טור אישי

אמת! מסקר לא תצמח // עו"ד יצחק שינפלד

בכל מערכות הבחירות האחרונות, בארץ בפרט, ובעולם הגדול הסקרים טעו והטעו בגדול! טראמפ זוכרים! מקרון בצרפת זוכרים! ברוסיה ובצפון קוריאה הסוקרים לא טועים (טור דעה)

יצחק שינפלד, עו"ד | כיכר השבת |
כותב השורות (באדיבות המצלם)

הבחירות בשער. הספירה לאחור בעיצומה. הסימן: סקרים פעמים בשבוע ויותר! בכל מערכות הבחירות האחרונות, בארץ בפרט, ובעולם הגדול הסקרים טעו והטעו בגדול! טראמפ זוכרים! מקרון בצרפת זוכרים! ברוסיה ובצפון קוריאה הסוקרים לא טועים.

בבחירות הקודמות, שבמוצאיהם התברר שהליכוד ובנימין נתניהו ניצחו, בניגוד לכל סקר וסוקר, הפכו להיות "יום הדין של הסקרים", הסוקרים הפכו ל"חוכא ואיטלולא", ועדיין, מושקע בהם הון עתק, זמן ועניין, הסוקרים מרואיינים מבוקשים בתוכניות האקטואליה והסקרים מציפים אותנו, חדשות לבקרים.

ישנם מפלגות בהקמה, שעתידן! תלוי בסקר. כך מפלגת התנועה של ציפי ליבני, כך עתידו העצמאי של בני גנץ! ירוץ עצמאית? או יחבור לגוש. יעמוד בראש? או יסתפק במקום שני. איווט ליברמן, ירוץ בראש סיעה או יחפש לחבור לליכוד! הסקרים אפשרו לבנט-שקד ללכת לדרך עצמאית. ש"ס מתלבטת, אלי ישי בוחן דרכו. "עולם סקר יבנה".

שמעון פרס ז"ל, ברצונו ושלא ברצונו, התכבד להקרא: "ראש ממשלת הסקרים". תואר זלזלני שנצרב בתודעה. 'פרסולוגים' טוענים, שהתואר 'הכריח' את פרס לחפש למצוא-חן, באופן אובססיבי. רובם של סקרי דעת קהל שנעשים במקצועיות ובאמונה, יכולים לגלות כוונות והלכי רוח בקרב הרוב הדומם, נכון לרגע הסקר, ללא גילוי עתידי הנובע משינוי נסיבות. סקרים המבוססים על מדגמים מייצגים, לא מסוגלים לדייק ולתת נתוני אמת על מפלגות קטנות, עדתיות, אמוניות. מה שבכלל אי אפשר לסקור, תנודות בגין אירועים חריגים.

הפצצת הכור האטומי בעיראק ע"י מנחם בגין. הרצח הנורא בכביש הבקעה ערב הבחירות הראשונות של נתניה מול פרס. אירוע טרור שגזר את גורלו הפוליטי של שמעון פרס והביא את בנימין נתניהו לשלטון על שבריר אחוז, מאז ההיסטוריה מדברת. האמירה של נתניהו ששינתה מומנטום והביאה ניצחון: "הערבים מציפים את הקלפיות ומובלים באוטובוסים הממומנים ע"י ארגוני שמאל", אמירה היסטורית שנכנסה לז'רגון הפוליטי, ושימרה את שלטון הליכוד ונתניהו בניגוד לכל בוטה לכל הסקרים.

אין ספק, באם הליכוד ונתניהו ימשיכו להחזיק ברסן השלטון גם לאחר הבחירות הבאות, התקשורתנים והסוקרים חייבים להקים ועדת חקירה מקצועית לחקור, "כיצד ולמה שוב נכשלנו?", שוב שיחקנו לידי אלוף השימוש במדיה, בנימין נתניהו ובו ידינו ודברינו גרמנו לו ולהם לנצח!, עיטנו, גרוננו, שרתו את מטרותיו. אנו יוצרים לליכוד ועבור נתניהו אישית "תחושת נרדף" שמלכדת את מחנה הימין הלעומתי, מחזירה את הברק לעינים, משיבה בנים אובדים! מלכדת סביב סיעת הימין המרכזית את המנדטים משותפיו הטבעיים והופכת את נתניהו למנהיג ללא תחליף.

אין בהם בסקרים האמיתיים יותר ממה שיש בהם. שיקוף מגמות! בפועל, לעיתים הסקרים יוצרים בעצמם "מצב" ומשנים מגמה, בכך מנסים הפוליטיקאים לשנות מגמה וכיוון ע"י סקרים-מוטים. לפעמים הם גורמים הרגשת יאוש וחידלון, המערכה אבודה, חבל להתאמץ. וכנגד, סקרים טובים יכולים לאמץ לבבות נשברים ולאמץ ידיים כושלות. ישנם בוחרים שרוצים להעניש את מפלגת הבית, לפגוע, אך לא לחסל לחלוטין, עפ"י הסקר ההצבעה יכולה להשתנות. סקר הינו חרב פיפיות,סקר מוצלח יכול לאמץ ולתת תקווה, עוד פוש אחד וניצחנו. מאידך, להראות שהמגמה הפוכה ולזרוע יאוש, ו-או העבודה מיותרת.

בנימין נתניהו 'מכור' לסקרים. נתניהו שואב אמונה וביטחון מהסקרים האחרונים, למרות מצבו המשפטי הלא מזהיר, שכבר ידוע לנסקרים. נתניהו טוען שהעם איתו! ואדרבה. הטעות, זה יכול להתהפך ביום. עוד עדות מפתיעה מתוך החדר, עוד עד מדינה!! אין ספק. הסקרים האחרונים מחמיאים ומראים מגמה יציבה וברורה, בנימין נתניהו כבר היה בסצנריו הזה. לא תמיד הוא ימצא עצמו בצד המנצח. הצפון והדרום רותחים, מרד בבתי הכלא, לא תמיד המעז מנצח. בפרט כשאתה הוא זה המחזיק כיום בהגה ובאחריות, רק לך יש מה להפסיד. לבקר יותר קל מלנהל.

יאיר לפיד ויש-עתיד, בני גנץ וחוסן-לישראל, שומרים על מקום טוב בצמרת. כמעט אלטרנטיבה, בינתים השאלה מי מספר 2. בהחלט לא במצב של הובלה ונטילת הבכורה, גם באם יתאחדו. בהחלט יכול להעביר לכיוונם מצביעי מרכז-שמאל ושמאל מיואשים, שמחפשים אלטרנטיבה לממשלת ימין, ע"ח הצבעה למפלגות נישה. בהעדר מוחלט של סיכוי לשינוי, הם יעדיפו לתת את קולם למפלגות נישה, 'מרץ' משמאל, 'גשר' של אורלי לוי, 'כולנו' במרכז, הימין החדש של בנט-שקד, איווט ליברמן מימין!

מאידך, הסקרים שהראו שחיבור לפיד-גנץ, יביא להבדל מהליכוד של מנדטים בודדים! יכולים להחזיר את התנופה והאמונה ביצירת גוש חדש במרכז. לומר "סקרים שווא ידברו" על משקל "שקרים שווא ידברו"! לא נכון בעליל. סקרים אמינים בהחלט משקפים, ולעיתים משנים, אך רק קרוב למציאות.

בדיעבד התברר שחלק מהסוקרים, סוקרים עפ"י נטיות ליבם וכדי להשביע את רצון המזמין ו-או רצון להשפיע ולשנות. אין לימודים מסודרים כיצד ואיך לערוך סקרים! תורת עריכת הסקרים אינה 'מדע מדויק'. צריך לפלח קהל, לקבוע אקסיומות ומוסכמות מראש. גודל הציבור החרדי, דתי, כמות הקהל הערבי שיצא להצביע, חלקו מחרים את הבחירות. נתונים שהינם מוסכמות! ומחושבים מראש כנתון פתיחה. הפילוג ברשימה הערבית המשותפת, מהווה אתגר חדש לסוקרים. הצבעה של קהלים מסוימים עפ״י פילוח גיל, משקעי עבר, הצבעה מסורתית נעולה, הינם חלק מנתוני הפתיחה לסקר טוב. מכאן והילך ניתנת החירות למומחיותו ונסיונו של הסוקר. סקרים השווים למאן דהוא, הינם היוצא מהכלל שאינו מעיד על הכלל. ללמדך, שלמזמין הסקר ועורך הסקר יש השפעה על תוצאות ומסקנות הסקר.

חלק מהאסטרטגיה של מנהלי מטות הבחירות, מזמיני הסקרים ומנווטי הסוקרים! לנווט את תוצאות הסקרים לפי צרכיהם, נכון לעכשיו. זריקת מרץ ועידוד הפעילים! הפחדת הפעילים מקטסטרופה! ניסיון נואל ליאוש הצד שכנגד או ליטוע בו שאננות. הכל עפ"י טובת המטרה הסופית. רק סוקרים בודדים נחשבים מספיק אמינים בכדי לייחס להם מקצועיות נטו. גם הם טועים, ישנם, אך מעט.

בנימין נתניהו מושפע ומכור נואשות לסקרים ועושה במסקנותיהם שימוש נרחב. איחוד, יצירת גוש! הצנחת מועמדים אטרקטיביים, בני בגין! או הפגנת בטחון סוחף. נתניהו עובד עם סוקר צמוד, על בסיס יומיומי. סדר יומו מתחיל בקריאת הסקר העדכני. נתניהו יודע לעשות בסוקריו ובסקרים שימוש ציני מחושב, לשעבדם לרצונותיו וצרכי המטה. עד היום זה הצליח.

הפרסום הרצוף של סקרים, טובים או טובים יותר, משמש עכשיו את בנימין נתניהו, גם במאבקו ביועמ"ש. העיתונאים והתקשורתנים שרוצים להפחיד וחוששים מניצחון הימין, יוצרים לנתניהו ולימין תחושת נרדפות, ולא רק מהטרימווט משטרה, פרקליטות, מערכת המשפט. בעבר "תחושת הנרדפות" הביאה את הניצחון.

ניצחון נוסף, יחייב את ועדת החקירה של התקשורת, על עצמה, באם תוקם! לדון באמת, מה הגבול שמותר לנו כמדווחים, לגרום לארועים לקרות ולא לנסות ליצור אותם. כיצד אנו התקשורתנים במו ידינו, שוב נתנו את הניצחון למחנה שכנגד, מחנה הימין. לבחון מחדש את מגבלות הכוח של העיתונות שע"י יצירת שליליות ונרדפות שהינה יוצרת, עודף סיקור שלילי, היוצר אלרגיה נגדית, כוח להרע! שפועל כבומרנג היכול לטפוח על פניהם, שוב.

רוה"מ מוכיח שוב ושוב שהוא אלוף ניצול ההזדמנויות. תפקידו מאפשר לו זאת, לוח נסיעותיו עד הבחירות ובעיקר בחודש שלפני, מכוון כולו למטרה! רתימת המדיה לשירותו. הוא עושה בתקשורת האלקטרונית שימוש מושכל על אפה וחמתה. לצערם הם מגלים זאת בדיעבד. שוב ושוב הם מגלים להפתעתם ובניגוד בוטה לרצונם, "שהשתמשו" בהם, שלא מרצונם בניגוד לכוונתם. זה קורה להם מאוחר מדי. וזה מזכיר בדיחה עצובה שראוי לכל כתב-לב זב חוטם לשנן.

עולה חדש מתייעץ עם כבוד הרב, איזה תאריך לידה לרשום בתעודת העולה! מוקדם יותר ולהרוויח את קיצבת זיקנה מוקדם! או מאוחר יותר ולצבור יותר אחוזי פנסיה! עונה לו כבוד הרב: לרשום את האמת, לא אופציה? תקשורתנים, שננו זאת במטותה, אמת בפרסום כבר אמרנו!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר