אאא

לא מעט הרצאות והטפות שמענו על הסכנות הכרוכות בלהיות לא פעילים, כעת, מחקר שפורסם באתר פלוס וואן", מגלה כי ישיבה ארוכה מדי יכולה לשנות אזור במוחנו החיוני לזיכרון ותודו שזה די מלחיץ.

במחקר שנערך על ההשפעות של בטלנות, החוקרים בחנו את בריאות המוח של 35 אנשים בין 45 ל-75 שנים.

המשתתפים ענו על שאלות לגבי רמת הפעילות שלהם, כולל משך הזמן שבילו בישיבה, בהליכה ובפעילות פיזית נמרצת או מתונה בכל יום.

לאחר מכן, סריקות MRI ברזולוציה גבוהה בוצעו כדי לתת למדענים מבט מפורט על האונה הרקתית של כל אדם, אזור המסייע לנו ליצור זיכרונות חדשים.

החוקרים זיהו דפוסים בין ישיבה ורמות פעילות לנפח המוח, וגילו כי אנשים שדיווחו על ישיבה ממושכת יותר היו בעלי סיכוי גבוה יותר ללקות באונות רקתיות צרות יותר.

למרות שהישיבה הייתה קשורה לנפח מוחי מופחת, המחקר לא מראה כי עצלות גורמת למוח שלכם להקטין. נדרש מחקר נוסף לפני שנוכל להאשים את שכחתנו בתקופות ממושכות של ישיבה.

אבל זה לא המסמך היחיד המציין שחוסר פעילות לא עושה חסד עם המוח שלנו.

כפי שדווח בעבר על ידי האתר "בריאות הגבר", מחקר אוסטרלי מצא כי גברים שישבו לפחות שש שעות ביום נטו יותר להרגיש עייפים, עצבניים, חסרי מנוחה או חסרי תקווה בהשוואה לאלה שבילו פחות זמן בישיבה.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

והמסמך החדש הזה רק מוסיף למחקרים הרבים שמסכמים שאנחנו צריכים לזוז יותר. מטא-אנליזה מגרמניה גילתה כי אנשים שבילו את רוב זמנם בישיבה בכל יום היו בסיכון גבוה יותר ללקות בסרטן המעי הגס בהשוואה לאלו שהיו פעילים. בנוסף, מנוחה קשורה לסיכון מוגבר לסוכרת, השמנת יתר וכאבי גב.

עכשיו, לאחר ששכנענו אתכם להתרחק מהספה, באיזו תדירות כדאי לקחת הפסקה?

כשעתיים ביום, על פי מומחי בריאות.

במאמר שפורסם בכתב העת "British Journal of Sports Medicine", עולה כי בהתאם למחקר שנערך על ידי צוות בינלאומי של רופאים וחוקרים, אנשים עם משרות שדורשות היצמדות לשולחן עבודה צריכים לעמוד או ללכת במשך שעתיים בכל יום. כמובן, הם לא מציעים לכם לקחת ארוחה ארוכה במיוחד, אלא למצוא מגוון דרכים לקחת הפסקות לאורך כל היום.

"כדי להשיג זאת, עבודה מבוססת ישיבה צריכה 'להישבר' באופן קבוע עם עבודה בעמידה, על ידי שימוש בשולחנות המיועדים לעבודה בעמידה או לקיחת הפסקות קצרות", הם מייעצים.