"צער מהגזירה"

המכתבים של ה'חזון איש' ובן גוריון נחשפים

על רקע סערת גיוס בנות, ארכיון המדינה חושף הערב את חילופי המכתבים בין מנהיג המדינה למנהיג הציבור החרדי אחרי פגישתם: "אבקש מראש הממשלה לוותר על זה" (חרדים)

אבי רבינא | כיכר השבת |
החזון איש (צילום מתוך ויקיפדיה)

חילופי מכתבים נדירים בין מרן החזון איש זצ"ל לראש הממשלה בן גוריון נחשפו לראשונה בשעה האחרונה (שני). מכתבים שנכתבו על רקע הצעת־חוק לשירות לאומי לבנות המשוחררות משירות צבאי.

המכתבים נחשפים בצל המאבק נגד גיוס נשים חרדיות לצה"ל, ומעצרן של העריקות החרדיות. גדולי ישראל בזמנו אסרו על שירות לאומי כלשהו, כאשר שירות צבאי היה מובן מאליו כי הוא אסור בתכלית האיסור.

אלא שאז להפתעת רבים הודיע ראש הממשלה כי הוא רוצה להיפגש עם מרן החזון איש. לאחר הפגישה ההיסטורית בה דובר רבות בכל כלי התקשורת, נמשכו חילופי המכתבים בין מרן החזון איש זצ"ל לבן גוריון.

חילופי המכתבים בחלקם נחשפו הערב על ידי ארכיון המדינה, לרגל אירועי שבוע ההצדעה למתנדבי השירות הלאומי והאזרחי.

וכך לשונו הצחה והמיוחדת של החזו"א במכתבו לבן גוריון: "קרוב לי להאמין כי רה"מ החדור במידה הנבחרת של חופש המצפון, לבו נוקפו בהוצאת חובה של גיוס בנות לשירות לאומי, פן יפגע במצפון של רבים או של יחיד", כתב החזו"א.

"זאת ירהיביני", כתב מרן זצ"ל והוסיף: "להביע צערי הגדול לפניו מפחד גזירה זו, ולבקש מראש הממשלה לוותר על זה".

"עד עכשיו לא יכולתי לבקש זאת בעוד שהוויתור היה נראה כנתון תחת סיבות מכריחות. אבל עכשיו שכבר עלה ביד ראש הממשלה להגות מן המסילה את כל המכשולים, הוויתור יופיע בתור יליד עדינות מזוקקה של רה"מ, להכיר את צערן של הדתיים ומצפונן". עד כאן לשונו של החזון איש.

בן גוריון השיב למכתבו של החזון איש. והנה הנוסח: "שמחתי לאגרתך. וצר לי מאוד שאיני יכול לעשות רצונך. בעניין גיוס בנות יש בעיה מצפונית כפולה: יש אגף חרדי (לא כל החרדים) שמצפונם נפגע על ידי הגיוס, ויש חלק גדול בישראל שמצפונם נפגע על ידי חוסר הגיוס".

"יש גם בעיה של דין. ואם כי אני יודע שבין יודעי ההלכה הדעות מחולקות, אין אני מוכן להכניס ראשי בין הרים אלה, ובוודאי שלא ארהיב עוז לעמוד נגדך בדבר הלכה, ביודעי שאתה גדול הדור".

"אולם יודע אני צרכי הביטחון של עם ישראל, ופיקוח נפש האומה דוחה בעיני הכל, וצר לי מאוד שאתה מגדיר גיוס בנות לשירות לאומי "כגזירה". חוק של עם ישראל בארצו אינו "גזירה". התיקון שבנות דתיות יגוייסו לא לצבא ולא לשירות צבאי, אלא לשירות לאומי בא מתוך התחשבות עם רגשותיהם של אלה הסבורים שבשירות צבאי של בת ישראל יש פגיעה בדת או במצפון. אף כי יש הרבה יהודים דתיים המחייבים שירות צבאי של בנות, ובנות דתיות כשרות משרתות בצבא".

"אבל אנו רוצים להתחשב עם רגשות של מיעוט. ומשום כך אנו רוצים לתקן שבנות דתיות שלא ירצו לשרת בצבא, יעשו שירות לאומי בתנאים שימנעו כל חשש של פגיעה בצניעות או במצפון".

בסיום מכתבו כתב: "תרשה לי להוסיף שפגישתי ושיחתי איתך הייתה בשבילי חוויה חשובה ולא אשכחנה אף פעם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר