בעקבות נתניהו

ראש ממשלת פולין מאיים לא להגיע לי-ם

לאחר שנתניהו הזכיר שוב את חלקם של פולנים בהשמדת היהודים במהלך השואה, מאיימים הפולנים לבטל את הגעתו של ראש הממשלה מורבייצקי לפסגה שתתקיים בי-ם (מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
נתניהו עם מורבייצקי בוועידת וורשה (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

מתיחות דיפלומטית בין ישראל לפולין בעקבות התעקשותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לומר את האמת ולהדגיש כי היו משתפי פעולה פולנים עם הנאצים בימי השואה. "פולנים שיתפו פעולה עם הנאצים - ואני לא מכיר אדם שנתבע על האמירה הזו", אמר נתניהו אמש (חמישי).

בעקבות הדברים, ראש ממשלת פולין מתיאוש מורבייצקי, שוקל לבטל את הגעתו לישראל לפסגת מדינות וישגראד ב-18 בפברואר, שבה ישתתפו גם מנהיגי הונגריה, צ'כיה וסלובקיה. זאת, למרות שמדובר בפסגה שמתקיימת בירושלים בכלל ביוזמת הונגריה וראש הממשלה שלה ויקטור אורבאן.

נשיא פולין, אנדז'יי דודה אף הודיע כי בעקבות דבריו של נתניהו אין לקיים את הוועידה בישראל. דודה הוסיף, כי הוא מוכן לארח את האירוע במעונו.

בינתיים, שגרירת ישראל בפולין אנה אזרי מנסה להנמיך את הלהבות והיא העבירה מכתב ללשכת מורבייצקי שבו הבהירה את דברי נתניהו, שנאמרו בתדרוך לכתבים הישראלים בפמלייתו. השגרירה כתבה כי "ראש הממשלה נתניהו לא אמר ש'האומה' הפולנית ביצעה פשעים נגד היהודים, אלא ש'פולנים' שיתפו פעולה עם הנאצים".

במקביל הבוקר דווח בפולין כי שגרירת ישראל בפולין זומנה לשיחה במשרד החוץ בוורשה בעקבות התבטאויות ראש הממשלה נתניהו. עוד דווח כי אזרי הייתה בדרכה למטוס ארצה - והוחזרה מנמל התעופה.

כזכור, נתניהו השתתף בפולין בוועידת ורשה, שעמדה בסימן המלחמה נגד איראן ומפגשים מעניינים בין נתניהו לנציגים רבים ממדינות ערב. במסגרת הוועידה נועד מורבייצקי עם נתניהו לראשונה מאז סיום משבר חוק השואה והזעם הישראלי כנגד החוק השקרי שנועד לנקות את מצפונם של הפולנים. השניים דנו בשיתוף הפעולה בין ישראל לפולין בתחומים הטכנולוגיה, כלכלה וביטחון.

נתניהו עם המנהיגים בפגישה. עמוס בן גרשום לע"מ

זו לא ההתבטאות הראשונה של נתניהו נגד הפולנים בנושא. עם אישור החוק אמר ראש הממשלה כי "החוק מופרך, אני מתנגד לו בתוקף. אי אפשר לשנות את ההיסטוריה, ואסור להכחיש את השואה". אך לאחר שיחות ממושכות עם הפולנים והקמת צוות מיוחד שבסוף המגעים הצליח להסיר את המרכיב הפלילי מהחוק, נתניהו הדף את הביקורת והתעקש כי "עמד על משמר האמת".

נתניהו בדבריו אמש ניסה ככל הנראה לתקן את הצהרתו לפני כמה חודשים ממנה השתמע כי הוא מגבה את העמדה הפולנית בנושא הטלת כל האשמה על הגרמנים בלבד תוך התעלמות מחלקם הבלתי מבוטל של פולנים ברצח היהודים.

. צילום: רועי אברהם. נתניהו בטקס באנדרטה לזכר המרד

חלק מביקורו של נתניהו בפולין הוקדש לנושא השואה. נתניהו ורעייתו יחד עם סגן נשיא ארה"ב מייק פנס ורעייתו וראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי ורעייתו הניחו זרים באנדרטת 'רפפורט' לזכר מרד גטו ורשה.

בביקור באנדרטה השתתפו גם יועצו הבכיר של נשיא ארה"ב ג'ארד קושנר ושליח הממשל האמריקני למזה״ת ג'ייסון גרינבלט. ראש הממשלה נתניהו וסגן נשיא ארה"ב פנס חתמו בספר האורחים של המוזיאון היהודי שבסמוך לאנדרטה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר