סיקור מיוחד

דם וגרזנים: האנטישמיות בעולם עולה באופן בולט

אירועי האנטישמיות בעולם במגמת עליה בולטת • מעשי ונדליזם ופשעי שנאה חמורים כנגד יהודים • הקהילות היהודיות אובדי עצות • "כיכר השבת" עם סיקור מיוחד של האירועים ברחבי העולם (עולם)

עמוס ביסמוט | כיכר השבת |
(צילום: באדיבות המצלם ושאטרסטוק)

לפני כשבועיים פרסם משרד התפוצות את דו"ח האנטישמיות לשנת 2018 בשנה זו נרשם שיא במספר הנרצחים היהודים במתקפות אנטישמיות מאז הפיגועים בארגנטינה (בשנות ה-90), כאשר 13 יהודים נרצחו בשלושה פיגועים אנטישמים.

עוד עולה, כי נרשם שיא גם באנטישמיות ברחוב וברשת, כאשר אנטי ישראליות היא 70% מההסתה. שיאי ההסתה - העברת השגרירות האמריקאית לירושלים וצעדות השיבה. בשונה מהשנים הקודמות, האלימות האנטישמית מובלת על ידי ניאו נאצים ודוגלי עליונות לבנה.

זהו סיכום עולמי של מצב האנטישמיות כנגד יהודים בחודשים האחרונים, והעלייה הגדולה במקרים כאלו.

סידני, אוסטרליה: צלבי קרס

קהילת בונדי ביץ' בפרברי סידני, מונה כמה עשרות אלפי יהודים, בשכונה היהודית השוכנת לחוף האוקיינוס השקט ניתן למצוא 21 מסעדות כשרות, 7 בתי מלון כשרים, 2 מקוואות, ו-22 בתי כנסת פעילים.

יחסי היהודים עם האוסטרלים המקומיים היו תמיד טובים ואף מקור לגאווה, אולם פרץ האנטישמיות שסוחף אחריו גזענים רבים ברחבי העולם, צירף למעגל האימה גם את קהילת היהודים בבונדי ביץ'.

מוצאי שבת, כמה צעירים מרססים צלבי קרס במספר מקומות בשכונה. אחד האתרים שזכו לאיור של צלב הקרס הוא קיר גרפיטי מתוייר במיוחד בטיילת המקומית תוך שהם הורסים כמה מהציורים המרהיבים שהיו מצוירים על הקיר. אתר חדשות אוסטרלי דווח על לפחות 30 צלבי קרס שהתגלו באתרים שונים ברחבי בונדי ביץ'.

הסמלים הנאצים שעיטרו את העיר, זעזעו את התושבים היהודים והלא יהודים כאחד, וממועצת הנציגים היהודים של אוסטרליה נמסר: "צלב הקרס מייצג את השנאה והגזענות לאחר. אנשי בונדי וכן כל העם האוסטרלי יעמדו יחד לגנות את התצוגה המזעזעת של הסמלים הגזעניים. הקהילה היהודית מזועזעת מן הביטוי של גזענות בוטה, אנטישמיות וקנאות.

נשיא האגודה היהודית באוסטרליה, ד"ר דייוויד אדלר, אמר "הגרפיטי המטריד הוא פיגוע ממוקד, מכיוון שהפרבר של חוף הים הוא ביתם של קהילות יהודיות גדולות. ריסוס צורת צלב הקרס הוא חלק ממגמה "מדאיגה ביותר" של התנהגות אנטישמית גלויה באוסטרליה".

"אנחנו רואים את זה מאוד במדיה החברתית, ובפייסבוק בפרט, להם גם דיווחנו על מספר דפים אנטישמיים, והערות אנטישמיות, כולל הכחשת השואה והערות קשורות, האנטישמיות בהחלט גדלה גם ברשת בשנים האחרונות". מסכם דר' אדלר.

הנתונים הרשמיים אינם מעודדים את הקהילה היהודית בסידני, ועל פי הנתונים, באוסטרליה יש עלייה של 60% במספר התקריות האנטישמיות בשנת 2018, לעומת 2017.

אנגליה, מנצ'סטר: ונדליזם ופשעי שנאה בבית קברות יהודי

קהילת מנצ'סטר, היא הקהילה השנייה בגודלה בבריטניה ומונה כ-35 אלף יהודים, רבים מתוכם חרדים אורתודוקסים. בעיר ישנם 15 בתי כנסיות, 21 מסעדות כשרות, ו 4 מקוואות. לרוב, העיר מאופיינת בשקט יחסי ולא מייצרת כותרות דרמטיות. אך כמו שלכל כלל יש יוצא מן הכלל, במוצאי שבת האחרונה התפרסמה העיר בגילוי אנטישמי אלים שכוון בעיקר לבית הקברות היהודי בעיר.

לפני כמה חודשים דווח על חמישים מצבות שנותצו באופן מחריד בבית הקברות היהודי של מנצ'סטר. הנזק נאמד בכ-64 אלף דולר כך על פי הדיווח של "מנצ'סטר איבנינג ניוז".

בשבוע האחרון דווח שוב על ונדליזם בבית הקברות כשהפעם הושחת קברו של תלמיד החפץ חיים ראש ישיבת מנצ'סטר, הגאון הרב יהודה זאב סגל זצ"ל, ונופצו חלונות וספרי קודש הושלכו לרצפה בבזיון. אירוע שמתווסף לשרשרת האירועים האחרונים שגולת הכותרת כאמור הוא ניתוץ המצבה של הראש ישיבה.

גינויים מקיר לקיר התפרסמו בעקבות ההרס שזרעו האנטישמים בבית הקברות, כך למשל ג'ים ג'ונס, מפקח ושותף אסטרטגי במשטרת מנצ'סטר שכתב בחשבון הטוויטר שלו: "אני מתבייש לחשוב שהאנשים האלה חיים בינינו. לאחר שבילנו את השבוע שעבר בקידום המודעות לפשעי שנאה והתקבלנו בברכה על ידי הקהילה היהודית באירועים מקומיים, נדמה היה לי שניצחנו אותם. אבל אל תדאגו תמיד נחזור (להוביל את המלחמה בשנאה. ע.ב.) חזק יותר ויותר טוב, ביחד".

על פי הדו"ח השנתי של ארגון השמירה היהודי, CST. מקרי האנטישמיות הגיע למספר שיא של 1,652 אירועים בבריטניה בשנת 2018. מדובר בעלייה של 16% – לעומת 1,420 מקרים בשנת 2017. בעוד שב-2016 נרשמו 1,375 מקרים. כמעט שלושת-רבעי מהמקרים התרחשו בלונדון רבתי (950) או במנצ'סטר רבתי (250) – שתי הקהילות היהודיות הגדולות ביותר בבריטניה.

צרפת, רובע איל סנט לואי: "יודן"

צרפת ידועה במקרי האנטישמיות הרבים המתרחשים על אדמתה, כ-72 אלף יהודים כבר עלו לישראל והיתר (כחצי מיליון) לא ממש מעיזים להסתובב עם הכיפה שעל ראשם.

המקרה האנטישמי האחרון בצרפת, כך על פי האתר 'ג'ואיש פרס', אירע ברובע 'איל סנט לואי' ההיסטורי של פריז, הפשע היה האומנם סמלי מאוד אך לא ניתן להמעיט בערכו.

שבת, הבעלים של מסעדת "ביגלשטיין" היהודית ברובע השישי קם לתפילת שחרית, אך בעודו עובר ליד המסעדה הוא מגלה שעל החלון כתובה המילה "יודן" בצבע צהוב. מילה שפירושה "יהודים" בגרמנית.

המסעדה עם הכיתוב

"גילינו את הכיתוב בשבת בבוקר, וזה כנראה נעשה ביום שישי בערב", אמר ז'יל אבוקסיס, מייסד רשת המסעדות, לסוכנות הידיעות AFP ביום ראשון. "צבע הצהוב הוא משמעותי" הוסיף, "בהתחשב בעובדה שזה הצבע של סרטי הזרוע שהנאצים אילצו יהודים ללבוש בצרפת".

בחודשים האחרונים סובלים יהודי צרפת מסרטוני שנאה ואנטישמיות שמופצים ברשת ומסיתים נגד היהודים, כך למשל כתבו צרפתים רבים בעמוד הפייסבוק שלהם; "בזמן שצרפתים מתים מרעב, היהודים חוגגים".

על פי נתוני האיחוד האירופי, צרפת היא שיאנית הדאגה מאנטישמיות: 95% מיהודי צרפת אמרו כי הם מודאגים מהאנטישמיות בארצם. כמו כן חלה עליה בשנה האחרונה של 69% במקרי האנטישמיות בצרפת.

ארצות הברית, קראון הייטס: עשרים אלף חסידים מול מאה אלף אפרו-אמריקאים

קראון הייטס היא כנראה השכונה היהודית שסובלת הכי הרבה בעולם מגילוי אנטישמיות בשבועות האחרונים. קריאות "מוות ליהודים" כבר הפכו לדבר שבשגרה בשכונה החב"דית.

בשכונה מתגוררים כ-20 אלף יהודים חסידי חב"ד ברובם, שלא עזבו את השכונה למרות גל הבריחה ההמוני בשנות השישים של יהודים תושבי השכונה מפחד התושבים השחורים.

כך למשל פורסם כאן ב"כיכר השבת", על 'לינץ' שבוצע על ידי שלושה צעירים שהכו עד זוב דם שני יהודים. הבריון שלא נרגע עד שמצא עוד יהודי וניסה גם אותו להכות, אך הלה הספיק לברוח ולהזעיק את המשטרה.

פעיל קהילת חב"ד, מוטי זליגסון, צייץ אחרי האירוע בטוויטר: "יהודי הוכה בברוטליות אמש בברוקלין. שום דבר לא נגנב. האנטישמיות חיה וקיימת בניו יורק. הגיע הזמן לעבוד קשה, להתבונן במי שעושה את זה ומה המניע שלו. זה כבר קורה בניו יורק זמן רב לפני אירוע הניאו-נאצים בשרלוטסוויל (מצעד הימין הקיצוני בעיר שרלוטסוויל שבווירג'יניה, שאירע בקיץ וכלל ביטויים אלימים של אנטישמיות וגזענות. ע.ב.) רק תשאלו כל אדם בעל חזות יהודית".

במקרה אחר גבר שחור נצפה הודף באקראי יהודים שומרי תורה ומצוות שוב ושוב בשכונת קראון הייטס, ואף מקלל אותם באנטישמיות על יהדותם.

על פי אתר jewish press בחודשים האחרונים ניכרת הסלמה של ממש בתופעות אלו. האתר אף ערך רשימה של מקרי אנטישמיות בולטים מארבעת החודשים האחרונים. וממנה עולה, כי לפחות 14 מקרים של אלימות התבצעו על רק גזעני.

המקרה האנטישמי האחרון כך על פי דיווח של אתר 'חב"ד אינפו', קרה ביום שישי האחרון כשהתקבלה הידיעה על יהודי מבוגר שהותקף על ידי גבר ממוצא אפרו-אמריקני לאור היום.

לטענת היהודי המבוגר, הגבר האפרו-אמריקני, צעק לעברו כמה פעמים קללות אנטישמיות, ואף התקרב לעברו בניסיון להכות אותו, אך היהודי הספיק לברוח, וקרא מיד לניידת המשטרה שנמצאת ברחוב הסמוך.

כוחות המשטרה פתחו במרדף אחר התוקף שניסה לברוח מהזירה. אך מהר מאוד השוטרים הצליחו לעלות על עקבותיו ועצרו אותו, הוא נלקח לתחנת המשטרה, ונחקר בגין אלימות.

מהמשטרה נמסר, כי האירוע נמצא בחקירה, והמשטרה עושה ככל שביכולתה על מנת למגר את התופעה ולתפוס את הפושעים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר