יחיאל אמויאל: זו הסיבה לנשירת חרדים מהאקדמיה

מנכ"ל מרכז 'כיוון', העוסק בהכוונת חרדים ושילובם בשוק התעסוקה, התארח באולפן 'כיכר' וסיפר כיצד אדם חילוני מצליח לשבור את כל הסטיגמות על חרדים ותעסוקה (שיווקי)

(ניהול אולפן: אריאל ליבא)

רבות מדברים על שילוב חרדים בעבודה ושילוב חרדים; כדי להבין טוב יותר את הנושא הגיע לאולפן 'כיכר השבת' מנכ"ל מרכז כיוון, יחיאל אמויאל.

כותרות הראיון:

קודם כל, מה לאדם שאינו חרדי למרכז 'כיוון' החרדי, איך הגעת לשם?

לפני שש שנים הכרתי את קרן קמ"ח במזכרת הפרויקט הקודם שלי בשירות האזרחי, ולמעשה כבר בעשור האחרון אני עוסק עם הציבור החרדי כירושלמי שגדל בירושלים. החרדים זה חלק מההוויה בעיר, אני מאמין בשיתופי פעולה.

אני 6 שנים במרכז כיוון. אני חושב שיש הרבה דברים שמחברים אותנו, המחברים בינינו, יותר מהדברים השונים. וככל שאני מכיר את הציבור החרדי, אני רואה רצון כן להשתלב תוך שמירה על אורח החיים החרדי.

כאדם שבא מבחוץ, אתה שברת את כל הסטיגמות על החרדים ועבודה ושילוב החרדים בשוק התעסוקה. לקח לך הרבה זמן עד שהיית בפנים והבנת שהכל זה כותרות ותקשורת?

למדתי מהר מאוד שאין שחור ולבן. בתוך השחור יש גוונים של אפור ויש חרדים מכל הצבעים אנשים הם אנשים וכשאתה מדבר אל הלב שלהם אתה מגיע להצלחות ולתוצאות.

מיהם האנשים שבאים אליכם למרכז כיוון? אברכים, בחורי ישיבות, אנשים שכבר התחתנו, מי מגיע אליכם?

מרכז 'כיוון' קם לפני שש שנים ופועל מטעם משרד הרווחה ועיריית ירושלים. מי שמפעיל זה קרן קמ"ח, והמטרה שלנו לפנות לקהל חרדי מכל הגוונים. מגיעים אלינו 4,000 איש בשנה. נתנו שרות למעל 2,000 איש בשנה.

תתאר לנו איך זה עובד, מגיע אליכם אברך, למי הוא פונה?

בדרך כלל הוא מגיע לאחד המכוונים המקצועיים שלנו בלי שום רקע. לפעמים אומר 'אני רוצה עבודה', לפעמים 'רוצה ללמוד משהו'. אנחנו עושים איתו שיחה, להבין קצת מה הרצונות שלו, מה הוא מחפש ומה היכולות שלו, ואנחנו בונים תוכנית ביחד. איפה אתה רואה את עצמך עוד חמש שנים? במה אתה רוצה להתפרנס?

מול זה אנחנו בונים תוכנית, מציעים לו אבחון תעסוקתי, עובדים עם אדם מילוא, עם טיל, עם כל המכונים הגדולים. פסיכולוגים תעסוקתיים חרדים, שיודעים להבין את הניואנסים הקטנים ויודעים להתאים מקצוע לכל אחד במגזר שלו.

מגיע אברך שלא למד מתמטיקה, אנגלית, היסטוריה וכל מה שנדרש בשביל להתחיל את החיים, האם אתם מתחילים איתו משם - או שאומרים, בואו נציע עבודה שמתאימה למי שלא למד אנגלית וכו'?

זה תלוי במי שעומד מולנו. לפעמים מגיעים אנשים מובגרים יותר שאין להם סבלנות וזמן ללמוד מקצוע, אז אנחנו מציעים לו מסלולים יותר קצרים, ואם מדובר בבחור צעיר יותר אז בהחלט אנחנו מציעים מסלולים יותר ארוכים עבורו.

כולנו ראינו את דו"ח המבקר על אחוזי הנשירה הגבוהים של הציבור החרדי מהאקדמיה, וזה נובע ברובו מכך שאנשים שלא מותאמים לאקדמיה נשלחים לשם. וכאן נכנס היתרון שלנו. כי אם הוא מגיע למכינה שפתחנו, והוא מתנסה בתנאים סטריליים, בסביבה שתומכת בו ועוזרת לו, הוא רואה כמה זה מתאים לו. ואם הוא מסוגל, אז הוא ממשיך ללימודים ארוכים כמו סייבר שלוקח שנה שנה וחצי. ואם זה קשה לו, הוא עושה הכשרה קצרה של כמה חודשים.

בחור שמגיע אליכם, לא צריך לשלם סכום התחלתי, הכל בחינם, נכון?

נכון. רוב השרותים שלנו הם שרותים חינמיים אין כסף. מה שאנחנו גובים כמה שקלים עבור קורסים, זה כדי לייצר קצת מחוייבות. לפעמים זה פוגע בנו. כי חלק מהאנשים אנחנו מציעים קורס באנגלית במחיר נמוך מאוד, ואנשים חושבים, בטח בגלל שזה זול, זה לא מקצועי. והם טועים, כי הקורסים הללו מסובסדים. המחיר אצלנו מסובסד ושווה ערך לאלפי שקלים שישלמו בחוץ.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר