דיווחים מהזירה. צפו

המתנדבים והמפקדים בתיאורים קשים: 'דם וצרחות אימים'

בזה אחר זה ניגשו לכתב 'כיכר השבת' מפקדי זירת תאונת האוטובוס הקשה, בה נהרגו 2 ונפצעו 41, ותיארו את האסון החמור שלב אחר שלב, כל אחד מנקודת מבטו מתוך עבודתו בשטח • צפו (חרדים)

אבי רבינא | כיכר השבת |
התיאורים מהשטח (צילום: כיכר השבת. תמונות: Noam Revkin Fenton/Flash90)

העיר מודיעין עילית שרויה בהלם מוחלט, מאז היוודע גודל האסון, מתוצאות התהפכות קו 304 מהעיר לירושלים, שהתהפך באמצע הדרך בכביש 443.

תאונה זו, כפי שדווח, גבתה את חייהן של שתי נשים, שגופותיהן חולצו לאחר שעה ארוכה מתחת לאוטובוס ההפוך.

עוד 41 בני אדם נפצעו בתאונה זו, רובם באורח קל-בינוני, אך שלושה הובהלו לבתי החולים השונים, שם אובחן מצבם כקשה מאוד.

בכירי ארגוני ההצלה השונים, שפיקדו על הזירה המורכבת, כמו גם הכוננים והמתנדבים השונים, תיארו ל"כיכר השבת" את השתלשלות האירוע, שלב אחר שלב, כל אחד מנקודת מבטו.

סגן ניצב נאג'י סלימאן, קצין תנועה במחוז ש"י, תיאר: "מחקירות נסיבות התאונה, שלב ראשוני, ככל הנראה היתה תאונת דרכים בנתיב הנגדי, מכיוון גבעת זאב לכיוון מכבים".

"רכב מסחרי, טרנספורטר, שנסע לפני האוטובוס, ככל הנראה עצר כדי להושיט סיוע. הוא עצר בנתיב השמאלי, נצמד ככל שניתן לשול, ואוטובוס שנסע מאחוריו - גם בנתיב השמאלי, לא בנתיב הימני, פגע ברכב שעמד בשול וכתוצאה מכך ככל הנראה איבד שיווי משקל וגלש על צדו הימני כמה מטרים".

"כל המעורבים נפגעו, פונו לבתי חולים. אנחנו, בסיוע אגף התנועה, כולל בוחני אגף התנועה, שלחנו לכל בתי החולים בוחנים שלנו כדי לברר את נסיבות התאונה הקשה".

תמיר ארן, מפקד המשמרת בכב"ה יו"ש, הסביר: "אנחנו הגענו לאירוע, תאונת דרכים עם אוטובוס עם מספר רב של נפגעים. כרגע סיימנו פעולות אחרונות של חילוץ נפגעים שהיו לכודים בצורה מאד מאד קשה מתחת לאוטובוס, פעולות כירורגיות הייתי אומר, בתוך האוטובוס ומחוץ לאוטובוס".

"אנחנו מסתייעים בכוחות מנוף וכוחות כיבוי אש שנמצאים מחוץ למחוז. מספר רב של כבאים הגיעו באופן כמעט מיידי למקום. האירוע באמת מצער וקשה".

חבר עיריית מודיעין עילית נחמן ניימן, דיווח ל'כיכר השבת': "הגעתי לפה, לזירה מאוד מאוד קשה. פגשתי פה עשרות מתושבי מודיעין עילית, חלקם פצועים, חלקם מהלכים, חלקם פינו אותם מבלי שיוכלו ללכת, את חלקם אנחנו מכירים. ניסינו לעזור, לדבר עם כל אחד, לשכנע אפילו לפנות את מי שלא רצה להתפנות, העיקר שיעשו את כל הבדיקות האפשריות, שלא יקרו אחר כך כל מיני דברים".

"הייתי כאן עם ראש העיר יעקב גוטרמן, ראש העיר חזר לחפ"ק שמקימים עכשיו בנושא הזה בעיר עצמה, ולאחר מכן גם יעשה סיבוב בבתי החולים, ואנחנו נקווה שלא נשמע יותר צער ויהיו בשורות טובות".

בנצי אוירינג, מפקד זק"א ירושלים, הודה: "זו אחת התאונות הקשות שראינו בשנים האחרונות. לקח הרבה זמן, כי כיבוי האש היה צריך להרים חלק מהאוטובוס כדי להגיע לנפגעים. הנסיבות מאד קשות. נכון שצלמים הורחקו מהמקום, אבל זה היה חילוץ מאד מאד קשה.

"יש עדיין הרבה עבודה בשטח, אספנו מה שיכולנו לפני שהרימו את האוטובוס, ברגע שירימו את האוטובוס בוודאי תהיה לנו עבודה קשה מאד".

אהרון פומפ, מתנדב זק"א, תיאר ל'כיכר השבת': "אני קיבלתי מהמוקד על מקרה של תאונה קשה ב-443. אני גר בגבעת זאב, וכשהגעתי לפה ראיתי אוטובוס הפוך, והרבה אנשים לידו בצרחות אימים, ועם דם עליהם".

"ככונן הצלה מהירה, התחלתי לתת עזרה ראשונית, עד שכל הנפגעים פונו מהמקום. רק כשכוחות החילוץ של כב"ה, והמז"פ (מעבדה לזיהוי פלילי), מסיימים את העבודה שלהם, אנחנו נכנסים לתת את הכבוד האחרון שמגיע להרוגים".

אייזיק כץ, מתנדב איחוד הצלה, מספר ל'כיכר': "למוקד שלנו הגיעה הודעה על תאונת דרכים קשה בכביש 443. הייתי באותו הזמן על הכביש, כבר עברתי את המקום שאמרו בהודעה, אבל מיד 'פרססתי' לשם. מהר מאוד הבנו שמדובר באוטובוס שהתהפך, ושהוכרז אר"ן (אירוע רב נפגעים). עשרות כוננים של איחוד הצלה ועוד כוחות רבים הגיעו למקום, מירושלים ומהסביבה".

"כשאנחנו הגענו לזירה ראינו את מה שאנחנו רואים פה עכשיו מאחורינו: אוטובוס שהתהפך - כשהגג שלו משופד על גדר הבטיחות שבצד הכביש".

"הפצועים, רובם ככולם, היו מחוץ לאוטובוס, חלק הצליחו לצאת עצמם וחלק אנחנו הוצאנו. הם היו במצב בינוני או קל, מלבד השניים שהיו לכודים מתחת לאוטובוס עד שכוחות הכיבוי ניסרו את האוטובוס הכבד והגיעו אליהם כשהם כבר ללא רוח חיים".

מוטי בוקצ'ין, דובר זק"א: "יש לנו פה מנוף עם שרשרת מאוד חזקה שקשורה לאוטובוס, שבעצם מנעה מהאוטובוס ליפול לתוך התעלה. חציו של האוטובוס על הכביש וחציו בתעלה, וזו הסיבה שמאוד קשה לחלץ כרגע את אותן הרוגות שנמצאות באוטובוס, היות וזו ממש סכנה למחלצים".

"הצוותים של זק"א, מד"א, כיבוי והמשטרה, כולם נמצאים סמוך לאוטובוס, חלקם בתוך האוטובוס, ופועלים כדי לאפשר לנו לחלץ את הגופות מהאוטובוס ולערוך את הזיהוי. המתנדבים של זק"א שהגיעו גם מירושלים וגם ממודיעין פועלים בזירה, ועוד יפעלו שעות רבות לאחר חילוץ ההרוגות, באיסוף הממצאים הרבים שיש בזירה".

"מדובר בזירה מאוד מאוד קשה, אני מאמין שקיבלתם הרבה עדויות, אבל גם מתנדבים ותיקים של זק"א ששנים נמצאים בזירות קשות אומרים שמדובר כאן בזירה מאוד מאוד קשה. אני מקווה שבעז"ה בדקות הקרובות נסיים את הפעילות שלנו ונוכל לחזור לשגרה טובה יותר".

"לפי מה שאנחנו מדווחים פה בשטח, לא כל כך מעודכנים כל הזמן מה מצב הפצועים. כשאנחנו היינו בזירה ראינו מספר פצועים קשה, ביניהם גם תינוק. אני לא יודע כרגע להגדיר מה מצבו, אבל הם פונו ראשונית מהזירה. לאחר מכן פונו אותם פצועים במצב קל שהיו בזירה והתהלכו, רק נפצעו משריטות".

"המתנדבים, גם של איחוד הצלה ושל מד"א וזק"א, עשו פה עבודה מעולה, ממש מקצועית. הגיעו לזירה, פעלו ועשו כל מה שצריך, והכל במטרה אחת - לחלץ את הפצועים כמה שיותר מהר ולהגיע איתם לבית החולים. כרגע נותרו מתנדבי זק"א לעשות את עבודת הקודש הקשה מכל, בטיפול בהרוגים ובאיסוף הממצאים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר