אאא

נהגים רבים חשים מוגנים וסומכים על כך ש"להם זה לא יכול לקרות" אבל מסקר חדש של עמותת אור ירוק עולה כי 47% מהנשאלים מאזור הצפון, כמעט אחד מכל שני נהגים, הודו שניקרו וכמעט נרדמו במהלך נהיגה לפחות פעם אחת בשנה האחרונה.

הסקר שביצעה עמותת אור ירוק באמצעות מכון הסקרים 'מאגר מוחות' נועד לבחון את שיעור הנהגים אשר נהגו כשהם עייפים במהלך השנה האחרונה ולמעשה נרדמו על ההגה, ואת שיעור האנשים אשר נסעו ברכב עם נהג והבחינו כי הוא נרדם על ההגה.

עוד עולה מהסקר כי 41% מתושבי השרון הודו כי "ניקרו" על ההגה בשנה האחרונה, 49% מתושבי המרכז העידו כי נסעו בשנה האחרונה עם נהג שכמעט ונרדם במהלך הנהיגה.

41% מתושבי ירושלים העידו כי נסעו בשנה האחרונה עם נהג שכמעט ונרדם במהלך הנהיגה, 53% מתושבי הדרום העידו כי נסעו בשנה האחרונה עם נהג שכמעט ונרדם במהלך הנהיגה.

באזור הצפון וירושלים הכי הרבה נהגים עייפים

לפי הסקר, 47% מתושבי הצפון הודו כי "ניקרו" על ההגה בשנה האחרונה, 41% מתושבי השרון הודו כי "ניקרו" על ההגה בשנה האחרונה, 34% מתושבי המרכז הודו כי "ניקרו" על ההגה בשנה האחרונה, 43% מתושבי אזור ירושלים הודו כי "ניקרו" על ההגה בשנה האחרונה ו-31% מתושבי הדרום הודו כי "ניקרו" על ההגה בשנה האחרונה.

מהסקר עולה עוד כי שיעור הגברים המדווחים כי "ניקרו" בנהיגה גבוה במעט יותר מאשר שיעור הנשים (40% לעומת 37%) וקבוצת הגיל 18-34 היא הקבוצה בה שיעור הדיווח על "ניקור" במהלך נהיגה הוא הגבוה ביותר (43%).

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

אחת מכל חמש תאונות קטלניות בשל עייפות

מחקרים בעולם גורסים כי גורם העייפות מעורב בכ-20% מהתאונות הקטלניות. רוב תאונות העייפות מתרחשות בכבישים ראשיים ובכבישים מהירים, בשעות הערב המאוחרות או בשעות הבוקר המוקדמות לאחר נסיעה ארוכה. בדרך כלל מדובר על סטייה מהכביש או על התנגשות חזיתית עם רכב מכיוון נגדי.

האוכלוסיות הנמצאות בסיכון גבוה: צעירים עד גיל 25, אנשים בעלי הפרעות שינה, נהגים מקצועיים או כאלה הנוהגים למרחקים ארוכים ועובדי משמרות.

לדברי ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "נהיגה בעייפות היא אחת התופעות המסוכנות הגורמות לתאונות דרכים מאחר והנהג נרדם ולמעשה נוהג בעיוורון מוחלט ולא בולם את הרכב בשעת חירום. תוצאות התאונות הללו במקרים רבים קטלניות וקשות בשל עוצמת הפגיעה ומהירות הרכב".

"תוצאות הסקר מראות כי מדובר בתופעה נפוצה ולכן הדרך לצמצם אותה היא להגביר את המודעות בקרב הנהגים לנהיגה תחת עייפות ובמקביל חייבים להגביר את האכיפה כנגד נהגים מקצועיים העובדים שעות רבות מעל המותר בחוק ולמעשה מסכנים את החיים של כולנו".