דרמה בביהמ"ש

בן אוליאל סירב להעיד במשפט אירועי דומא

העד המרכזי בפרשה וזה שמואשם ברצח משפחת דוואבשה באמצעות בקבוק תבערה שהשליך על פי כתב האישום לתוך ביתם, סירב להעיד בטענה שהודה מפחד העינויים (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
עמירם בן אוליאל (צילום: ללא קרדיט, באדיבות המצלם)

דרמה בבית המשפט: עמירם בן אוליאל שמואשם ברצח שלושת בני משפחת דוואבשה בכפר הפלסטיני דומא ב-2015, סירב להעיד היום (רביעי) בבית המשפט המחוזי בלוד למרות היותו העד המרכזי.

סנגורו, עו"ד אשר אוחיון מארגון חננו, מסר כי "ההחלטה היא ביטוי לתחושת העוול שנעשה לו ב'משפט הזוטא', כשבית המשפט פסל חלק מההודאות שלו בלבד, למרות שהן הוצאו בעינויים שקדמו להן".

ראש הרכב השופטים, השופטת רות לורך, וידאה אם בן אוליאל מבין כי משמעות סירובו לעלות לדוכן העדות מחזקת את החשדות נגדו, וסנגורו השיב בחיוב.

עו"ד יצחק בם, שמייצג גם הוא את בן אוליאל מטעם ארגון חננו, אמר: "אנו חולקים על ההחלטה לקבל חלק מן ההודאות. הן ניתנו בעקבות עינויים, וסבורני שלא יהא זה הוגן לדרוש מן הנאשם להתמודד עם ההודאות האלה, שניתנו שלא מרצון אלא מפחד העינויים, על דוכן העדים".

במסגרת דיון שלב ההגנה המתקיים כעת בביהמ"ש המחוזי מרכז בלוד הודיע עו"ד אשר אוחיון כי בימים הקרובים יגיש לביהמ"ש חוות דעת של מומחים גרפולוגיים, אשר קבעו, כי כתובת הגרפיטי שנמצאה באירוע בכפר דומא לא תואמת לכתב היד של עמירם בן אוליאל.

חמותו של הנאשם העידה: "אני יודעת שעמירם לא קשור לכל אירוע טרור. שב"כ יכול לטעות, אני יודעת שהוא טועה. אני משוכנעת עד היום שהפיגוע בדומא בוצע על ידי ערבים".

זירת השריפה. צילום: הייטם שטייה, פלאש 90

גם אוריין בן אוליאל, רעייתו של הנאשם, סיפקה על דוכן העדות אליבי לבעלה ואמרה בנוגע ללילה שבו נשרפו בני משפחת דוואבשה, "גרנו אז במשאית, בחיים לא קרה שעמירם לא חזר בערב והשאיר אותי לבד בבית. אני זוכרת שנהיה מאוחר, ואמרתי לעצמי ויכול להיות שגם לעמירם שכבר השעה אחת ואני צריכה לישון".

"הלכנו לישון יחד כמו כל לילה. כשהתעוררתי בשעה 4:00 בבוקר לא ידעתי מה השעה, הסתכלתי בטלפון וחזרתי לנמנם. ב-5:00 בבוקר הערתי את עמירם כדי לצאת עם חברותיי למעיין, יצאתי מהבית ואמרתי לו 'תשמור על הילדה'. כל טענה שהוא היה יכול לצאת בלילה ולחזור היא ממש מופרכת. הדלת שלנו הייתה מאולתרת ומאוד חורקת, אין מצב שהיה יוצא ולא הייתי מתעוררת".

"עמירם היה בבית עם התינוקת, ב7:00 חזרתי הביתה למשאית. עמירם היה בבית. בבוקר התארגנו בבית הכנות לשבת", סיפרה רעייתו.

עמירם בן אוליאל המתגורר במאחז סמוך לשילה, היה בן 21 בעת המעשה המיוחס לו בשנת 2015. הוא הואשם ברצח התינוק עלי והוריו ריהאם וסעד דוואבשה. לפי כתב האישום, בן אוליאל השליך בקבוק תבערה לחדר השינה של המשפחה הפלסטינית בכוונה תחילה לגרום למוות. עוד מיוחסות לו שתי עבירות של ניסיון רצח, עבירות הצתה וקשירת קשר לביצוע פשע ממניע גזעני.

במקביל הואשם צעיר מהשומרון שהיה אז בן 17 בתכנון המעשה. בחודש שעבר חתם הצעיר על הסדר טיעון, שבמסגרתו הודה בעבירות של קשירת קשר לביצוע פשע ממניע גזעני, הצתה, השחתה ממניע גזעני, חבלה במזיד והיזק ממניע גזעני. הפרקליטות תבקש לגזור עליו מאסר של חמש שנים וחצי. את הנאשם הצעיר מייצגים עורכי הדין עדי קידר (מטעם ארגון חננו) וציון אמיר.

הנאשמים אומנם הודו בחקירה, ובן אוליאל אף שחזר את המעשה, אבל בהמשך הם חזרו בהם וטענו כי ההודאות שלהם נגבו תוך שימוש ב"אמצעי חקירה מיוחדים" מצד שב"כ. הדיווחים על העינויים שעברו השניים הציתו מחאה נרחבת בקרב הימין בנוגע לשימוש בעינויים כלפי יהודים.

ביוני 2018 הסתיים "משפט הזוטא" שדן בקבילות ההודאות של הנאשמים בתיק. שופטי בית משפט המחוזי בלוד - רות לורך, צבי דותן ודבורה עטר - פסלו אז את הודאות הנאשמים שהתקבלו ב"חקירות מיוחדות" של שב"כ ("עינויים", להגדרת הסנגורים). מנגד החליטו השופטים לאשר את שאר העדויות של הנאשם בן אליאל - אלה שלא הושגו ביום שבו הופעלו "החקירות המיוחדות", זאת למרות שלטענתו היה מפוחד והעדיף "להודות" כדי שלא יעונה שוב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר