מהצללים למצלמות

מפקד הטייסת שמצטרף לפוליטיקה: "החרדים הם הפתרון"

החשיפה למצלמות; הסקרים הלא מחמיאים; הקצינים החרדים ששירתו תחתיו; מפקדו גנץ; קמפיין ליברמן נגד החרדים; גיוס חרדים לצה"ל • אל"מ במיל' מתן כהנא באולפן 'כיכר השבת'. צפו (בארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
(מנהל אולפן: אריאל ליבא)

אל"מ במיל' מתן כהנא, מפקד טייסת בחיל האוויר, מתרגל לחיים החדשים. לאחר שנים ארוכות שפניו פורסמו תחת הצללה הוא נחשף לאולפנים ולכלי התקשורת, לאחר שהצטרף למפלגת 'הימין החדש'.

בראיון באולפן 'כיכר השבת' הוא מדבר על 'הימין החדש', החיילים החרדים שהיו תחת פיקודו, הרמטכ"ל במיל' בני גנץ תחתיו הוא שירת, הסקרים הלא מחמיאים וכניסת 'עוצמה יהודית' לכנסת.

כותרות הראיון עם מתן כהנא

למה פוליטיקה: "אחרי 28 שנה בהם תרמתי לעם שלי ולמדינה שלי במערכת הביטחון, חיפשתי איך להמשיך ולתרום. מיד אחרי השחרור שלי התחלתי לעבוד במיזם של יהדות התפוצות וכעבור כמה חודשים קיבלתי טלפון מנפתלי ואיילת להצטרף לפוליטיקה. הייתי רגיל להיות איש צללים גם בטייסת וגם בסיירת ולעבור לקדמת הבמה - זה שונה".

הימין החדש: "המפלגה שמבטאת הכי טוב את עולם הערכים שלי. גם יהדות, אני עמוק במיינסטרים של הציונות הדתית, אבל משולב לחלוטין בעולם המעשה הישראלי. נפתלי ואיילת אמרו את זה בצורה משותפת. הם רצו שערכי הציונות הדתית יהיו בית לכל החברה הישראלית, והם נכשלו. החרד"לים והחילונים לא הצטרפו, ולכן עכשיו יש 2 בתים לציונות הדתית. מי שמחפש את המגזרי מוצא את עצמו בבית היהודי ומי שמחפש מפלגת שלטון מוצא את עצמו אצלנו".

הסקרים הלא מחמיאים: "אנחנו לא מתבשמים כשהם טובים ולא נשבזים כשהם לא טובים. הסקרים מלמדים שהמהלך של נפתלי ואיילת גאוני, כי בסקרים הציונות הדתית מקבלת 15 מנדטים בסך הכל".

חרדים בחיל האוויר: "באמת ששירתתי בבור המבצעי של חיל האוויר, שירתו שם 2 קצינים חרדים בתפקידים של טכנולוגיה מצטיינת והם היו קצינים מצטיינים וזה עושה קידוש ה' גדול. אני זוכר מקרה שהיינו באיזה טיול וישבנו בערב והתחלנו לשיר שירי סעודה שלישית ופתאום אתה רואה עוד ועוד אנשים שמצטרפים למעגל הזה עד שהגענו לשמונים - תשעים איש שיושבים ושרים שירי שבת. אני הרגשתי שזה קידוש ה מדרגה ראשונה".

הקמפיין של ליברמן נגד החרדים: "זה מזעזע ברמות אחרות לגמרי אני לא יכול לדמיין כזה דבר. החרדים הם אחים אני כל כך מתלהב לפגוש את הציבור החרדי ולאחרונה יצא לי לפגוש יותר חרדים, הרבה אנשים מתייחסים לחרדים כאילו זה הבעיה ואני אומר החרדים זה הפתרון, זה העתיד שלנו ואני גם רואה שהחרדים רוצים להיות חלק מהמדינה אז נכון של על הכל מסכימים וזה בסדר גמור, אבל מבחינתי החרדים אחים".

טייס חרדי בצה"ל: "למה לא? ברור לי שכן".

בני גנץ: "אני חושב שהעמדות שמפלגת כחול לבן מבטאת עכשיו אלו עמדות של מפלגת שמאל. נכון שהם שמים בפרונט כל הזמן שלושה אנשי ימין, הנדל, האוזר ויעלון אבל חוץ מהם זו רשימת שמאל מובהקת. מה שיפה בצבא, זה כשאנחנו חיילים, אנחנו לא מדברים על הפוליטיקה. זה לא בא לידי ביטוי בצבא. כמו שאף אחד לא ידע מה העמדות שלי במשך 28 השנים האלה, כך לא התעניינתי מה דעותיו של בני גנץ. אבל עכשיו כשאנחנו בפוליטיקה, אנחנו רואים שהוא מוביל מפלגת שמאל".

תח"צ בשבת: "בכל הדברים של דת ומדינה אנחנו אומרים דבר מאוד ברור. אנחנו רואים ששבעים שנה זה סלע מחלוקת שרק יוצר פירוד בעם ישראל, ולכן אנחנו רוצים להתנהג אחרת. הקמנו מפלגה שחמישים אחוז ממנה דתיים וחמישים אחוז חילונים ואנחנו מבטאים את העובדה שניתן להגיע להבנות. יש את האמנה של גבינזון מדן, היא צריכה להתעדכן, אבל אנחנו נפעל לפי הרוח שלה. אי אפשר להתייחס לכל פרק באמנה הזאת בנפרד, כי זה מכלול.

"אני ברמה האישית אדם דתי, יחסית שמרן, ומבחינתי הקוד ההלכתי היחיד המחייב בהוא השולחן ערוך אבל אני לא מעלה בדעתי לכפות את השולחן ערוך על חברי שאינם דתיים.

צהר: "אנחנו רוצים באמת שהדת במדינת ישראל תהיה יותר נגישה לכולם ושגם הרבנות הראשית תיתן מענה יותר נעים, כדי שנוכל לתת מענה לכולם".

עוצמה יהודית: "אנחנו אמרנו כמה פעמים ואני חושב שזה נכון שהפער בינינו לבין עוצמה רחוק מאוד ותהום פעורה ביננו לבים ועדיין כשמדברים על השדה הפוליטי יש צביעות גדולה של מפלגות השמאל שהם יכולות לעלות למגרש עם מפלגות ערביות שכופרות בקיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית בעוד שהימין צריך לעלות למגרש עם יד קשורה מאחור".

גיוס חרדים: "אני חושב שלימוד תורה הוא ערך ואני גם מזכיר שהשרה שקד הייתה הראשונה שהכניסה את לימוד התורה כערך בחקיקה. אני חושב שהחרדים יכולים לשרת בצה"ל, בטח מי שלא לומד תורה ברצינות צריך להתגייס".

קמפיין יש עתיד: "אני משוכנע לחלוטין שבכוח ובכפיה שום דבר לא יילך גם לא עם החרדים. לא כפיה דתית ולא כפיה חילונית אני אומר לך שבהקשר הזה חייבים להיות מאוד נחרצים שבכפיה זה לא יכול ללכת ואני מרגיש שהציבור החרדי צועד לכיוון של השתלבות".

חרדים עובדים: "אני חושב שחרדים רבים יכולים למצוא בימין החדש בית פוליטי עבורם כי אני חושב שעולם הערכים שאנחנו מבטאים יכול להתאים להם כי אנחנו אומרים לא לכפיה גם לא לכפיה חילונית. למשל, הסיפור הזה של אקדמיה נפרדת אני חושב שנלחמים נגד זה וזה דבר שנפתלי מאוד קידם את זה כי צריכים לאפשר לחרדים ללמוד לפי אמונתם. לכן חרדים עובדים או חרדים חדשים יכולים להצטרף למפלגה ללא כפיה, גם לא כפיה חילונית".

נושא הדגל: "הרבה שואלים אותי איזה חוק היית רוצה לחוקק ראשון. אני מאמין גדול בעקרונות השוק חופשי ובכלכלה חופשית וזה שמדינת ישראל היא מדינה עם עודף רגולציה ועודף חקיקה היא בעיה גדולה מאוד ולכן אני מעדיף שבעוד ארבע שנים לא ישאלו אותי כמה חוקים חוקקת, אלא כמה חוקים ביטלת ולשם אני מכוון".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר