האסטרטגים מדברים

החיבוק החרדי לנתניהו: "קמפיין מסוכן שהולך על חבל דק"

המפלגות החרדיות עם קמפיין "ביביסטי" ויועצי התקשורת חלוקים בדעתם • רווח: צריכים לכוון את הקמפיין למרחבים נוספים • קרויזר: זה לא יכול להיות המסר העיקרי • קליגר עם הסבר מקורי (פוליטי)

שלומי זייבלד | כיכר השבת |
מחבקים את ביבי (צילום: David Cohen/Flash90)

במפלגות החרדיות מצהירים בקמפיין הבחירות שלהם על תמיכה בלעדית בראש הממשלה בנימין נתניהו, למרות החשדות נגדו ועל אף הסקרים המאירים פניהם בשלב זה של הקמפיין לפחות מבחינת גודל המפלגה דווקא למפלגתם של בני גנץ ויאיר לפיד.

האסטרטגים ויועצי התקשורת, אברימי קרויזר, יגאל רווח, דודי זילברשלג וחיים קליגר, מתייחסים לקמפיין המחבק את ביבי בשיחה עם 'כיכר השבת' ומביעים את דעתם על האפקטיביות שלו.

החרדים שמצביעים לליכוד: "טירוף דעת, איבדו דעת תורה"

הראשונים לפתוח בקמפיין, היו במפלגת ש"ס, שם אף ניסו להוסיף בפתק ההצבעה את המשפט "תומכים בבנימין נתניהו לראשות הממשלה". אחריהם, גם ביהדות התורה מצהירים אמונים לנתניהו, ומכחישים בתוקף כל רמיזה תקשורתית אחרת.

קרויזר: ש"ס חשבה שתעלה בסקרים, אבל זה לא קורה

היועץ האסטרטגי אברימי קרויזר, סבור כי המסר הוא נכון, שכן "הקמפיין נועד לתקופה לפני הבחירות ולא לאחריהן. עכשיו, החכמה היא למקסם את הקולות". עם זאת, הוא חושב שאין בכך משום לנעול את השער בפני הצטרפות עתידית לממשלה בראשות בני גנץ. "אם הוא יקים את הממשלה הבאה, צריכים להביא בפני גדולי ישראל את השאלה האם להצטרף לקואליציה או לא. אבל ברמת הקמפיין זה מסר טוב".

קרויזר (צילום: יואב דודקביץ' - משפחה)

אחרי שהוא מסביר את הרעיון מאחורי המסר, מותח קרויזר ביקורת על השימוש המופרז בקמפיין זה. "צריכים להכניס כל דבר לפרופורציות", הוא אומר, ומסביר כדוגמה, "כי אם למשל ש"ס, חשבה שמהחיבוק הזה היא פתאום תעלה לשבע, שמונה ותשע מנדטים בסקרים, אבל זה לא קורה. היא מעבירה את המסר הזה כבר מתחילת הבחירות בססמאות שונות, ומשקיעה בזה הרבה אנרגיות מתוך מחשבה, לדעתי מוטעת, כי יצליחו להעביר קולות של מצביעי ליכוד לש"ס".

"ש"ס פרסמה שיש לה סקרים הקובעים שאחוז גבוה מקרב מצביעי הליכוד, האופציה השנייה שלהם זה ש"ס. אבל מה רע להם באופציה הראשונה? לכן צריכים לדעת גם, עם כל הכבוד למסר החיובי הזה, צריכים לדעת להכניס אותו לפרופורציה ולראות מה עושים עם זה ואיך מתרגמים את זה לפועל".

תעמולת ש"ס 'ביבי צריך ש"ס חזקה' (צילום: קמפיין הבחירות)

קרויזר מסביר, כי "בסוף, אדם מצביע על הערך שהכי חשוב לו והכי מפריע לו, ולכן המסר הזה לא יכול המסר העיקרי של הקמפיין, כי רוב מוחלט של מצביעי ש"ס ויהדות התורה, יצביעו למפלגות האלה גם בלי המסר הזה", לכן הוא מציע להתחייב על תמיכה בביבי, אך כהצהרה בשולי הקמפיין בלבד.

רווח: הקמפיין צריך לגעת בנושאים כואבים

יגאל רווח, מבכירי עולם הפרסום החרדי, סבור אף הוא כי מבחינה אסטרטגית, הקמפיין הזה נכון, שכן הוא פונה למצביעים פוטנציאליים של המפלגות החרדיות השוקלים להצביע ל'ליכוד', ומבטיח להם כי בהצבעה עבורם, יקבלו גם את נתניהו.

רווח (צילום: שמוליק סופר, פלאש 90)

רווח מוסיף עם זאת, כי הקמפיין היה צריך לגעת בעוד שורה של נושאים כואבים. "הציבור החרדי גדל, והצרכים שלנו משתנים. זה יכול להיות גם בנושאים כלכליים ובנושאים של איכות חיים", הוא מציע נושאים נוספים לקמפיין. "היום כבר לא צריכים לדאוג רק לשבת ולעולם התורה, שזה כמובן הבסיס, אבל כדי להשאיר את המתלבטים החרדים, ואת החרדים העובדים, שהם כבר לא החרדים החדשים, כי היום מרבית החרדים מפרנסים את הבית שלהם, צריכים להתייחס לנושאים נוספים".

"מפלגה חרדית כיום אמונה על מרחב הרבה יותר גדול ממה שהיה בעבר, כבר לא רק דת ומסורת. יש כיום עולמות נוספים שצריכים להתייחס אליהם, גם פנים חרדיים, כמו חינוך מיוחד, נוער נושר, ועוד. אני חושב שאם צריכים לכוון את הקמפיין הזה, והגיע הזמן לדבר על מרחב הרבה יותר מאשר רק על לחזק את ביבי", דברי רווח.

זילברשלג: הגיע הזמן ללמוד מיאיר לפיד

דודי זילברשלג אינו מתלהב יתר על המידה מהקמפיין המחבק את ביבי, ולדבריו, כאסטרטג, "זה משחק מאוד מסוכן". הוא סבור, כי "אריה דרעי עלול לשלם מחיר כבד מאוד, כי במאגר שלו יש אנשים שיגידו "למה אני צריך את התחליף, אם אני יכול להצביע למקור?" - יש שם מספיק אנשים בגיל מסוים שחוששים ממנו מאוד כי יש לו שם של מישהו שהלך בעבר עם השמאל".

זילברשלג (צילום: אדיר סולטן, פלאש 90)

"במקביל, יש אנשים שזה נותן להם תחושה שהמפלגות החרדיות יתמכו בביבי", מציג זילברשלג את הצד החיובי שבקמפיין. זילברשלג מוסיף, כי מכיוון וברור כי בסופו של דבר הציבור יודע שהחרדים יצטרפו גם לממשלת גנץ-לפיד, "קשה מאוד להניח שזה מה שיחזיר את המצביעים הביתה. זה קמפיין מאוד מסוכן שהולך על חבל דק".

איך לדעתו הקמפיין החרדי צריך להתנהל? "שהנציגים יפשילו שרוולים וינהלו חוגי בית מצומצמים לקהילות שיש להם בעיות עם יהדות התורה וש"ס, ולכתת רגלים וזה הרבה יותר חשוב ממראה עיניים", עונה זילברשלג.

אולי כבר מאוחר מידי, כי אנחנו בשלבים האחרונים של מערכת הבחירות, אך באופן כללי אומר זילברשלג, מניסיונו כמי שהוביל לא מעט קמפיינים פוליטיים, "קצת מפריזים בעוצמה שיש לקמפיין".

גפני מצהיר: נלך עם ביבי (צילום: דוברות)

הוא קורא ללמוד מהתנהלותו של יאיר לפיד ושאר ח"כי יש עתיד, שמאז כישלונם במערכת הבחירות הקודמת, כיתתו רגליים בכל רחבי הארץ, פגשו אנשים, ואת התוצאות רואים בסקרים. "שום דבר לא בא בלי עבודה, ואנחנו קצת מזלזלים בזה".

לדבריו, ה"קול קורא" צריך להיות רק המכה בפטיש, אך לפני הגמר מלאכה, יש צורך במלאכה קשה, ולטענתו הנציגים החרדים לא בדיוק פועלים על מנת להשאיר את המצביעים החרדים בבית, ומעדיפים להסתמך רק על קריאות הרבנים.

קליגר: שום קמפיין לא יעזור לחרדי שמצביע למפלגה חילונית

האסטרטג חיים קליגר, מציג עמדה מקורית, באופן כללי, לדבריו, קמפיין "החיבוק לנתניהו" לא ימנע מהחרדים המתכננים להצביע למפלגה חילונית לשנות את דעתם, בהמשך הוא מסביר מדוע. מאידך, הוא מחלק בין ש"ס ליהדות התורה, באשר למניעיהם לצאת בהכרזה לפיה יתמכו רק בנתניהו.

קליגר (באדיבות המצלם)

לגבי הקמפיין של ש"ס, פותח קליגר עם הכלל "אמור לי מי חברך - ואומר לך מי אתה". לדבריו, "יש כלל בשיווק, כאשר אתה מעמיד את עצמך במחיצת מישהו, אתה נהנה מההילה שלו. דרעי, כשהוא פנים אל פנים מול ביבי, זה נותן לו עצמה הרבה יותר חזקה" ובנוסף התמיכה החד משמעית בנתניהו קורצת למצביעי הימין המסורתיים שרוצים גם ביבי אבל גם שמירה על מסורת וערכים.

בנוסף, קליגר סבור כי מדובר בתכנון נכון של האסטרטגיה לקראת הימים האחרונים של הקמפיין, בהם מניסיון, ביבי מצליח לשתות בקש את המנדטים של המפלגות סביבו, כמו בסרטון "הערבים נוהרים לקלפיות" בבחירות האחרונות. "הקמפיין של ש"ס מנסה כבר מעכשיו למנוע זאת, בניסיון לראות לרחוק ולמנוע את התרגיל הזה", אומר קליגר.

לגבי הקמפיין של יהדות התורה, לדברי קליגר, המטרה העיקרית היא ההיבדלות מגנץ ולפיד. "הרי לו גנץ היה מתמודד עצמאית, הוא בהחלט היה פרטנר לגיטימית כדי לדבר ולשמור אותו כאופציה פתוחה. אך החיבור ההדוק עם לפיד, מביא את ציבור מצביעי יהדות התורה להבין שהוא לא אופציה, מאותה בחינה של "אמור לי מי חברך ואומר לך מי אתה".

כתבת המגזין "חרדים מנתניהו" מתוך 'ישי ורבינא בכיכר'. צילום: חיים גולדברג עריכה: אריאל ליבא

לכן, כדי להסביר למצביעים את גודל הסכנה בחיבור שלו עם לפיד, שהופך את החרדים לשק החבטות של הקמפיין שלו, אי אפשר להסתפק בהצהרה שלא ילכו איתו, אלא חייבים לקבע זאת בהתחייבות פומבית לנתניהו, כדי לדרבן את המצביעים החרדים לצאת מהבית ולא להסתפק ב'שב ואל תעשה'.

וודאי שמתם לב כי קליגר אינו מתייחס כלל לאמירה הרווחת ולפיה הקמפיין נועד למניעת זליגת קולות לליכוד. הוא מסביר, כי לדעתו, "אדם חרדי שמצביע למפלגה חילונית, לא יעזור שום קמפיין. הוא יצביע למפלגה חילונית".

"אני מבקש סליחה מהקוראים, אני לא מתכוון חלילה לפגוע באף אחד וגם לא נוקט עמדה, אני רק מנתח מקצועית את התנהגות המצביעים. אדם חרדי שיודע מי דואג למוסדות החינוך של הילדים שלו ושמדינת ישראל תיראה יהודית, ואלה חברי הכנסת החרדים, למרות כל הביקורת שיש לנו עליהם, ובכל זאת מצביע למפלגה חילונית - הוא מעביר מסר של סלידה מהפוליטיקה החרדית, או מה שנקרא בשפת העם "אויבער חכמים". אנשים שמצהירים: לא תגידו לי מה לעשות אנחנו "מתקדמים".

בשל כך סבור קליגר, כי לא הקמפיין ימנע את זליגת קולותיהם של אנשים אלו למפלגות החילוניות, אם בהגדרת מטרות הקמפיין היה מניעת זליגת קולות חרדיים למפלגות חילוניות, המסרים היו צריכים להיות שונים ולא חיבוק הדב לנתניהו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר