משרד החקלאות מתכנן מהפכה לצרכנים

רגילים לבחור את הפירות והירקות בידיים? למשש את הסחורה ולקחת את הטוב ביותר? במשרד החקלאות מתכננים לכם מהפכה. קול קורא לאריזת המוצרים בפלסטיק או ניילון (כלכלה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
אילסוטרציה (צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90)

אוהבים לבחור את הפירות והירקות בידיים, כדי לוודא שאתם רוכשים סחורה טובה? זה אולי הולך להיגמר. משרד החקלאות מציע תמיכה כספית לרשת שיווק שתמכור לצרכנים החל משישה מיני ירקות ופירות - באריזות פלסטיק,כך על פי הדיווח ב-ynet.

אחרי המהפכה הקודמת, מהפכת שקיות הנילון שהפכה את הקנייה לנוחה פחות במטרה להפחית את שקיות הנילון, התכנית החדשה תגדיל שוב את כמות הפלסטיק ובעצם תפגע באיכות הסביבה.

במשרד החקלאות טוענים להגנת התכנית, שבאמצעות צמצום מכירת ירקות ופירות בתפזורת ומעבר לאריזות פלסטיק, ניתן להפחית ב-17%-15% את זריקת הירקות והפירות ברשתות השיווק, שיכולה להגיע ל-20%-52% בשרשרת האספקה.

על פי המשרד, המוצרים הרגישים ביותר ברשתות הם בננה (17% פחת), עגבניות (16% פחת) ומלפפונים (15% פחת). מטרה נוספת היא צמצום השלכת מזון בבית הצרכן כשלדברי המשרד הפחתת המגע של הלקוחות ייתן אורך חיי מדף ארוכים יותר.

התכנית תתחיל כפיילטו ברשתות השיווק בשל העובדה שהן מהוות 60% מהמסחר הקמעונאי בירקות ופירות וכן משום ששיווק ירקות ופירות בישראל הוא ריכוזי מאוד.

לפי קול קורא שפרסם המשרד, התמיכה הכספית (המוערכת בכמה מיליוני שקלים) תוענק לרשת השיווק שתציע עד ה-1 באפריל "מעבר לשיווק תוצרת חקלאית טרייה ארוזה" ב-20 סניפים לפחות (עם עדיפות לרשתות שיציעו מעל 39 סניפים). התמיכה תינתן למשך שלוש שנים (עד 2021). על הרשת להחזיק מחלקת ירקות ופירות נפרדת.

על פי הקול קורא, ההצעה חייבת לכלול עגבניות אשכול, מלפפונים (לא בייבי) ופלפלים (למעט הזנים: טינקרבל, sweetbite, שושקה ורומירו). בנוסף, עליה לכלול שלושה מינים נוספים בין אלו: חציל, כרוב, קישוא, אגסים, נקטרינות, אפרסקים, אבוקדו, כל תפוחי העץ ומנדרינות. כלומר, סך הכל שישה מינים, כשרשת שתציע מעל 10 מינים תקבל עדיפות.

המארזים יכללו תוצרת ללא פגמים, מיצרן אחד או כמה יצרנים. בכל מארז תימכר תוצרת אחידה בצבע ובגודל ופריטי היצרן וארץ הייצור יסומנו. על האריזות יהיה ברקוד, כדי שניתן יהיה לאסוף את נתוני המכירה שלהן.

לפי משרד החקלאות, ניתן לארוז ירקות ופירות במגוון אופנים בהתאם לסוג הפריט. בין היתר: שקית פלסטיק (כפי שצרכנים אורזים בעצמם ירקות ופירות כיום), קופסת פלסטיק, חיתום פרטני לכל פריט (אריזת "שרינק" שעוטפת את הפרי או הירק כפי שרואים בעיקר באירופה), עטיפת flowpack (פלסטיק מרשרש כמו בחסות) וירקות במגשי קלקר: מגש מולחם, מגש עטוף בסטרץ' PVC או מגש עטוף ב-flowpack כפי שנמכרים כיום ירקות יוקרה כפלפלים קטנים ומלפפונים זעירים.

במשרד החקלאות מודעים לכך ש"מהלך זה מגדיל את כמות הפסולת הפלסטית ועלול להכביד על הטיפול בפסולת במקטע העירוני", לכן הרשתות ימסרו למשרד נתונים על המכר והפחת בתקופת הניסוי, עבור מדידה והערכה.

מי ישלם את המחיר? בינתיים כאמור משרד החקלאות ייתן תמיכה כספית אך נראה כי בסופו של דבר אם המהלך יצליח יהיו אלו הלקוחות שיישאו במחיר העטיפה הנוספת וכוח העבודה שסביבה. זאת לצד נטילת הזכות לבחור את הסחורה בעצמם, דבר שללקוחות הישראלים יהיה קשה לוותר עליו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר