תלמדו במעורב או שנחזיר אתכם לגטו // מירי פסח

במאמר שפורסם השבוע בגלובס, דובר נגד הלימודים בהפרדה, המלחמה הכי מוזרה שנטשה כאן מאז ומעולם. אענה על הנקודות העיקריות שבו, ביניהן רמת הלימודים, איכות התעודה והתנגדות הרבנים (דעות)

מירי פסח. (צילום: shutterstock)

בתזה, חקרתי את רמת השחיקה הנפשית של אמהות חרדיות בצל מחויבותן הכפולה, אמהות ועבודה. למרבה הפליאה (של המנחה שלי), הנתונים הצביעו על רמות שחיקה נמוכות מאלו הנצפות בחברה הכללית, זאת על אף שלאם החרדית משפחה גדולה מזו של החילונית בדרך כלל. בחנו את הנתונים ובדקנו אותם מכל כיוון, אבל הם התעקשו. האישה החרדית, כך עלה במחקר, חדורת מוטיבציה (שנמצאה, אגב, קשורה בתחושות עמוקות של הוגנות מההסדר החברתי של חייה) והישגיה די גבוהים.

במאמר שפורסם השבוע בגלובס דובר נגד הלימודים בהפרדה. אענה על הנקודות העיקריות שבו;

1. במאמר נטען כי "קיימים פערים גדולים בין רמת הלימודים במסלולים חרדיים למסלולים רגילים". לא נכון. אני מרצה לעבודה סוציאלית במבח"ר ובתכנית ללימודי אחיות בלניאדו, תכניות מופרדות לנשים חרדיות. רמת הלמידה גבוהה ואחוזי המצוינות גורמים לא פעם לראשי התכניות באוניברסיטה לגרד פדחות במבוכה. הדרישות מקבילות אחת לאחת למסלולים באוניברסיטאות. אני מלמדת את אותם החומרים בדיוק, המבחנים הם אותם מבחנים!

3. נטען כי המסלולים החרדיים מזכים את הסטודנטיות/ם "בתעודות ששוות פחות ממקבילותיהן החילוניות ועם תדמית של כאלה שלא מסוגלים להתנהל בחברה מעורבת". לא נכון. התואר הוא אותו תואר וחלק ניכר מהסטודנטיות (יש מחזורים שבהם רובן) ממשיכות ישירות לתואר שני. כל כיתה מנפיקה לפחות אחת, לפעמים שתיים שימשיכו לדוקטורט.
לפני כשנתיים סיימה עם ביתי בלניאדו סטודנטית בשם שמרית, אמא לשלושה כבת 30. במבחן הממשלתי זכתה בציון הגבוה בארץ! היא שולבה מיד בתפקיד יוקרתי של סגנית מחלקה בבית החולים. זהו סתם סיפור קטן, מלא גאווה ובנימה אישית.

5. עוד נטען כי "הממסד הרבני עדיין מטיל וטו מוחלט על לימודים אקדמיים". לא נכון. הסטודנטיות שלי מגיעות מהגרעין הקשה של החברה החרדית. חסידיות, ליטאיות, חב"דניקיות ומזרחיות. רובן מצוידות בברכתו של רב בו נועצו. מנהיגים רבים ומשמעותיים נותנים ברכתם ללימודים האלה, גם אם לא מוצאים לנכון לעשות זאת כצעד הצהרתי.

6. נטען כי יש נשירה משמעותית של סטודנטים חרדים מהלימודים. גם אם זה נכון במידה מסוימת, בעיקר אצל הגברים, מהצד השני, כל שנה עולה מספר הסטודנטים/ות!

8. והכי אבסורדית הטענה כי "כנראה שהיום כבר 80% היו מסכימים ללימודים מעורבים". תסלח לי כותבת המאמר, אבל זה מזכיר קצת את ה-7000 שקל שמרוויח אברך חרדי בכולל, על פי יאיר לפיד. במציאות רוב הסטודנטיות לא היו פונות ללימודים בלי ההפרדה.

9. ואחרון חביב והמצער מכולם: "מהרגע הראשון המדינה תמכה בהפרדה, העיקר שילמדו" זה נכון, אבל מה השתנה??? בשם איזה רציונל בדיוק אותם קולות מכריזים עכשיו מלחמה על המסגרת שמאפשרת לחרדים ללמוד? איך דווקא מי שקרא לשילוב החרדים מתאמץ עכשיו להחזיר את המצב אחורה ולכרות את הענף הזה שנבנה בכל כך הרבה מאמץ? מה אכזב אותם?

האם הייתה כאן ציפייה סמויה שהלימודים יביאו להתרופפות דתית של הסטודנטים וזה לא קרה? האם מישהו נבהל מהמחשבה שצומח כאן דור חרדי מלומד, יוצר, חוקר, שידע לעמוד מול האליטה החילונית הוותיקה והוא כולו חבוש כיפה, זקן ופאות (תרתי..), דור שיהיה קצת קשה יותר להתנשא עליו ולבטל אותו?!

מה הכותרת האמיתית של המלחמה הזו? מבצע "תלמדו במעורב או שנחזיר אתכם לגטו"?! בלתי. ממש בלתי יאמן.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית