המתיחות בשיאה

דיווח בארה"ב: טראמפ אישר תקיפה על איראן אך התחרט

הנשיא האמריקני אישר כבר תקיפה על מטרות איראניות והמטוסים האמריקאים כבר היו בדרכם למטרות, אך בשניה האחרונה התקיפה בוטלה. לא ברור האם מדובר בביטול או רק דחיה (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: הבית הלבן)

על פי הדיווח בעיתון ה'ניו יורק טיימס', נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, אישר כבר אמש (חמישי), לצבא האמריקאי לתקוף את איראן בתגובה להפלת מל"ט הביון היקר והחשוב אתמול, אך חזר בו לאחר מכן.

גורם אמריקאי אישר הבוקר גם לסוכנות הידיעות AP, כי ארצות הברית תכננה מתקפת תגובה נגד איראן, אך התקיפה בוטלה בסופו של דבר מסיבות שאינן ידועות.

בבית הלבן נערכו אמש דיונים אינטנסיביים על הנושא עם בכירי מערכת הביטחון וההנהגה האמריקאית. על פי הדיווחים טראמפ אישר תקיפה נגד מגוון מטרות כמו מכ"מים וסוללות טילים. על פי הדיווח, מטוסי קרב כבר היו באוויר, וספינות הצי נכנסו לכוננות בטרם התקבלה ההוראה על ביטול התקיפות.

ייתכן וטראמפ העדיף לקראת הבחירות המתקרבות לקבל את אישור הקונגרס לתקיפות שיכולות לפתוח מלחמה של ממש בין שתי המדינות ומדובר רק בדחייה של התקיפה ולא בביטולה המוחלט, כרגע בבית הלבן לא מגיבים לדיווחים.

מוקדם יותר פרסם הפנטגון תמונה המציגה את מסלול הטיסה של המל"ט שיורט, זאת בניסיון להוכיח כי לא חדר לשטחה של איראן, זאת בניגוד לטענות האיראנים.

אמש צייץ הנשיא בטוויטר "איראן עשתה טעות גדולה מאוד!", ואחר כך אמר לכתבים בבית הלבן בעת פגישה עם ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו כי יש לו תחושה שמדובר בפעולה ש"גנרל או מישהו" עשה בטעות. עם זאת הוא הדגיש שוב, הפעם בקולו, כי מדובר ב"טעות גדולה" מצד טהרן, וכשנשאל אם ארה"ב תתקוף באיראן השיב: "בקרוב תגלו".

לפי "ניו יורק טיימס", היו חילוקי דעות בקרב בכירים בממשל האמריקני בשאלה אם להגיב צבאית להתגרות האיראנית. מזכיר המדינה מייק פומפאו, היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון וראש ה-CIA ג'ינה הספל, תמכו בתקיפה. לעומתם, הזהירו בכירים בפנטגון כי תקיפה שכזו עלולה להוביל להסלמה מסחררת שתסכן את הכוחות האמריקניים באזור. מנהיגים בקונגרס תודרכו על-ידי בכירי הממשל.

הפנטגון פרסם אמש סרטון המתעד לדבריו את שובל העשן בשמיים מעל מצר הורמוז אחרי הפלת המל"ט על-ידי משמרות המהפכה של איראן. שעה קלה אחר כך פרסמה הטלוויזיה האיראנית סרטון שבו נראה לטענתה שיגור הטילים שמהם נפגע המל"ט. איראן האשימה את ארצות הברית בכך ששיגרה את המל"ט מבסיס בדרום המפרץ הפרסי, כיבתה את משדר הזיהוי שלו ובכך "הפרה את כללי התעופה".

צבא ארה"ב מסר מנגד, שהמל"ט הופל בשעה שטס בגובה רב במרחב האווירי הבינלאומי מעל המצר, ושהוא היה כ-34 קילומטרים מהנקודה הקרובה ביותר בחופי איראן. בטהרן שבו וטענו כי ארה"ב משקרת במצח נחושה, וכי המל"ט הופל בתוך המרחב האווירי האיראני.

התיעוד האיראני לירי הטילים על המל"ט

בינתיים, מנסים האמריקנים לאתר את שברי המל"ט לפני האיראנים זאת כדי למנוע מהם לנסות לבנות מל"ט דומה כחיקוי, כפי שכבר עשו בעבר.

המל"ט שהופל מסוג MQ-4C "טריטון", הוא הגרסה הימית של "גלובל הוק" RQ-4, מהמל"טים הגדולים בעולם. הוא מסוגל לטוס בגובה רב ולכן קשה מאוד ליירטו. עם זאת, לאחרונה העבירו האיראנים סוללות S-300 שרכשו ברוסיה והן מסוגלות להפיל את המל"ט גם בגובה רב.

מדובר במל"ט יוקרתי ויקר במיוחד, עלות טריטון היא 182 מיליון דולר והוא יכול לסקור ביממה 100 אלף קמ"ר, כמעט פי חמישה משטח ישראל. טיסת הבכורה שלו הייתה ב-2013 בקליפורניה, ורק בשנה שעברה הוא נכנס לראשונה לפעילות מבצעית בצי האמריקני.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר