המתיחות במפרץ

ארה"ב תשלח חיילים נוספים למפרץ הפרסי

האמריקאים הודיעו הלילה כי ישלחו אלף חיילים נוספים למזרח התיכון לנוכח האיומים של האיראנים להעשיר שוב אורניום והתקיפות כנגד מיכליות הנפט והמל"טים (חדשות בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
פטריק שנהאן עם חיילים אמריקאים (צילום: משרד ההגנה האמריקני)

המתיחות במפרץ עולה: שר ההגנה בפועל של ארה"ב, פטריק שנהאן, הודיע הלילה (שלישי), כי ארה"ב תשלח כאלף חיילים נוספים למזרח התיכון, בעקבות האיום הגובר מצדה של איראן ועל רקע אירועי השבוע האחרון של תקיפת מיכליות הנפט והירי לעבר המל"טים האמריקנים.

שנהאן מסר בהודעתו, כי מטרת התגבור של הכוחות היא הגנתית לנוכח האיומים וההתקפות של איראן. "ההתקפות האחרונות של איראן נותנות תוקף למודיעין האמין שקיבלנו על התנהגות עוינת של הכוחות האיראניים ושליחיהם, אשר מאיימת על ארה"ב והאינטרסים שלה ברחבי האזור", מסר.

על פי דיווחים בארה"ב, הכוחות הנוספים שיישלחו לאזור יסייעו במשימות אבטחה וכן בתצפית ובמודיעין. שלשום דווח כי גם בריטניה מתכוונת לשלוח כוחות למפרץ הפרסי, אם כי רק 100 לוחמי קומנדו, במטרה לשמור על ספינות בריטיות מפני פגיעה אפשרית.

הודעת ארה"ב הלילה על תגבור כוחותיה באזור מבטאת החרפה נוספת במתיחות בין טהרן לוושינגטון בתקופה האחרונה. ארה"ב האשימה את טהרן בתקיפת שתי מכליות הנפט במפרץ עומאן בשבוע שעבר, כפי שהאשימה אותה בתקיפה הקודמת כנגד ספינות מול איחוד האמירויות, וטענה כי איראן עשתה זאת במטרה לשבש את המסחר בנתיב הימי החשוב.

האמריקאים אף פרסמו תיעודים של לוחמים איראנים, כשהם מתעסקים במוקשים על המיכליות, אם כי האיראנים ממשיכים להכחיש בתוקף כל קשר לאירועים.

עד כה, מדינות רבות הקפידו על זהירות בנוגע להטלת אשמה על איראן בתקיפת המכליות. רק בריטניה וסעודיה הצטרפו לאמריקאים בהטלת האחריות על טהרן. אתמול קיימו מזכיר המדינה מייק פומפאו ופקידים בכירים אחרים שיחות עם מנהיגים באסיה ובאירופה, במטרה לשכנע אותם שאיראן היא האחראית למתקפה.

המתיחות כאמור החריפה גם לנוכח ההודעה האיראנית אתמול על כוונת איראן להפר בתוך עשרה ימים את המגבלה שנקבעה בהסכם הגרעין, לכמות האורניום המועשר ברמה נמוכה שבו היא רשאית להחזיק. סוכנות הגרעין בטהרן מסרה שלאור "צרכי המדינה" איראן עשויה להגדיל את רמת העשרת האורניום לרמה של עד 20%, רמה שממנה הדרך לייצור אורניום מועשר ברמה המתאימה לפצצה - 90% - קצרה מאוד כפי שהזהיר כל העת בנימין נתניהו.

בניסיון להפעיל לחץ על מעצמות אירופה נמסר כי הן עדיין יכולות להציל את ההסכם - אבל חייבות לפעול במהירות. באירופה לא אוהבים את האיומים אך עדיין לא נסוגים מההסכם כפי שעשה כבר הנשיא דונלד טראמפ.

מועצת הביטחון הלאומי בבית הלבן מסרה בתגובה כי ההודעה האיראנית היא בבחינת "סחיטה גרעינית" - וכי התגובה צריכה להיות הגברת הלחץ הבינלאומי על טהרן. עוד נמסר כי "הנשיא טראמפ הבהיר שהוא לעולם לא ירשה לאיראן לפתח כלי נשק גרעיניים".

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, הגיב לאיומים האיראניים, ואמר כי אם טהרן תממש אותו על הקהילה הבינלאומית להחזיר מיד את הסנקציות נגדה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר