מעקב 'כיכר השבת'

הדיין פסק: הדולרים האבודים מ'מיר' שייכים למוצא

הסיפור שהסעיר את ישיבת 'מיר' מגיע לסיומו • הגאון רבי יצחק אייזיק סילבר פסק כי עשרות אלפי הדולרים שנמצאו מתחת לכסא בפנימיית הישיבה יישארו אצל הבחור הראשון שתפס ראשון (חרדים)

אבי רבינא | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

לפני מספר שבועות נחשף ב'כיכר השבת' הסיפור, שהפך לוויכוח הלכתי מסעיר בין כותלי בתי המדרש של ישיבת 'מיר' בירושלים. הבוקר נחשף הפסק שניתן בנושא, ובכך מסיים את המחלוקת ההלכתית.

תחילה תזכורת: באחד מן הימים ישבו ארבעה מתלמידי הישיבה בחדרם שבפנימיית "שלמי שמחה". אחד מהם חש שלא בנוח על כיסאו, שלא היה יציב, והחליט להפוך אותו ולתקנו.

אלא שאף אחד מן הנוכחים לא ציפה למה שיקרה בשלב זה: לפתע נשפכו אלפי דולרים על הרצפה, מתוך הכיסא המרופט, שמקורו בכלל מהפח הסמוך, ממנו הוא נשלף לפני כשנתיים על ידי הבחורים .

לאחר ההלם הראשוני, התרומם אחד הבחורים ממיטתו, ולקח את הדולרים לכיסו, לא לפני ששטר בודד של מאה דולר הספיק כבר ליטול לעצמו התלמיד שבחר לתקן את הכיסא.

מרגע זה והלאה, הקרב על הדולרים הפך לנחלת הישיבה כולה. אלפי התלמידים דשו בשאלה המסקרנת - למי שייך הכסף, על פי דין תורה, כשלפחות שלושה צעירים טענו כי הכסף שייך להם.

מדובר בבעל הכיסא, שטרח בעבר לשלוף אותו מהפח - בחור שכבר נישא, אך מקפיד להגיע לחדר מדי יום להניח את חפציו...; התלמידים ששהו בחדר, אך לא תפסו את הכסף, וטוענים כי הוא שייך להם מדין "קניין חצר"; התלמיד שתפס את הכסף, אך אינו חבר באותו החדר, שלכאורה זכה בו מההפקר. הוא מנופף בפסיקה כי "ארבע אמות של אדם קונות לו".

בימים האחרונים פנו הטוענים לכסף, לגאון רבי יצחק אייזיק סילבר מראשי בתי ההוראה שעל יד ישיבת מיר. הרב אייזיק פסק לתלמידים: "מכיוון שישנם שיטות חלוקות על כל אחת מהטענות, אין אפשרות להוציא את הכסף מהמוחזק. ובשל כך הכסף יישאר אצל הבחור הראשון שתפס את הכסף".

באותו עניין, ל'כיכר השבת' הגיע פסק של האב"ד הגאון רבי ברוך שרגא. אליו הגיע סיפור על בחורי ישיבה שקנו ספרים שהשתמשו בהם בחורי ישיבת מיר ולא כתבו שמם עליהם.

הבחור י' קנה גמרא ושילם תמורתה והביאו לישיבה. החברותא שלו פתח את הגמרא לעיין בה ומצא שם 120 דולר. לקח אותם ומסרם לחברותא שלו לאחר שחשב שהכסף הוא שלו. לאחר שהחברותא לקח את הכסף אמר לחברו כי הכסף לא שלו אך טוען כי הוא זכה בכסף.

לעומת זאת טוען חברו, כי 'כיוון שהגבהתי הכסף זכיתי בו ומה שנתתי לך זה בטעות מאחר וחשבתי שזה שלך'. הרב שרגא פסק: "יש להשאיר את הכסף ביד המוחזק שזכה בו מעיקרא".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר