הסכנה של הבחירות

המומחים מזהירים: אל תפתחו קישורים; ה-SMS - מלכודת

קבלתם קישור בסמס מהמפלגה בה אתם תומכים? הזהרו! ישנה אפשרות שהפכתם למטרה עבור חוקרים והאקרים שישתלטו על הטלפון, יקליטו ויצלמו את הנעשה סביבכם - ללא ידיעתכם (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

השימוש בסמסים לתעמולת בחירות הולך וגובר, למורת רוחם של המשתמשים. הודעות רבות מאפשרות למשתמשים להשיב "הסר" כדי להוציא את עצמם מרשימת התפוצה- אך בפועל מדובר במלכודת

בשנים האחרונות הודעות סמס הפכו לפופולאריות במיוחד, בזכות העלייה של אפליקציות המסרים השונות. היכולת לשלוח במקביל את אותה הודעה לעשרות אנשים, במקום לבזבז את הזמן בשיחות פרטניות, גם הפכה את הסמסים לכלי פשוט להפצת מסרים- שלא פסח גם על הפוליטיקאים: בשבועות האחרונים נראה כי השימוש בסמסים כדי לשלוח מסרי תעמולה וקריאות להצבעה לאלפי משתמשים רק הולך וגדל, ונראה כי הטרנד רק ילך ויחמיר ככל שנתקרב יותר ליום הבחירות.

השימוש בסמסים מהווה אמצעי תעמולה פשוט- אך גם מעצבן במיוחד ושנוא על אנשים רבים. החוק אמנם אוסר על משלוח של הודעות "ספאם" כאלו, כשכל הודעה שנשלחת ללא אישור המשתמש יכולה לגרור תביעה של עד 1,000 שקלים- אך מסרים פוליטיים אינם נחשבים כעבירה על החוק, כשרק הודעות שמעודדות קנייה או שימוש בכסף מהוות עבירה הניתנת לתביעה.

בעקבות עליית הסמסים, תוקפים והאקרים רבים מנצלים את התופעה כדי להפוך את טרנד הסמסים למלכודת של ממש. במקרים רבים תוקפים נוטים לשלוח הודעות המתחזות לסקרי בחירות, ומבקשים תגובה מאלו שמקבלים את ההודעות- למשל, שליחת תגובה על המפלגה שהמשתמשים מתכננים להצביע לה, או הבעת תמיכה או התנגדות לנושא מסוים. בפועל מדובר בנסיון ליצור מאגר מידע על המשתמשים, כשהסקרים מאפשרים למיין את הגולשים בהתאם לדעותיהם. בדרך כלל, מאגרי המידע הללו נמכרים למפרסמים, אשר יוכלו כתוצאה לשלוח למשתמשים מסרים הממוקדים על פי דעותיהם הפוליטיות.

אפשרות נוספת היא שתוקפים ישלחו סמס המכיל קישור, המוביל לאתר המתחזה לאתר של אחד המועמדים. התוקפים יכולים להשתמש באתר כדי לאסוף מידע אישי על הגולשים, אך במקרה הזה האתר יכול לשמש גם לאיסוף מידע אישי יותר מאשר בהודעות הסקרים. בין השאר, אתרי ההונאה יכולים לבקש מהגולשים להירשם לרשימת תפוצה ולהזין את כתובת המייל שלהם, או להציע לתרום לקמפיין הבחירות באמצעות כרטיס האשראי.

הודעות הסמס הנשלחות בדרך כלל מציעות אפשרות למשתמשים להשיב "הסר", כדי להוציא את עצמם מרשימת התפוצה. בהודעות הנשלחות על ידי פוליטיקאים, מדובר באפשרות אמיתית להסיר את המספר שלך מרשימת התפוצה- אך במקרה של הונאות סמס, מי שמצפה כי שליחת "הסר" תפסיק את ההטרדות צפוי להתאכזב. ברוב המקרים, אפשרות ההסרה המוצעת בהודעות ההונאה רק נועדה לעודד משתמשים להגיב- ובכך לספק לתוקפים הוכחה כי המספר אכן פעיל ושהמשתמש קורא את ההודעות הנשלחות אליו. למעשה, מי שמבקש להסיר את עצמו מהתפוצה- עלול למצוא את עצמו מקבל יותר הודעות עם הונאות רשת כתוצאה.

איך חוסמים את ההודעות?

אז מה כן אפשר לעשות כדי לחסום את ההודעות המטרידות והמסוכנות? למשתמשי האנדרואיד יש פתרון פשוט: אפשרות סינון מסרונים. כדי להפעיל את הסינון, פתחו את אפליקציית ההודעות במכשירכם והיכנסו לתפריט ההגדרות. משם בוחרים את האפשרות "Spam Filter" או "הגדרות הספאם", ולחצו על הכפתור "Add to Spam Phrases" – "הוסף ביטויים לסינון" או "מילות הספאם". כעת אתם יכולים לבחור אילו מילים או ביטויים אתם רוצים לחסום, ומאותו רגע כל הודעה שכוללת את אותם המילים- תיחסם אוטומטית ולא תגיע אליכם.

אין הגבלה על מספר המילים שאפשר לסנן, אך שימו לב שככל שיהיו לכם יותר מילים ברשימה- כך גדל הסיכוי שהודעות אמיתיות שנשלחות אליכם ייחסמו ולא יגיעו ליעדם. כמו כן, חשוב לציין כי המדריך הזה מתייחס לאפליקציית המסרים הבסיסית של גוגל הכלולה במכשירי האנדרואיד. ברוב המכשירים האפליקציה של גוגל מגיעה כברירת המחדל, אך יש יצרניות שמחליפות את האפליקציה הבסיסית באפליקציית הודעות נפרדת משלהם- שם ייתכן ודרכי ההגעה לסינון ההודעות מעט שונה.

ומה לגבי משתמשי האייפון? למרבה האכזבה, המכשירים הללו לא כוללים סינון לפי מילים, והדרך היחידה לחסום הודעות מציקות היא על ידי חסימת מספר הטלפון שממנו הם נשלחו. כדי לעשות זאת, נכנסים להודעה ולוחצים על כפתור ה"פרטים" בפינה הימנית העליונה. בתפריט שנפתח לוחצים על כפתור המידע (המציג את האות i), גוללים בתפריט ולוחצים על האפשרות "חסום את המספר הזה". במידה וזה לא מספיק לכם, יש מספר אפליקציות חיצוניות המאפשרות לחסום הודעות לפי מילים- אך רובן דורשות תשלום חודשי בתמורה להסרה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר