סערת האדמו"ר

התקדים של רבי יקותיאל יוביל למס חתונות?

לפני כשבועיים נקנס האדמו"ר רבי יקותיאל אבוחצירא לשלם מעל ל-7 מיליון שקל לרשות המיסים בשל מתנות לחתונות ילדיו, ההחלטה תוביל למס על המתנות שמקבלים בחתונה?(כלכלה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
האדמו"ר רבי יקותיאל אבוחצירא, ארכיון (צילום: בועז בן ארי)

כיום על פי החוק בישראל אין מס על מתנות סביב אירועים משפחתיים ואישיים, למרות זאת בית המשפט המחוזי קבע, כי מתנות שקיבל האדמו"ר רבי יקותיאל אבוחצירא במהלך נישואי ילדיו פטורות ממס רק מתחת ל-1500 ש"ח. מעבר לזה, הסכום נחשב להכנסה בהסוואה החייבת במס.

כזכור, ביהמ"ש המחוזי בת"א דחה בלפני כשבועיים את ערעור המס של האדמו"ר רבי יקותיאל אבוחצירא וילדיו על שומה שהוציא פקיד שומה מהיחידה הארצית לשומה ברשות המיסים. השופט מגן אלוטביה קיבל את עמדת הפרקליטות לפיה יש למסות רבנים הנותנים שירותי דת ומקבלים בגינם תקבולים להם ולמשפחותיהם. הגר"י אבוחצירא וילדיו חויבו לשלם מס על פי שומה בסך של 7,760,211 שקלים.

הסיפור החל לאחר דיוני שומה, בשנת 2013, ובסיומן קבע פקיד שומה - היחידה הארצית לשומה ברשות המיסים שומות לשנות המס 2003-2009 לרב אבוחצירא בסך של 13,844,806 ש"ח. רבי יקותיאל טען, בין היתר, כי הוא אינו נותן שירותי דת, אינו מפיק הכנסות בהילולות או באירועים או בכל דרך אחרת. אין בביתו קבלת קהל ואין מנגנון לקביעת תעריפים או שעות ביקור.

עוד טען האדמו"ר, כי הוא לא ייעץ למאמיניו לרכוש דירות מקבלנים, אין לו קשר עסקי עם חברות קבלניות והוא אינו נותן ייעוץ עסקי. הרב דחה את הטענה כאילו עצם נוכחותו באירועים מהווה שירות דת. לטענתו, כספים שניתנו לו הן מתנות שניתנו כמחווה של "הבעת תודה במישור הרגשי" על רקע אישי, חברי ואמוני וללא כל מתן שירות או תמורה, ואין לחייבן במס.

באשר לגידול בהונו, טען האדמו"ר, כי מדובר בכספי ירושה ובמתנות בסכומים ניכרים שהתקבלו לרגל חתונות ילדיו, ובין היתר, שימשו המתנות לרכישת דירות לילדיו.

השופט קבע כי הקשר עם הרב נחשב עבור מעריציו כמוצר ובעצם המתנה אליו הם בעצם מקבלים משהו ולכן יש להגדיר זאת כפעילות עסקית המחויבת במס.

השופט חילק בין הסכומים שלדעתו הם סכום הגיוני שהיה מקבל הרב בכל מקרה - עד 1500 ש"ח, לבין מתנות גדולות יותר שאמורות להיות מחויבות במס. השופט אף קבע כי הוצאות החתונה נחשבות בחלקן כהוצאות מוכרות לצורך יצירת הכנסה ואף הן יפטרו מס בסכום של כ-200 אלף ש"ח.

על פי הדיווח ב'גלובס', עורכי דינו של הרב מצביעים על כך שפסק הדין הזה יכול להוות תקדים גם לכלל הרבנים, האדמו"רים וגם בציבור הכללי - הידוענים שמקבלים מתנות גדולות באירועים, מתנות שעד היום לא מוסו, אך הן דומות לחלוטין למתנות אותן קיבל האדמו"ר.

הפסק יכול להיות משמעותי מאד עבור ידוענים שמקבלים לעתים מתנות גדולות מאד במהלך אירועים משפחתיים ואילו מעתה יחששו שרשות המסים תדרוש מהם לתעד את כל סכומי המתנות ולמסות אותם בהתאם. מנגד ישנם הטוענים כי רשות המסים תפעיל את החוק הזה רק כנגד רבנים איתם יש לה מחלוקת ולא כנגד ידוענים אחרים מה שיכול להוות אפליה קשה כנגד הרבנים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר