החינוך בראי הפרשה

מדוע רון קובי לא מצליח להבין את השבת?

בתקופה האחרונה אנו עדים לראש עיר שבראש מעייניו ניצב הצורך לפגוע בקדושת השבת בסטטוס קוו רב השנים של העיר שהייתה משכן לגדולי ישראל וטמונים בה גדולי האומה (יהדות)

(צילום: דוד כהן, פלאש 90)

במהלך ההיסטוריה נחקקו בדנ"א של העם היהודי סיפורי גבורה כבירים של מסירות נפש למען שמירת השבת כהלכתה, החל מזמן התנאים וכלה בדורנו אנו ממש כאשר יהודים מגיעים למצב בו שמירת השבת שלהם בניסיון הם עומדים בו בגבורה גם במחיר אישי כבד.

הניה הייתה נערה יתומה, שסייעה לאמה האלמנה בגידול אחיותיה. חייה של האלמנה הצעירה שבעלה נרצח בפוגרום פולני אי שם בגבול רוסיה פולין הפכו בבת אחת הפכו לסיוט של ממש, כאשר נותרה אלמנה צעירה עם 5 ילדות קטנות, כשהגדולה שבהם בת 7 בלבד.

אך אמונתם היוקדת היא שחיזקה אותם ברגעי משבר. לנגד עיניה הייתה רואה את בעלה הצדיק ר' יצחק הכהן בטוהר מידותיו וכך שרדה יום ועוד יום. כאשר גדלה ביתה הבכורה הניה, ברכה הקב"ה בבינה יתירה וכך עזרה לאמה האלמנה לפרנס את הבית בדרכים שונות.

כישרונותיה הברוכים עמדו לה ושמה הלך לפניה כמנהלת חשבונות מהשורה הראשונה. יום בהיר קיבלה הנערה הצעירה הזמנה לראיון עבודה באחד מהמפעלים היותר מכובדים וגדולים. תנאי העסקה קרצו לה מאוד ובדמיונה ראתה את ההרווחה הגדולה למשפחתה השבורה.

טרם סיימה להתראיין, ביקשה היא לדעת מה הם שעות העבודה ובאלו ימים עובדים. בעל הבית השיב לה, שימי העבודה הם א' עד ה' ולעיתים רחוקות גם בימי שישי לזמן קצר. להפתעת כולם, השיבה העלמה הצעירה בתשובה שלילית וקמה לדרכה.

מכיריה הרבים פנו אל רב המשפחה שיועיל להשפיע עליה, הגאון רבי יעקב ניימן זצ"ל בעל ה"דרכי מוסר" (שבשנת תרפ"ג הקים ביוזמת החפץ חיים את הישיבה קטנה בלידא בשם "אור ישראל והיה מקורב מאוד לחפץ חיים, וכאשר היה פוקד את ביתו בראדין היה החפץ חיים מסדר בעצמו את סידורי האירוח עבורו), קרא הרב ניימן להניה הנערה היתומה ושאלה מדוע מסרבת למקום עבודה זה שיביא לה רווחה גדולה. השיבה הנערה, "בעל הבית אמר, שלעיתים יש עבודה גם בימי שישי, עבודה זו עלולה להתרחב לקראת שבת ובהמשך לגרום לחילול שבת מתוך חיי העבודה, ולכך אני נמנעת מחילול שבת אפשרי כבר מראש".

זכתה הנערה הניה לעלות ארצה ולהקים בית של תורה ולהיות אשת חבר לזקני הגאון רבי אפרים נחום בורודיאנסקי זצ"ל וזכיתי אני להיות מנכדיה הצעירים. בלב הקונצנזוס היהודי כבודה של השבת נשמר באדיקות גבוה, גם אלו שאינם שומרי שבת ידעו להאריך ולכבד את אלו שכן שמרו,

עומק שמירת שבת נעוץ בתהליך אישי שעושה כל אדם עם עצמו לקראת השבת וככל שהוא מתכונן והופך עצמו לבית קיבול לקדושת הנשמה היתירה, כך בשבת הקדושה הוא חווה חיבור רוחני עמוק למעמקיי סוד ויסוד השבת, בהתחברות לאור הבורא ב"ה האין סופי. היכולת להכיל את השפע האדיר שיש בשבת תלוי במקבל, כמשל לגביע גלידה שככל שיגדל הגביע הוא יכיל ויחזיק יותר כדורי גלידה, כך להבדיל היא השבת הקדושה שמכילה לפי כלי המחזיק שלה.

ולכך ראינו מהאמוראים והתנאים, שבמהלך כל השבוע התכוננו לשבת קודש ובוודאי לא היה זה רק הכנה גשמית למאכל היותר טוב, אלא תהליך אישי קבוע שהנפש עוברת בימי החול כהכנה לקראת השבת וקשורה בצרכים הבהמיים של האדם על מנת שיתקן עצמו לקראת השבת.

ככל שהאדם מכין עצמו ונכנס לתהליך שכזה, הוא חש יותר ויותר את תחושת הנשמה היתרה ובכך יובן מדוע שומרי שבת שנוחתים למציאות השבת ללא הכנה לעיתים רבות לא חשים את קדושת השבת ואורה ובושמה המיוחדים, כי הכל תלוי בהכנה ומי שטרח בערב שבת יאכל בשבת.

בדור כמו שלנו שאין צורך לאדם לצאת מביתו לבצע משימה ובלחיצת כפתור הוא פותר את כל הבעיות שלו, המושג הזה שנקרא תהליך מאבד את האפקט והמשמעות שלו עד לרמה שרבים לא מתחברים למושג הזה כלל וכלל.

בתקופה האחרונה אנו עדים לראש עיר בישראל בעיר הקדושה טבריה, שבראש מעייניו ניצב הצורך לפגוע בקדושת השבת, בסטטוס קוו רב השנים של העיר ,שהייתה משכן לגדולי ישראל וטמונים בה גדולי האומה. אותו ראש עיר חותם ומסיים כל שיחה שלו או ראיון, בהצהרה על הדחף הבלתי נשלט שלו לפגוע בקדושת השבת.

אותו ראש עיר המדובר ניהל את רוב מערכת הבחירות בהם נבחר לא בדרך המוכרת, אלא ברשתות חברתיות במדיות השונות, כמעט ולא ראו את פניו על לוחות מודעות של נייר, בעיקר פגשו בו אנשי המדיות, והדבר איננו מיקרי. חייו כאדם הניזון וחי ברשתות החברתיות לא מאפשרות לו להכיל את המושג הזה שנקרא שבת. המציאות של שבת תלויה בהכנה בתהליך קבוע בכדי להכיל אותה, אדם שכל כולו שקוע במדיה וברשתות לא יכול להבין ולהכיל מהי השבת ומהי סגולותיה, ואין פלא שהוא נלחם בה בכל כוחו, כי עצם מציאותה היא קריאת תגר על אנשים שכמותו ונפשו לא יכולה להכיל מציאות שכזו, ועתידה השבת לתבוע את עלבונה! (ואולי מומלץ לו לפנות לאהוד ברק ודומיו שנעלמו מהמפה הפוליטית לאחר חילולי שבת שיזמו).

הבנת מהות השבת זה תהליך של מחשבה וחשיבה ולא משהו של מהרגע להרגע. השבת היא תוצאה של תהליך של ששה ימים. רון קובי הוא איש שלא בנוי לדבר שכזה הוא חייב הכל כאן ועכשיו.

שימו לב איך הוא גירש את הכתבים שהגיעו לראיין אותו ומיד הגיש עליהם תלונה במשטרה ובסוף התנצל. כל פורום שהוא מגיע הוא עצבני ורוצה תוצאות עכשוויות הוא לא בנוי לדבר שנקרא תהליך שזה כל מהות השבת כי ששת ימים עשה ה' את השמים ואת הארץ וביון השביעי וכו' על כן ברך בגלל זה...

זה היה כל מה שהגמרא מעריכה, שהאמוראים היו מכינים עצמם לשבת בימי חול, לא רק מדיני עונג שבת של האוכל, אלא בגלל התהליך הפנימי הקבוע, שהם עשו עם עצמם שבוע אחרי שבוע ולכן זכו להארה מיוחדת.

המסר שאנו צריכים להנחיל לדור הצעיר, שלשבת קודש חייבים להגיע על ידי הכנה כלשהי ולא לנחות לשבת כאורח מזדמן, אלא כאיש מכובד שנקבעה לו פגישה מכובדת מבעוד מועד. מסר שכזה שיעבור לדור הצעיר, יחנך אותם לסבלנות ולמידות טובות בכל החיים.

הכותב הינו ראש בית המדרש ברקאי חיספין, וחבר אגוד ענ"ף

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר