כנס מרתק

הקרן האלטרנטיבית ל"קרן החדשה לישראל" בכנס ראשון מסוגו

האם יש שמרנות בישראל או שזהו עולם השייך לארה"ב ואנגליה? ומה תפקיד המדינה בתרבות שמרנית? כנס מרתק של "קרן תקווה" בהשתתפות העיתונאי דאגלס מורי, עמית סגל, עירית לינור ועוד (חדשות)

כ-1,000 איש מכל קצוות החברה הישראלית השתתפו היום בכנס "שמרנות ישראלית" שנערך לראשונה על-ידי "קרן תקווה" בבנייני האומה בירושלים. זה כמה שנים שקרן תקווה, בהובלת מנכ"ל הקרן עמיעד כהן, מפתחת רעיונות שמרניים-ישראליים, ומממנת גופים ותכניות המקדמות רעיונות אלו.

כנס התנועה לשמרנות ישראלית שהתקיים היום (חמישי) , הציג שורה של דוברים ודיונים "בבירור המאפיין הייחודי של השמרנות הישראלית".

גם אנחנו כמו רבים אחרים לא ממש הבנו את נושא הכינוס ולשם כך ביקשנו את אחד ממשתתפיו, הרב יוסי גרין להבהיר לגולשי כיכר מהי תפיסת השמרנות הישראלית?

"בניגוד לשמאל הליברלי והפרוגרסיבי" אומר לנו הרב גרין - "השמרנות מכבדת מוסדות היסטוריים כמו הקהילה, המשפחה, מוסדות פוליטיים, מוסר ציבורי וכד'. פרוגרסיבים, מנגד, מוכנים לפרק אותם כדי לבנות עתיד המושתת על ערכי החירות והשוויון.

שמרנים מצדדים בחכמת ההמונים של השוק החופשי; פרוגרסיבים מעדיפים תכנון כלכלי (רגולציה) של מומחים.

שמרנים מאמינים בכוח הרתעתי חזק בזירה הבינלאומית; פרוגרסיבים מאמינים שטבעו הטוב של האדם יביא אותנו לשלום. שמרנים מצדדים במדינות לאום; פרוגרסיבים באדם באשר הוא אדם, בעולם ללא גבולות."

האם זה קשור לימין ושמאל דוקא? - המשכנו לשאול:

הרב גרין: "במשך שנים רבות, נוטה הציבור הישראלי ימינה, בעוד שהזירה האינטלקטואלית והאקדמית נוטה דווקא לשמאל – לדעות פרוגרסיביות קיצוניות. כנס "שמרנות ישראלית" שהתקיים היום מסמן שינוי מגמה. זה כמה שנים שקרן תקווה, בהובלת מנכ"ל הקרן עמיעד כהן, מפתחת רעיונות שמרניים-ישראליים, ומממנת גופים ותכניות המקדמות רעיונות אלו. בתקופה זו צברה הקרן השפעה ניכרת בחוגי הימין, ונוכחותה מורגשת יותר ויותר אפילו בעיצוב מדיניות הממשלה".

בנאום הפתיחה הסביר ד"ר יורם חזוני, מייסד "מרכז שלם", את יסודות התפיסה השמרנית המובילה את הימין הישראלי: "ברית מילה, מזוזה, פסח, זיכרון העבר, מסורת, זה לא סתם. זה לא עניין של מגזר. זה העם שלנו. זו השמרנות שמסתכלים עליה בקנאה בכל העולם".

לדבריו, "חלק מהמדינות המערביות נלחמות מול גל אנטי-מסורתני שסחף את ארה"ב ואירופה. גם אנחנו מוצאים באוניברסיטאות ובתקשורת את ה'ציבור הנאור', והוא נלחם נגד המודל שלנו – של ישראל השמרנית, נגד המסורת היהודית, מבנה המשפחה, נגד מדינה מוגבלת, נגד מושגים של איש ואישה".

"בכנס הזה", הסביר, "אנחנו רוצים שציבור הרבה יותר רחב ממפלגות סקטוריאליות, יראה במסורת השמרנית את המסורת שמדברת אליו, שיבין שזה הוא עצמו. עומק הדברים לא בא מהנאורות. זה בא מ-3,000 שנים של היסטוריה".

דוברים רבים התייחסו למאמץ העומד במוקד הקמת הממשלה החדשה, המלחמה לשינוי מערכת המשפט בישראל. אחד מאנשי האקדמיה המותקפים ביותר על-ידי חוגי השמאל, ד"ר גדי טאוב, ביקש למקד מאמץ נוסף באקדמיה הנשלטת על-ידי רוח השמאל. הוא הצהיר ש"הרצון של השמאל לספר היסטוריה אחרת פשוט מלמדת את הציבור לשקר. באוניברסיטאות המרכז הפוליטי זה מרץ". טאוב גם קרא לנתניהו להשאיר אחריו מורשת של החזרת שפיות למערכת המשפט.

גם ד"ר רונן שובל, מייסד "אם תרצו" שנלחמה בקרן החדשה, הכריז שהגיע הזמן לבטל את ההפיכה השיפוטית, ולאחר שתבוטל צריך לשחרר את האוניברסטאות משלטון השמאל המוחלט.

הרב יהושע פפר, ראש המחלקה החרדית ב"קרן תקווה" ועורך כתב העת "צריך עיון", שהופיע אף הוא בכנס, סיפר ל"כיכר השבת" על חשיבות האירוע: "חשוב מאד שהציבור הישראלי, ציבור משכיל שמחפש להעמיק ברעיונות שמשפיעים על כולנו, ייחשף אף לעולם רעיוני ימני-שורשי. מדובר בבשורה מיוחדת עבור האדם החרדי, החי כמובן בתודעה שמרנית עמוקה, ומרגיש מאוים ממגמות חילון פרוגרסיביות. יש לדעת שאותן מגמות אינן שולטות ב"כיפה האינטלקטואלית". יש ציבור ישראלי רחב שהולך לכיוון שונה – שמרני יותר, יהודי יותר".

נתניהו: למה ראש הממשלה צריך להיות בטקס חלוקת פרסים?

בהמשך עלו לדבר ד"ר גדי טאוב וד"ר רונן שובל (בהנחיית רותם סלע) בנושא: "פוסטמודרניזם, הפוליטיקלי קורקט, ושחרור השיח הישראלי".

אחר הצהריים, התקיים בכנס גם פאנל של עירית לינור, בני ציפר ויואב שורק (בהנחיית אמילי עמרוסי) בנושא "תרבות שמרנית – יש דבר כזה?"

לינור התייחסה לתפקידה של המדינה בתרבות שמרנית: "המדינה לא מתערבת בתרבות. אולי אנשים יקנו כרטיס לסרט או יקנו ספר ואולי לא, אבל התרבות צריכה לעמוד בזכות עצמה והמדינה צריכה להניח לה לעמוד בפני עצמה".

ציפר סיפר גם שהיה לו בעבר דיון עם ראש הממשלה נתניהו אם יבוא לטקס הענקת פרסים, נתניהו השיב מצידו: "למה ראש הממשלה צריך להיות בטקס הזה? מה הם רוצים ממני? זה מזרח גרמניה? שיעניקו פרסים בלי ראש הממשלה והשרים".

בכנס הציגו נואמים שונים מהימין האינטלקטואלי עמדות ויעדי מדיניות לקידום השמרנות הישראלית, ונדרשים במאבק המתמיד במגמות השמאל. זה הכנס הראשון מסוגו שהיא עורכת עבור הציבור הרחב. "רעיונות", סיכם עמיעד כהן בסיום הכנס, "הם המשאב החשוב ביותר שיש לנו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר