מאמר תגובה

שינוי לצד זהירות // אלי חזן

מנהל אגף קשרי חוץ של מפלגת הליכוד, משיב למאמרו של רבה של מוסקבה ב'כיכר השבת' נגד הקשרים של הליכוד עם מפלגות הימין באירופה וטוען כי הדברים מורכבים יותר (דעה)

אלי חזן | כיכר השבת |
אלי חזן (צילום: באדיבות המצלם)

קראתי בעיון רב את מאמרו של הרב פנחס גולדשמידט, רבה הראשי של מוסקבה ונשיא ועידת רבני אירופה, וחשתי צורך ממשי להגיב לו. כבוד הרב נוגע בסוגיה שהיא חשובה במעלה: הקשר שלנו עם מפלגות ימין קיצוני באירופה. הוא אף מסביר עד כמה הקשר הזה בעייתי. אז לפני שנסביר מהו ימין קיצוני ומהו לא, לדידי יש להביט על העולם המורכב שבו אנו חיים בצורה הרבה יותר מתוחכמת ולהתמודד עם האתגר הזה בצורה מאוד יצירתית.

כבוד הרב מוכרח לזכור בראש ובראשונה את מטרת העל שלנו: ראשית, חיזוקה של מדינת ישראל ושנית, הגנה על הקהילות היהודיות בעולם. מהבחינה הזאת הראשית קודמת לשנית. שכן, מדינת ישראל נוסדה, בין השאר, כמקלט לכל יהודי שיחווה סכנה. ככל שבדקתי, המשוואה הזאת לא עובדת בצורה הפוכה.

המקרה ההונגרי

העולם שבו אנו חיים כיום עבור שינויים מרחיקי לכת, בצורה מאוד דינאמית. מהבחינה הזאת האויבים של אתמול אינם נראים אותו דבר: כך למשל, חלק מהם הפכו לידידי אמת, חלק מהם מעוררים בנו תחושת קבס ואלו חלק אחר אדישות ותו לא.

ויקטור אורבן, ראש ממשלת הונגריה, הוא מקרה בוחן קלאסי. אורבן, כך אני מניח, היה מוגדר על ידי כבוד הרב בצורה שלילית. הוא מגיע ממדינה שהאנטישמיות נפוצה בה. חלק מחברי מפלגתו לוקים בשנאת ישראל עקב דעות קדומות. ואולם, מצד שני, בשנים האחרונות אותו אורבן יכול בנקל לחסות תחת ההגדרה 'פילושמי'.

כבוד הרב צריך לשים לב לזה: בתקופת שלטונו של אורבן הוציאה ממשלתו עשרות מיליוני דולרים על מנת לשקם מבנים יהודים, בעיקר בתי כנסת, בהונגריה ובמדינות אחרות במזרח אירופה. לאחרונה, הוא חנך בית כנסת בעיר סובוטיצה שבסרביה יחד עם הנשיא הסרבי אלכסנדר ווצ’יץ’. הוא השקיע גם במפעלים המייצרים אוכל כשר ובאנדרטאות לזכר השואה. אנטישמים לא עושים דברים כאלו, אורבן עושה.

מפלגת ‘פידז’ של אורבן פעלה גם כדי לקדם ולהעביר החלטות השוללות אנטישמיות בפרלמנט האירופי. היא מפלגה אחות של תנועת הליכוד ומסייעת לה בארגונים מפלגתיים בינלאומיים. אורבן התחייב להילחם באנטישמיות וכך הוא עושה: למרות שהקהילה היהודית בהונגריה היא מהגדולות באירופה, הרי ב-2017 נרשמו בה שלושים ושבע תקריות אנטישמיות בלבד, הרבה מתחת לממוצע האירופי. אם השיח של אורבן היה באמת אנטישמי הכיצד זה שקהילת יהודי הונגריה היא מהיותר בטוחות באירופה?

הנה כי כן, מבחינה עובדתית, המציאות מראה שאורבן פועל רבות כדי להגן על היהודים, מבית ומחוץ. גם בהצבעות בארגונים בינלאומיים עומדת הונגריה לצד ישראל, ולא תמכה באף הצעה אנטי-ישראלית ולפיכך אנו גאים עד מאוד להיות בקשר עם אורבן ודומיו ואנו מאוד מקווים להמשיך בדרך הזאת.

המקרה האוסטרי

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל את עמדת משרד החוץ שאין לקיים קשרים עם מפלגות ימין קיצוני באירופה ואנו מקפידים לקיים את הנחייתו. הדבר מוצדק לחלוטין במקרה של מרין לה פן הצרפתית, אשר היא ומפלגתה מעוררות תחושות קשות. ואולם, למרות שאנו מקיימים את הנחייתו לגבי מפלגת החופש האוסטרית בראשות היינץ כריסטיאן שטראכה, אסור לשכוח שאחרי ככלות הכל, במפלגה הזאת ישנם עדיין גורמים בעייתיים ומדאיגים, אך אי אפשר להתכחש לעובדה הבאה: שטראכה, וקבוצת חברים בכירה, עושים הכל על מנת לעמוד לצד ישראל ולצד היהודים.

האם הם מושלמים? לא. הם ממשיכים לעשות טעויות, אך אם נגיע למצב שבו אנו מצליחים לתקן את תפיסת עולמם ולהעלות את כולם על דרך ישראל הישר הרי שדיינו.

חשוב להדגיש: גם מפלגת השבדים הדמוקרטים לוקה באותה בעיה.

השילומים כמקרה בוחן

כאשר חתם דוד בן גוריון על הסכם השילומים עם מערב גרמניה, עניין אותו העתיד ואילו העבר הרבה פחות. אחרי ככלות הכל, הוא היה צריך לשקם את מדינת ישראל מתוך שנות העוני והצנע, כאשר היא קלטה עולים, הרבה מעבר לכפי יכולתה. בן גוריון דיבר על "גרמניה האחרת" למרות שרבים ממרכיביה ממש לא היו אחרת. הוא למשל, הלבין את הנאצי הנס גלובקה ששימש יועצו של הקנצלר קונרד אדנאואר. מנעד השיקולים שלו היה כל כך רחב.

אינני טוען שצריך להלבין ניאו נאצים חלילה אך אם נצליח לתקן כאמור את דרכם, הרי שהועלנו לכל העולם כולו. לא זו אף זו, מבחינה עובדתית אין להתכחש לעובדה שרוב מעשי האנטישמיות כיום מגיעים ממפלגות שמאל וממוסלמים אירופים. זה לא אומר שאין מעשים שכאלו מימין, אך הרוב המוחלט מגיע משמאל.

על זה יש להוסיף שמפלגות ימין מתחזקות בכל רחבי אירופה וחלקן, כמו מפלגת החופש האוסטרית למשל, הן נציגות בכירות בשלטון. אנו יכולים להמשיך להתעלם מהמציאות ומי שייפגע מכך יהיו הקהילות היהודיות בארצות אירופה. מצד שני, אני סבור שחובה עלינו להגיע לדיאלוג לא רק עם אותן מפלגות, אלא גם עם לא מעט מוסלמים אירופים שאינם מחפשים לפגוע ביהודים, אלא למצוא דרך לחיים משותפים.

על כבוד הרב לזכור תמיד: חוזקה של מדינת ישראל הוא זה שמאפשר לקלוט כל יהודי שמבקש להגיע אליה. בניגוד לעבר שבו בן גוריון הכשיר נאצים שפגעו ביהודים על מנת לקבל את הסכם השילומים שכה היה נחוץ, הרי שאנו רחוקים שנות אור ממצב זה ובכל מקרה המציאות המורכבת שבה אנו חיים מחייבת אותנו לחשוב אחרת. בעיקר, כאשר מדובר בגורמים בעייתיים.

  • הכותב הוא מנהל אגף קשרי חוץ של מפלגת הליכוד

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר