבר החלו בסדרת ביקורים בבתי גדולי ישראל - בראשם מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי - וקיבלו לכך אור ירוק. הרבנים הללו, הם אלו שהראו מעורבות יתר בבחירות האחרונות לרשויות המקומיות.

השלב הראשון במהלך זה, לפי הדיווח, כבר יצא לדרך ביום שלישי האחרון: עריכת סקר עומק - שהוזמן מאחד ממכוני הסקרים הנחשבים במדינה. הסקר המקיף יבדוק כמה שווה כל מפלגה בנפרד, כמה שווה האיחוד ואיזה פוטנציאל יש לכזו מפלגה בקרב קהלים חדשים עם הסברה נכונה. אם תוצאות הסקר ילמדו שהשלם קטן מסך חלקיו, סביר להניח שהיוזמה תיקבר. אך אם התוצאות ילמדו שמפלגה מאוחדת מצליחה לפחות לשמור על כוחה, שלא לומר להגדיל אותו, המהלך הזה יתחיל לקרום עור וגידים.

לדברי ברייטקופף, היוזמה לאיחוד מפלגות נשענת על שלושה טיעונים מרכזיים: הראשונה היא פרקטית; מפלגה גדולה היא כמעט הערובה היחידה של המפלגות החרדיות להיכנס לקואליציה הבאה. אם המפלגות החרדיות יהיו סביב שישה מנדטים, בדיוק כמו עוד 10-12 מפלגות נוספות, לא יהיה לנתניהו שום סיבה לפנות אליהם בהצעה אטרקטיבית. אם הם יהיו המפלגה השניה בגודלה, כמעט בכל קונסטלציה הם יהיו השותפים הראשונים.

הסיבה השניה היא ערכית: הצורך בריפוי ואיחוי הקרעים בחברה החרדית. אחרי חודשים ארוכים של מחלוקות, מריבות, האשמות והשמצות, נדרש מהלך אגרסיבי שיותיר את התקופה הרעה מאחורינו. הרבנים שמקדמים את המהלך הזה, בטוחים שהאנרגיות של מהלך מהסוג הזה, יביאו לנסיקה במספר המנדטים.

הסיבה השלישית: עליה במספר המנדטים. על רקע התפוררות כל הגושים, ושקיעת המפלגות הציוניות-דתיות, איחוד כזה, שיאגד תחתיו את כל שומרי התורה והמצוות, יכול להביא לקלפי את הפריפריה הדתית והחרדית, אנשים שמעולם לא הרגישו מחוברים למפלגות החרדיות.

יודגש, כי ל'כיכר השבת' נודע, כי יו"ר ש"ס השר אריה דרעי נשמע אומר רק בימים האחרונים, כי "הנושא של ריצה משותפת עם יהדות התורה טוב לכותרות, לא למציאות. היא תגרום לנו להפסיד קולות ולירידה במנדטים. זה לא עומד על הפרק. המצביעים באשדוד ופתח תקווה לא יצביעו לרשימה חרדית אשכנזית. זו האמת".

את היוזמה, שצצה מדי מערכת בחירות, מוביל הבית ברשב"ם - בכפוף כמובן לאישורו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי, זאת כחלק מהציר שנבנה בבחירות המקומיות בין ש"ס לדגל התורה, בתקווה שזה יזכה לגיבוי גם מש"ס ואגודת ישראל.

יצוין, כי באגודת ישראל עדיין לא נשמעו אמירות רשמיות באשר לאיחוד שכזה. ח"כ ישראל אייכלר אמר הערב בראיון ל'קול ברמה' כי לא ידוע לו על יוזמת האחדות אך הוא יקרא לתמוך בגוש חרדי מאוחד - אם יוקם כזה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר