מונולוג כואב

אב מספר: "הבעיה של בתי - שהיא מזרחית"

מתוך 'ישי ורבינא בכיכר': שמעון א., אברך ואב לבת בגיל סמינר מבית שמש, מספר במונולוג כאוב על האפלייה במוסדות, על הכאב והזעם - ועל שיטות ה'סלקציה' של הסמינרים (כיכר TV)

יוחנן בלייך | כיכר השבת |
(עריכה: יוחנן בלייך)

"אני אב לבת, שמסיימת השנה את כיתה ח' ואמורה לעלות לסמינר", פותח שמעון א., אברך מבית שמש, ומתאר: "אנחנו נתקלים באפליה חמורה בעיר בית שמש בין ספרדים לאשכנזים".

במונולוג זה, מתוך 'ישי ורבינא בכיכר', מספר האב הכאוב ל'כיכר השבת' על תחושותיו, כאב לבת מצויינת שכל 'חטאה' הוא ספרדיותה.

כדי שלא להיחשף, בוחר האב לא להציג את פניו.

"בכל המקומות האשכנזיים בעיר בית שמש, החל מהכניסה לגן, החל מהכניסה לבי"ס יסודי, כמו כן - ועל אחת כמה וכמה - בכניסה לסמינרים, יש אפלייה. אולי אפשר לקרוא לזה אפלייה מתקנת, אבל האפלייה היא ברורה ומכוונת.

"את הבנות האשכנזיות מקבלים בזרועות פתוחות, המנהלים, המנהלות, נלחמות עליהן בשיניים, סוגרים דילים כבר באמצע השנה. את הספרדיות מקבלות רק אם יש להן פרוטקציה, או שהם הפעילו קשרים, תחנונים, ירדו על הברכיים, ולבסוף מקבלים אותן אחרי השפלה נוראה.

"אני מבקש מכם שתבדקו, כל ספרדי שהתקבל לסמינר אשכנזי, לבי"ס אשכנזי, לגן אשכנזי, לת"ת אשכנזי - איך התקבלת? - התשובה תהיה: 'הפעלתי לחץ', 'נס', 'פרוטקציות', 'קשרים', יש שאפילו יגידו בשקט 'שיחדתי'. אבל על זה לא אדבר, לא אאריך.

"אציין שהבת שלי ילדה חכמה, ילדה נבונה, הציונים שלה גבוהים בכל קנה מידה. המורות שלה מעידות על ההתנהגות שלה יוצאת הדופן לטובה, אבל הבעיה שלה כמובן שהיא ספרדית.

"עיריית בית שמש אובדת עצות, מחלקת החינוך לא יודעים איך לאכול את הצפרדע. הם לא יודעים איך לטפל בסמינרים האשכנזים.

"כל פעם מחכים לתשובות שאולי יגיעו, הסמינרים מבטיחים: 'אנחנו שולחים עוד כמה ימים', ואז עוד כמה ימים ואז עוד כמה ימים. כמובן שזה רק הולך מדחי אל דחי, והבנות הספרדיות יושבות ובוכות. הבנות האשכנזיות כרגע לומדות בכיתה עם הבנות הספרדיות, הן יודעות בדיוק לאן כל אחת הולכת - במוצהר, ואילו הרבה ספרדיות יושבות ואובדות עצות, הן לא יודעות לאן הן הולכות, מתביישות ללכת לכיתה, בוכות בלילה, בוכות להורים, ההורים אובדי עצות.

"אגלה לכם שיטה חדשה שאחד הסמינרים המציא: תוך כדי מבחן אישי, אחרי שהיא עברה מבחן סינון ראשוני, יש שיטה חדשה לסלקציה. לוקחים מורה, שאומרת לה 'עכשיו את באה איתי, למבחן בהבנת הנקרא' - מבחן פתע. וכמובן שמכשילים אותה, במודעות. והם עושים את זה להרבה בנות. מבחן עם לחץ של זמן, לחץ שקשה, ומכשילים את הבנות בכוונה.

"לאחר מכן, במבחן התוצאה הסופי, רואים שהבנות האשכנזיות - שגם הן נכשלו במבחן הזה - וגם להן היה קשה, הן כן נכנסו. לעומתן חברותיהן הספרדיות, נשארות בחוץ.

"זה מאד מצער, אבל זו סלקציה יפה. אי אפשר להכחיש את מה שהם עושים. 'הנה, קראנו לכם לראיון, היא נכשלה בראיון. אין לה הבנת הנקרא'. אהה, האשכנזיה? 'לא, היא הצליחה, יש לנו פרמטרים שלנו'.

"מדוע לא מפרסמים תנאי קבלה לסמינר, לפי ערכים מדידים ושקילים, שאפשר לראות את מבחן התוצאה? למה? מה אשמות הספרדיות? מה הן חטאו? מה הפשע שלהן? אם מוסד הוא מפלה, הוא נוגד את החוק במדינת ישראל, יש לטפל בו כאדם שעבר על החוק", מסיים האב בזעם.

צפו בפרק המלא

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר