כולנו באותה זירה

מרגישה שכולם מתקדמים בחיים ורק את תקועה?

אתן שמחות בשביל החברות והשכנות שלכן שכובשות פסגה אחר פסגה, אבל לפעמים חשות שכולם מסביב מתקדמים בזמן שאתן פשוט לא? זו תופעה מוכרת. והנה הפתרון לתחושות המורידות הללו (דעות)

תהילה אלטמן | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

מדי בוקר, כשאתן פותחות את הוואטסאפ, אתן נתקלות בסטטוס המשווק קורס חדש שחברתכן מהתיכון מעבירה וכל ביקור באינסטגרם מזכיר לכן שבת הדודה מפתח תקווה לא נחה לרגע ועם זאת, הכל קל לה, כי היא כזו שאפתנית וחייכנית. וכן, אתן שמחות בשביל כל הנשים האלה ומרוצות מהחיים שלכן, אבל לפעמים מתקשות שלא להרגיש שכולם מסביבכן מתקדמים בזמן שאתן פשוט... לא. יתכן שאתן חוות את מה שנקרא "פומו אבני דרך", בתרגום חופשי. במה מדובר? הפסיכיאטרית, ד"ר אנישה פאטל-דן, מסבירה:

"'פומו אבני דרך' הוא מונח חדש לתופעה שקיימת כבר שנים רבות, המתארת את ההרגשה של עמידה במקום, כביכול, או חוסר עשיה, בהשוואה לסביבה שמשיגה אבני דרך שאתן עדיין לא השגתן", היא מסבירה. "לדוגמה, אם אתן רווקות, אתן עלולות לחוות זאת במהלך תקופת החגים בהימצאות ליד האחים, שלכולם יש משפחה וילדים ולכן לא". דוגמה נוספת שהיא נותנת היא לראות אחרים כובשים פסגות בקריירה ומבצעים רכישות גדולות (כמו בית), אבל אתן חשות תקועות או פחות מוצלחות בהשוואה אליהם.

למרות שד"ר פאטל-דן מבטיחה לנו שהבעיה הזו יכולה לבקר אצל כל אחד, היא מציינת שהיא נוטה להשפיע על אנשים עם דימוי עצמי או ערך עצמי נמוך - שהביטחון שלהם תלוי באופן שבו הם חושבים שאחרים יתפסו אותם - במיוחד . "זה יכול גם להשפיע על טיפוסים תחרותיים ולגרום להם להרגיש שהם מפגרים מאחור כי הם לא מגיעים לאותן אבני דרך באותו קצב או ציר זמן כמו מישהו אחר", היא מוסיפה.

למרות שאין פתרונות מהירים לפומו אבני דרך (אתן לא הולכות להתחתן עם הבחור הבא שתפגשו רק בגלל שכל המחזור שלכן התארס בשנה האחרונה, נכון?), לד"ר פאטל-דן יש כמה הצעות לטיפול:

ראשית, היא מציינת שבמיוחד לאחר שחווינו את הקורונה, חשוב לגלות אדיבות לעצמנו ולתת מקום להשפעה שהיתה לשנה ההיא על החוויה הקולקטיבית שלנו. "חשוב להבין שלחייכן היה מסלול אחר כשהתחילה המגיפה וזה בסדר לעצב מחדש את רשימת המטרות שלכן ולתרגל אמפתיה כלפי עצמכן", היא מדגישה.

באופן לא מפתיע, הרשתות החברתיות משחקות תפקיד עצום באיזו תדירות - וכמה חמור - פומו אבני דרך יכול לפגוע. "מניסיוני, מדיה חברתית יכולה לעורר השוואתיות וערך עצמי נמוך", היא אומרת. "בין אם זה לראות הודעות אירוסין, תינוקות חדשים או סתם השוואה של אורח החיים שלכן לאחרים והנחה שהם מצטיינים הרבה יותר מכן, זה יכול לתת את הרושם השגוי שלאחרים יש את החיים ה'מושלמים'". למרות שכולנו יודעות שרשתות חברתיות אינן משקפות את האמת, נסו להגביל את זמן האינטראקציה שלכן עם חשבונות שמעלים בכן רגשות לא נעימים - או את הזמן שלכן במדיה החברתית בכלל.

לבסוף, ד"ר פאטל-דן ממליצה: "קחו זמן להעריך ולהלל כל הישג בחייכן שאתן גאות בו, גם אם לא מדובר בפסגה שהחברות ובני המשפחה שלכם היו צוהלים בגינה. היו גאות לחגוג ביקורת חיובית שקיבלתם בעבודה, או חופשה שנהנתן בה לבד".

גם אם סוף סוף ירדתן את שלושת הקילוגרמים שרציתן, פנקו את עצמכן בטפיחה על השכם - הישג הוא הישג.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית