בחירות 2019

מי ירכיב את הממשלה? הנשיא ריבלין התייעץ עם הסיעות

החל מ-9:15 בבוקר ועד 13:00 בצהריים, מקיים נשיא המדינה ראובן ריבלין - בשידור חי - התייעצות עם סיעות הליכוד, כחול לבן, ש"ס, יהדות התורה וחד"ש-תע"ל - לקראת הרכבת הממשלה (חדשות)

כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-י' בניסן תשע"ט | 15.04.19
הנשיא ריבלין בהתייעצות (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

נשיא המדינה ראובן ריבלין החל הבוקר (שני) את סבב ההתייעצויות עם כלל הסיעות שנבחרו לכנסת וזאת בתיאום עם יו"ר ועדת הבחירות השופט חנן מלצר, ישמע את המלצתן ולאחר מכן יכריז על מי הוא מטיל את מלאכת הרכבת הממשלה החדשה.​"כיכר השבת" העביר בשידור חי את ההתייעצויות.

בטרם הגיעו נציגי ש"ס ויהדות התורה להיוועצות עם הנשיא, נועדו ראשי המפלגות החרדיות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו כחלק מהמשא ומתן הקואליציוני.

בשעה ​9:15 הגיעו נציגי 'הליכוד' - השר יריב לוין, השרה מירי רגב וח"כ דוד ביטן והמליצו, כצפוי, על ראש הממשלה בנימין נתניהו.

ח"כ גפני לאחר ההתייעצות

הנשיא ראובן ריבלין אמר בפתח ההתייעצות כי "נשיא לא בוחר ראש ממשלה, גם לא אדם אחד מתוך אזרחי המדינה, אלא הריבון בוחר ראש ממשלה והריבון הוא העם".

השר יריב לוין אמר כי "לפי תוצאות הספירה, הליכוד היא הסיעה הגדולה ביותר בכנסת. אנו מבקשים להמליץ על יו"ר הליכוד בנימין נתניהו, שזכה באמון הרחב ביותר להרכיב את הממשלה". השרה רגב אמרה כי "הציבור הביע אמון באופן ברור וחד בראש הממשלה נתניהו, למרות כל מה שקרה, כולל פרסום המלצות היועמ"ש".

הנשיא ריבלין אמר להם כי "העם כולו מבקש לראות אחדות יותר אמיצה - גם כשיש חילוקי דעות בין חלקי העם".

בשעה 10:00 הגיעו נציגי 'כחול לבן', גבי אשכנזי, אבי ניסנקורן, אורנה ברביבאי, צבי האוזר, אורלי פרומן ועומר ינקלביץ' והמליצו על יו"ר מפלגתם, בני גנץ.

הנשיא אמר לנציגי כחול לבן כי "היו בחירות סוערות, שפעמים רבות צבטו את הלב לרבים מאזרחי מדינת ישראל. לא ראינו מאבק כזה צמוד בין שתי מפלגות". גבי אשכנזי אמר בדבריו כי "הבחירות היו סוערות, אבל הריבון אמר את דברו. למרות שאנחנו כמה ימים אחרי הבחירות, אנו גאים בהישג שלנו, אנחנו מרגישים מחויבים לציבור של יותר ממיליון ומאה אלף איש מצביעים שנתנו לנו אמון ונמשיך לשרת אותם כמו את כל עם ישראל וננסה לאחות לתקן ולרפא חלק מהדברים שהנשיא הזכיר".

לאחר מכן הוסיף הנשיא ריבלין ואמר כי "רבים בישראל מבקשים לראות קירוב לבבות. לא רוצה להשתמש במילה אחדות כי יש לה משמעות פוליטית. הם רוצים לראות אותנו, כולנו, לא ימין ולא שמאל, כולנו יחד עם גורל אחד ומטרה אחת - טובת מדינת ישראל".

ריבלין הוסיף ותהה: "איני קורא אלא רק שואל: אם יוצע לכם ללא תנאים מוקדמים להצטרף לממשלה שלא האיש שאתם ממליצים עליו ירכיב אותה, לטובת המערכת הישראלית כולה וכל שבטיה ומרכיביה - האם הייתם שוקלים אפשרות כזו?".

בתגובה, אמר אשכנזי כי הוא לא מופתע מהשאלה אך לאחר מחשבה "אנחנו חושבים שבנסיבות הפוליטיות הנוכחיות לא נוכל לשרת בממשלה שאתה הצעת". אשכנזי התייחס לנושא של קירוב לבבות ואמר כי "כל מי שיפעל בכיוון הזה ימצא אותנו שותפים לקירוב הלבבות אחרי מערכת בחירות מאוד סוערת".

בשעה 10:45 הגיעו נציגי ש"ס - השר יצחק ועקנין, סגן השר איציק כהן, סגן השר משולם נהרי, ח"כ יעקב מרגי, מנכ"ל ש"ס חיים ביטון וחברי הכנסת יואב בן צור ומיכאל מלכיאלי והמליצו על נתניהו.

הנשיא ריבלין התייחס בפתח דבריו לכך שש"ס הפכה למפלגה השלישית בגודלה לאחר הבחירות בהן קיבלה שמונה מנדטים. לאחר מכן השר ועקנין אמר כי ש"ס ממליצה על נתניהו להרכבת הממשלה, כפי שהבטיחו לאורך הבחירות וציין כי הממשלה בראשותו תפקדה כראוי. "הוא ראוי להמשיך לנהל את מדינת ישראל בתקופה זו", אמר ועקנין.

סגן השר איציק כהן אמר כי "ישראל ניצבת בפני אתגרים לא פשוטים, ונתניהו יכול לנהל את המדינה כפי שניהל אותה בעבר". השר ועקנין הוסיף ואמר כי "הממשלה האחרונה דגלה בסטטוס קוו ברוב הנושאים שהם במחלוקת, לקחנו את הדברים בצורה כזו שלא נוכל לתת יד לממשלה אחרת שבה תהיה פגיעה בקודשי ישראל, ודאי שלא נוכל לתמוך בממשלה שלא תלך באותם קווי היסוד של הממשלה הקודמת, ולכן אמרנו את זה כבר בתחילת הקמפיין. זה הקו שבו אנחנו ממשיכים ודבקים בו".

סגן השר פרוש לאחר ההתייעצות

בשעה 11:30 הגיעו נציגי יהדות התורה - סגן השר יקעב ליצמן, יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, סגן השר מאיר פרוש וח"כ אורי מקלב - והמליצו על נתניהו.

בפתח הפגישה, עדכן סגן השר ליצמן את הנשיא כי "התבשרנו לפני שנכנסנו שעלינו לשמונה מנדטים, זה לא רשמי". לאחר מכן הודיע כי הם ממליצים על בנימין נתניהו כראש הממשלה. לדבריו, "עבדנו איתו בקדנציה הקודמת, עשינו במהלכה לכלל ישראל ולכן חושבים שזה נכון לכלל ישראל שנתמוך בו".

ח"כ משה גפני הוסיף כי "אנחנו גם אמרנו לציבור הבוחרים שלנו, תדעו שאנחנו נתמוך בנתניהו, והציבור שבחר בנו עשה זאת בין היתר בשל כך". גפני ציין כי יש אנשים לא דתיים שהצביעו ליהדות התורה. "אנו רואים בכך חשיבות עצומה", אמר.

סגן השר מאיר פרוש אמר לנשיא ריבלין כי "כל מפלגה צריכה להתנהל במשא ומתן בפרופורציות ולא לשנות או להפוך סדרי עולם", כשהוא רומז על התנהלותו של יו"ר 'ישראל ביתנו' אביגדור ליברמן.

ח"כ אורי מקלב אמר בבית הנשיא כי "אנחנו באותה המתכונת, יש לנו עשרים אחוז גידול והמסורת שלנו הוא המשך הצביון של המדינה, יש הרבה הזדהות למה שאנחנו מייצגים ויחד עם ראש הממשלה נתניהו נוכל לשמור זאת".

הנשיא ריבלין אמר לנציגי יהדות התורה כי "אתם פועלים לכלל הציבור והציבור מוכיר לכם טובה".

ח"כ אורי מקלב לאחר ההתייעצות

בשעה 12:15 הגיעו נציגי סיעת חד"ש-תע"ל בראשות יו"ר המפלגה איימן עודה וח"כ אחמד טיבי. עודה אמר כי הסיעה לא תמליץ על אף מועמד לראשות הממשלה. עודה האשים כי מערכת הבחירות לוותה ב"הסתה חסרת תקדים" מצד נתניהו והזכיר את המצלמות הנסתרות בקלפיות. "אין לנו במה להשפיע אבל את העמדות שלנו אנחנו רוצים לקדם", אמר.

מחר, יום שלישי, בשעה 9:15 יגיעו נציגי מפלגת העבודה; בשעה 10:00 נציגי ישראל ביתנו; בשעה 10:45 נציגי סיעת איחוד הימין; בשעה 11:30 נציגי מרצ; בשעה 12:15 נציגי סיעת כולנו ובשעה 13:00 נציגי סיעת רע"מ-בל"ד.

לאחר קבלת תוצאות הבחירות הרשמיות מידי השופט מלצר ביום רביעי, ישקול הנשיא את הצורך בהשלמת סבב ההתייעצויות באם יידרש לכך בטרם יקבל את החלטתו.

מהרגי שיטיל את הנשיא ריבלין את מלאכת הרכבת הממשלה על אחד מחברי הכנסת, הרי שיעמדו לרשותו 28 ימים כדי להרכיב ממשלה חדשה. בסמכות הנשיא להעניק ארכה נוספת של 14 ימים.

​בהחלטה היסטורית וראשונה בתולדותיו של בית הנשיא, הנחה נשיא המדינה על העברת מפגשיו עם הסיעות השונות בשידור חי, בכל פלטפורמות המדיה השונות וזאת מתוך רצון לקדם שקיפות מול אזרחי ישראל.

צפו בגלריה מיום ההתייעצות הראשון של הצלם יונתן זינדל - פלאש 90:

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר