אאא

החלופות האפשריות לארוחת צהריים שאינה בשרית: טופו מוקפץ והמבורגרים צמחוניים. אבל מה עם טמפה? שמעתם עליו פעם? הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על מזון העל הטבעוני והטעים שאפילו קרניבורים יכולים להכניס לתפריט בלי היסוס:

מה זה טמפה? מצרך צמחוני שעשוי באופן מסורתי מפולי סויה מלאים המבושלים ועברו התססה. התערובת נהפכת למאכל דחוס בתוספת מרכיבים אחרים (כמו שעועית, דגנים וזרעים). המרקם של הטמפה יציב ולא מתפורר בקלות. אינכם בעניין של סויה? אתם יכולים למצוא טמפה ללא סויה שעשוי משעועית או דגנים אחרים בלבד, במקום זאת.

האם זה כמו טופו? בעוד שני המרכיבים הם מבוססי סויה, בטמפה יש שעועית שלמה ואילו טופו נעשה עם חלב סויה מרוכז. לטמפה יש גם טעם חזק יותר מטופו (אשר, בואו נהיה כנים, יכול להיות סוג של תפל). אנשים רבים מתארים את הטמפה כבעל טעם אוּמָמִי (הטעם החמישי האופייני למונוסודיום גלוטמט ולחומצות אמינו נוספות) דמוי פטריות, אשר סופג בקלות טעמים אחרים ובעוד הטופו רך וספוגי, הטמפה צפוף יותר.

האם יש לו יתרונות תזונתיים? ודאי, טמפה עשיר בחלבון, דל שומן ונטול כולסטרול. הוא גם מלא בסיבים, כ-4 גרם למנה. "טמפה מכיל שומנים בריאים, ברזל, סידן, ניאצין ואומגה 3 ויש בו יותר חלבון מאשר טופו", אומרת ד"ר לינדסי פיין. "ומכיוון שהוא עשוי מפולי סויה מותססים, הוא מכיל פרוביוטיקה, אשר עשויה להיות מועילה לבריאות העיכול", היא מוסיפה.

אז כיצד משתמשים בו? תחילה, רכשו קצת טמפה מחנות הטבע המקומית שלכם. בגלל שהוא שומר על צורתו בבישול, הוא מהווה תחליף לבשר וניתן להשתמש בו להמבורגרים, סלטים, מרקים, מוקפצים, תבשילים וכריכים. ובניגוד לחתיכת הסטייק היקרה הזאת שקל מאוד לפשל איתה, הבישול עם הטמפה לא יכול להיות קל יותר - נסו אותו מאויד, אפוי, מטוגן או ברטבים ותבשילים.

הנה אחת הדרכים האהובות עלינו לאכול אותו: לחתוך, למשוח אותו ברוטב סויה או חומץ ולטגן עד שצבעו הופך לחום זהוב ופריך.