מצוקה קשה

אלפי הורים נותרו ללא מעון לילדיהם בשנה הבאה

בשל המחסור במעונות יום, במיוחד בציבור החרדי, כעת עם קבלת התשובות מהמעונות מתברר שאלפי הורים נותרו ללא פתרון מוזל לילדיהם בשנה הבאה. האם יש פתרון? (חרדים)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

מצוקת המעונות ברחבי הארץ היא בעיה וותיקה מאוד, שנמשכת כבר מספר שנים, ומשנה לשנה צוברת תאוצה. מדיווחים, מסמכים ופניות של הורים רבים שהגיעו לידי 'כיכר השבת', עולה כי בערים החרדיות יש מצוקה אדירה במעונות, ואלפי ילדים והוריהם נותרים ללא מענה לשנת הלימודים הבאה.

בימים האחרונים החלו לזרום תשובות להורים מ'וועדות הקבלה' למעונות שיש להם 'סמל' כלומר; שהם מסובסדים ע"י משרד העבודה והרווחה, המעונות הללו הם המבוקשים ביותר בקרב הציבור החרדי בעקבות הסבסוד הנדיב ממשרד הרווחה (התמ"ת לשעבר).

הלחץ על מנהלי המעונות בכדי להתקבל למעונות הוא אדיר, בדומה לקבלה לישיבות או סמינרים רק הבעיה שבמקרה כאן בעל המעון יכול לקבל על פי החוק רק 10% מה שנקרא "פרוטקציות", שזה אומר בעברית אולי שלושה ילדים לכיתה.

נושא המעונות הוא בעל השלכות רחבות, כתוצאה מהמחסור והוא משפיע גם על שוק העבודה. ח' אם חרדית שלא מצאה סידור לילדה במעון טוענת בשיחה עם 'כיכר השבת' שכבר לא שווה לה לצאת לעבוד, כי היא תאלץ לפנות למעון פרטי יקר שעולה מינימום 2000 שקל בחודש, "למעשה אם בעבודה אני מרוויחה 4-5 אלף שקל ולמעון ללא סמל אני אצטרך לשלם כ-2000 שקל, עדיף לי כבר להישאר בבית", היא אומרת בתסכול.

שלמה המנהל כמה מעונות במגזר החרדי בבני ברק ובבית שמש, אומר בשיחה ל'כיכר השבת': "מכיוון שאני עוסק בתחום ואני מכיר את רוב המעונות ואת מנהלים, יש בשנים האחרונות והשנה ביתר שאת מצוקה אמיתית של חוסר באלפי מקומות במעונות".

"אנשים הכי חשובים מפעילים עלי ועל חבריי לחצים אדירים כדי – סה"כ להתקבל למעון. אני יודע שבבני ברק יש מעון אחד שנאלץ לדחות 200 פניות של הורים שרצו להכניס את הילד למעון. כל שנה הסכום עולה ועולה ואם לא ימצאו פתרון הוא גדל להיות בעיה חמורה שבעתיים".

יצוין, כי הבעיה היא לא חדשה, ואף עלתה לשולחן הדיונים ב"מחאה החברתית" של שנת 2012, כחלק מיוקר המחיה בו חיים אזרחי מדינת ישראל. באותו הזמן הורו ראש הממשלה ומנואל טרכטנברג לכנס וועדה בין משרדית שתדון בסוגיה של מעונות היום.

הוועדה הבין משרדית שהוקמה עם נציגים מטעם משרד ראש הממשלה, משרד האוצר ומשרד העבודה והרווחה התכנסה לראשונה, לא תאמינו היום (שלישי), לראשונה מאז סגירתה של ועדת המחירים אי שם ב-2012. התוצאה היא שמנהלי המעונות מתמודדים עם אותם המחירים שנקבעו לפני 7 שנים בלי הכנסת נושא שכירות המבנים כלל דבר שאותו הם צריכים לשלם כל חודש ומקשה על התנהלותם.

לדברי מנהלי המעונות החרדיים ששלחו נציג מטעמם להשתתף בוועדה: "יש לציין שנציגי משרד העבודה היו מודעים לבעיה ולכן החליטו לכנס היום לראשונה את הוועדה לאחר שנים רבות, יצוין כי עד לוועדה זו לא נשמע קולם של מרבית המעונות במגזר החרדי אשר מופעלים ע"י יזמים וגופים פרטיים ולא ע"י הגופים הפועלים במגזר הכללי כדוגמת אמונה ויצו נעמת וכו'".

הפעם גם מקווים מנהלי המעונות החרדים לשינוי משמעותי יותר שיאפשר להם לפתוח מעונות בכמות שתספיק לדרישה האדירה, "הוועדה נתנה לראשונה מקום של כבוד לנציג האיחוד החרדיים – אמ"א (איחוד מעונות ארצי) אשר מאגד בתוכו כ-120 מעונות יום וכעשרת אלפים תינוקות ופעוטות", אומרים באיחוד.

לדברי אנשי איחוד המעונות הארצי, יש בידיהם את הדרך ליצור מהפכה בנושא. בוועדה שהתכנסה היום הם הציגו בפני משרדי הממשלה מצגת ייחודית שמסבירה על הצרכים המיוחדים של הציבור החרדי בנושא.

נציגי המשרדים אמרו, כי המצוקה הגדולה וחוסר היכולת לתת מענה לכלל ההורים מעולם לא הגיע לפתחם וזאת בשל היעדר ייצוג מסודר כפי שיש עתה עם האיחוד החדש, שהושק רשמית רק לפני חג הפסח, בהשתתפות שר הרווחה חיים כץ ויו"ר וועדת הכספים ח"כ משה גפני.

הציבור החרדי זקוק באופן דחוף למאות מעונות יום חדשים ולראשונה הציגו אנשי האיחוד מספר פתרונות מעשיים לפתרון הבעיות שמקורם אף לא בהכרח בהוספת תקציב אלא בחלוקתו באופן אשר יעודד את אותם יזמים פרטיים להקים עוד מעונות לתועלת כלל הציבור ובצורה שתנצל בצורה נכונה יותר את תקציב המדינה לנושא. כעת נותר לראות האם המדינה תאמץ את המודל החדש לפחות בחלק המעונות העצמאיים בתקציב ותאפשר להם לפתוח את המעונות הנדרשים לרווחת כולנו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר