הפלסטינים מתנגדים

אלו פרטי חלק מתכנית השלום של טראמפ

האמריקנים רוצים להשקיע עשרות מיליארדי דולרים בעזה וביו"ש אך הפלסטינים דוחים את התכנית הכלכלית של טראמפ באופן גורף מה שהופך אותה לחסרת משמעות בינתיים (מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
השליח האמריקני במפגש עם נתניהו (צילום: מתי קושנר, השגרירות האמריקנית בישראל)

בבית הלבן חשפו אמש (מוצ"ש), את החלק הכלכלי מ"עסקת המאה" של טראמפ, עסקה אותה מנסים האמריקאים להציע לישראל והפלסטינים. החשיפה נעשתה לקראת פתיחתה מחרתיים של ועידת בחריין לקידום הכלכלה הפלסטינית.

כזכור, בינתיים התכנית הוקפאה בשל הבחירות בישראל וההחרמה המוחלטת של הפלסטינים על התכנית לכל חלקיה. זאת בנוסף להתנגדויות גם בישראל על פרטים מסוימים בתכנית.

בוועידה בבחריין, שתתקיים בימים שלישי ורביעי, ישתתפו אנשי עסקים ואנשי חברה אזרחית ישראלים אך ללא יהיה נציג ישראלי רשמי. בין אנשי העסקים הישראלים שישתתפו בוועידה יהיה מנכ"ל "נוקיה ישראל" אריק טל, שלו שיתופי פעולה עם הרשות הפלסטינית בתחומי רשתות סייבר. כמו כן, הוזמן אלוף (מיל') יואב פולי מרדכי שהיה בעבר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, וד"ר יצחק קרייס מנכ"ל המרכז הרפואי שיבא. הפלסטינים עצמם מחרימים את התכנית וכלל לא ישתתפו בוועידה.

על פי התוכנית שהוצגה, יוקם מנגנון גיוס תרומות במטרה לשפר משמעותית את מצבם הכלכלי של הפלסטינים בגדה המערבית, בעזה, בירדן ובלבנון. בבית הלבן מקווים שמדינות המפרץ הפרסי ובראשן סעודיה יישאו במימון המרכזי של יישום התכנית, כמו גם מדינות עשירות נוספות.

ראש צוות השלום האמריקאי וחתנו היהודי של הנשיא, ג'ארד קושנר, אמר בראיון לסוכנות "רויטרס" שגם ארה"ב תשקול סיוע כספי למימון תוכנית הענק לסיוע לפלסטינים.

על פי האמריקאים, התוכנית מבוססת על השקעה של 50 מיליארד דולר לאורך עשור בפלסטינים ובמדינות האזור. 27.5 מיליארד מתוכם יושקעו ביהודה ושומרון ובעזה, ו־22.5 מיליארד נוספים בפיתוח הכלכלי של מצרים (9 מיליארד), ירדן (7.5 מיליארד) ולבנון (6 מיליארד), זאת למרות שממש לא ברור כיצד השקעה בלבנון תסייע לנושא.

האמריקאים מציעים להקים חבר נאמנים בינלאומי, שיחליט לאילו פרויקטים להעביר את הכסף שיחולק בצורת מענקים, הלוואות והשקעות פרטיות. התוכנית מתמקדת בתחומי תשתיות, מים, חשמל, תקשורת, תיירות, מתקני בריאות ועוד.

בין היעדים שמציבה התוכנית: הכפלת הייצור המקומי הפלסטיני בתוך עשור, ייצור של יותר ממיליון מקומות עבודה בגדה ובעזה, הפחתת שיעור האבטלה לאחוז חד־מספרי והורדת שיעור העוני ב־50%.

קושנר הצהיר שהשלב השני של התוכנית יהיה השלב הפוליטי, שעוסק בכמה מנושאי הליבה של הסכסוך הישראלי־פלסטיני, אך לא מסר פרטים מתי יוצג החלק הפוליטי. לדבריו, הוא מעוניין לקבל פידבק על התוכנית מכמה שרי כלכלה, חברות כלכליות ומשקיעים פרטיים שישתתפו בוועידה הכלכלית בבחריין ולשמוע מהם מה צריך לעשות כדי שתזכה לתמיכה רחבה ככל האפשר.

בינתיים, בישראל מצביעים על כך שלולי שיתוף פעולה עם הפלסטינים עצמם אין כל סיכוי לתכנית, שכן איזו מדינה תרצה להשקיע במי שאומר שאינו מעוניין כלל בהשקעה שלו. זאת לצד התנגדות בישראל לרעיון האמריקני לחיבור בין יו"ש ועזה באמצעות תשתית תחבורה נפרדת, מסיבות ביטחוניות ברורות ופשוטות.

בפת"ח הגיבו אתמול לחשיפת פרטי התכנית ודחו אותה על הסף: "הממשל האמריקאי מציע פתרון שמבוסס על שימוש בכסף ערבי כדי להרוג את השאיפות הפוליטיות של העם הפלסטיני. האם לא מוטב שהערבים לא יאפשרו לארה"ב לסחוט אותם בצורה משפילה זו? לא עדיף במקום זאת לפתוח מחדש את יוזמת השלום הערבית ולספק את הכיסוי הכספי הדרוש ליישומה?"

גם בחמאס הביעו התנגדות נחרצת: "הממשל האמריקאי ממשיך לחלום שהעם הפלסטיני יוותר על זכויותיו ועל המקומות הקדושים לו בתמורה לפרויקטים כלשהם או לכסף. ההצהרות של קושנר וההצעות הכלכליות שלו חושפות את המטרות של הוועידה - הפיכת סוגיית העם הפלסטיני לסוגיה הומניטארית וכלכלית לשם מימוש עסקת המאה, ולכך העם שלנו מסרב, ואף ימשיך במאבקו על מנת להכשיל זאת".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר