מזימת הטרור - נחשפה

צה"ל חשף את 'תיק הגולן': היחידה הסודית של חיזבאללה

לאחר מעקב מודיעיני ממושך בחודשים האחרונים, חושף הבוקר צה"ל יחידה מסווגת של החיזבאללה שפועלת בסוריה במטרה להקים חזית מול ישראל לעת הצורך. שמה: "תיק הגולן". כל הפרטים (צבא)

(צילום: דובר צה"ל)

ארגון החיזבאללה החל להקים יחידה צבאית מסווגת ברמת הגולן שמטרתה להוציא לפועל פיגועים נגד ישראל, כך חושף הבוקר (רביעי) צה"ל בתום מעקב מודיעיני ממושך.

בשנת 2013 הכריז נשיא סוריה בשאר אל אסד על פתיחת מרחב רמת הגולן להתנגדות עממית נגד ישראל. בעקבות כך, החל החיזבאללה לבסס תשתיות טרור באזור, בפיקודם של סמיר קונטאר וג'האד מע'ניה. בין השנים 2013-2015 הם הצליחו לבצע פעילות חבלנית עד שהתשתיות הלו סוכלו, לפי פרסומים זרים.

בצה"ל הבינו כי עם סיום מלחמת האזרחים בסוריה, חיזבאללה, שביסס את נוכחותו בדרום סוריה, יחל לאבד לגיטימציה להימצאותו באזור. בעקבות כך, הבינו בכירי הארגון כי עליהם לבסס יחידה חשאית חדשה שהיה בעלת מוכנות מבצעית ותדע לפעול נגד ישראל, בהינתן הפקודה.

תא"ל עמית פישר, מפקד אוגדת הבשן (צילום: דובר צה"ל)

בקיץ 2018 הבחינו בצה"ל כי ישנם שינויים בהתנהלות ארגון חיזבאללה באזור רמת הגולן. הארגון החל להשקיע בפרויקט החדש למרות המשבר הכלכלי בו היה נתון, תחת השם "תיק הגולן" - שנחשף הבוקר.

גורם מודיעיני בפיקוד הצפון הסביר כי התוכנית נמצאת בשלבים ראשוניים ועדיין לא הגיעה לרמת פעילות מבצעית, והיא פועלת תוך היטמעות ושימוש בתשתיות של מפקדת הדרום של חיזבאללה בדרום סוריה, באופן בו המשטר הסורי לא יכול לזהותם. לדבריו, התשתית נועדה לזמן הידרדרות ולא כדי להפוך את הגבול למקום שמוציא לפועל פיגועים באופן שגרתי.

חיזבאללה מינה את עלי מוסא עבאס דקדוק, או בכינויו אבו חסין סאג'ד למנהיג תשתית "תיק הדרום". בעבר הוא מילא שורת תפקידים מבצעיים בלבנון וברצועת הביטחון והשתתף בפעולות נגד צה"ל. ב-2006 הוא נשלח לעיראק כדי לייסד תשתית טרור נגד האמריקאים ולאחר שחיסל חמישה מהם, הוא נכלא. כששוחרר, מונה להכשיר את הכוחות המיוחדים של החיזבאללה, עד קיץ 2018, אז מונה למפקד "תיק הגולן".

דרך הטרור שעשה מפקד תשתית "תיק הגולן" אבו חסין סאג'ד (צילום: דובר צה"ל)

המטה המרכזי של "תיק הגולן" וכן סאג'ד עצמו יושבים בביירות, בעוד המטה המבצאי יושב בדמשק.

התשתיות הפעילות, כך חושף צה"ל, נמצאות סמוך ובתוך הכפרים בגזרה בדגש על ע'רנה, חצ'ר וקונייטרה, משום שפעילי החיזבאללה, הם סורים תושבי אותם כפרים. גורם מודיעיני מציין כי הדרישה מהם כרגע היא סיורי שטח והקמת מערך איסוף.

סמל "נסור אלזובעה" (צילום: דובר צה"ל)

לפי חשיפת צה"ל, התשתית כוללת רק כמה עשרות פעילים ומצוידת היטב באמצעי לחימה, שנותרו בדרום סוריה מימי המורדים. עם זאת, בצה"ל לא שוללים את האפשרות שבעתיד ינסו לשנע אמצעי לחימה נוספים מלבנון וממקומות אחרים בסוריה.

חלק מהפעילים של התשתית החדשה, עברו קורסים והכשרות בחבלה, צליפה והפעלת רקטות גראד. חלק אחר של הפעילים הם תושבים סוריים שהצטרפו ממניעים כלכליים.

התשתית התבססה על מפלגות, תשתיות חצי צבאיות ואגודות אזרחיות סוריות, להם יש לגיטימציה לפעול בדרום סוריה ורמת הגולן.

פריסת תשתית "תיק הגולן" במרחב (צילום: דובר צה"ל)

בצה"ל מציינים כי ישנם שני ארגונים כאלה המוכרים להם. 1. הזרוע הצבאית של "המפלגה הסורית הלאומית סוציאליסטית" - 'נסור אלזובעה': מפלגה סורית בעלת סניפים בכלל המדינה, אשר מזוהה כמפלגה תומכת צבא סוריה ודוגלת בסוריה השלמה והגדולה. היא מורכבת ממיליציות הכוללות פעילים מעדות שונות. כח הזבעה בחצ'ר מונה 15 פעילים, ומשמש עבור פעילות תשתית "תיק הגולן". במסגרת כך - כוח זה אמון היום על ביצוע תצפיות כנגד ישראל.

הארגון השני הוא המשמר הלאומי הסורי - ארגון המשמר הלאומי הוא כח מתנדבים מיליציוני בעל אופי חילוני הפועל בסוריה. הנהגת "תיק הגולן" נעזרת בחלק מפעילי הארגון הפועלים במרחב רמת הגולן. כך יכולה התשתית לבצע מעקב שוטף אחר הפעילות הישראלית ללא חשש מחשיפה, משום שפעילות הארגון במרחב נחשבת לגיטימית.

פהים אבו קיס, פעיל חיזבאללה (צילום: דובר צה"ל)
טלאל חסון, פעיל נוסף של חיזבאללה (צילום: דובר צה"ל)

בצה"ל חשפו עוד כי בכירי התשתית מרכזים מאמצים באיסוף מודיעין חזותי ותקשורתי גלוי, ובסקירת מרחב קו התפר הישראלי-סורי. פעילי השטח הסורים מבצעים תצפיות על ישראל מעמדות תצפית ואיתורים צבאיים הנמצאים על קו הגבול. העובדה כי מדובר ביישובים הקרובים לישראל מאפשרת להם לפעול באופן שוטף מבלי לחשוף את מטרתם האמיתית.

חלק מעמדות התצפית מאוישות על ידי חיילי צבא סוריה שפועלים לצאת פעילים מ"מפקדת הדרום" של חיזבאללה. במקביל, נעשים סיורים במרחב הגבול להיכרות השטח, ניתוח נתיבי חדירה לישראל ואפיון שגרת הפעילות של צה"ל.

בצה"ל מדגישים כי כל הפעילים ב"תיק הגולן" נסתרים אחד מהשני וגם מהמשטר הסורי, כך שהנהגת 'תיק הגולן' יכולה לפעול בחשאיות רבה.

פעילי הארגון בסוריה (צילום: דובר צה"ל)

גורם מודיעיני אומר כי "דרום סוריה לא נמצאת בראש סדר העדיפויות של בשאר אל אסד - וישנו היעדר משילות במרחב. מפקדת הדרום הקיימת שעדיין מסייעת לצבא אסד להשתקם, וגם תשתית 'תיק הגולן', מנצלות את העובדה הזו להתבססות חשאית במרחב - משום שנדמה שכל עוד מפקדת חיזבאללה הקיימת מסייעת לאסד, התעניינותו במרחב נמוכה".

לאחר חשיפת תשתית הטרור, צה"ל ימשיך לעקוב אחריה באופן הדוק כדי לגדוע את "תיק הגולן" ולא לאפשר התממשות מבצעית מול מדינת ישראל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר