מהומות האתיופים

צפו: השר גלעד ארדן מסביר את התנהלות המשטרה

השר גלעד ארדן כינס ישיבת הערכת מצב מיוחדת עם סגל הפיקוד של המשטרה וניסה יחד עם מ"מ המפכ"ל להסביר מדוע לקח למשטרה הרבה זמן להשתלט על המצב (אקטואלי)

דברי השר גלעד ארדן (צילום: דוברות המשטרה)

בעיצומה של המחאה האלימה של קהילת יוצאי אתיופיה ולאחר שעות של אלימות ואנרכיה, כינס השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, ישיבת הערכת מצב מיוחדת עם מ"מ מפכ"ל המשטרה ניצב מוטי כהן ופיקוד המשטרה.

בדבריו, ביקש ארדן להסביר מדוע לקח למשטרה הרבה זמן להשתלט על המצב. "לפני יומיים התרחש אירוע קשה, כואב וחמור, כאשר קצין משטרה ביצע ירי אשר גרם למותו הטראגי של הנער סולומון טקה זכרונו לברכה", פתח ארדן את דבריו, "אני מבקש להביע שוב, בשמי ובשם משטרת ישראל כולה, את הזעזוע העמוק ואת הצער הרב על האירוע הקשה הזה, ושולח תנחומים מעומק הלב לבני משפחת טקה".

ארדן המשיך ואמר כי "מאז אתמול החלו הפגנות וחסימות כבישים אשר התעצמו לאחר הלווייתו של סלומון ז"ל. אני מבין ומזדהה עם כאבם של בני העדה ומכבד את הרצון להביע מחאה, זכותו של כל אזרח במדינה דמוקרטית למחות על עוולות שהוא מרגיש שנעשו לו, ולזעוק כאשר הוא מרגיש שזכויותיו נפגעו.

(צילום: דוברות המשטרה)

"ממשלת ישראל, המשרד לביטחון פנים והמשטרה, עשו בשנים האחרונות צעדים רבים ומאמצים גדולים מאוד כדי לחזק את הקשר והאמון בין קהילת יוצאי אתיופיה והמשטרה. בעיני זו הייתה ועדיין אחת המשימות הלאומיות החשובות ביותר.

"למאמצים האלו של המשטרה היו גם תוצאות חיוביות במשטרת ישראל ובמג"ב משרתים כיום למעלה מ-1000 מבני הקהילה. חלה ירידה של 21 אחוזים במעצרים בקרב יוצאי אתיופיה, יזמנו את פרויקט מצלמות הגוף כדי להגביר את השקיפות ונעשו צעדים רבים כדי להילחם בתופעת שיטור היתר.

"הנהגת הקהילה עצמה מציינת בכל הזדמנות לשבח את פעילות המשטרה, והמקרה הנורא בקריית חיים איננו מייצג את התהליכים שעברה ועוברת משטרת ישראל, מחאת הקהילה היא לגיטימית, אבל למחאה, לכל מחאה בחרה דמוקרטית יש גבולות שאסור שייחצו ושהמשטרה לא יכולה להתעלם מהם".

השר ניסה להסביר ואמר כי "משטרת ישראל עשתה כל מאמץ כדי לאפשר למפגינים להביע את כאבם ולזעוק את זעקתם. הכוחות נהגו באיפוק והכלה על מנת שלא להגיע לעימותים אלימים אשר יביאו חלילה לנפגעים בנפש, פגיעה באזרחים, שוטרים.

"אני מודע כמובן גם לסבלו הרב של הציבור הרחב, ולאי הנעימות שנגרמה לעשות אלפי אזרחים בכבישים ואני מצר על כך צער רב, אולם חשוב להבין שהמשטרה פעלה כך כדי למנוע נפגעים נוספים בנפש. פינוי של כבישים רבים שנחסמים בעת ובעונה אחת ברחבי המדינה מצריך הפעלת כוחות ואמצעים גדולים שהיו גורמים בוודאות גבוהה מאוד לעוד נפגעים, מה שהיה מביא כמובן להסלמת המצב ואיננו רוצים בכך.

דברי מ"מ המפכ"ל ניצב מוטי כהן (צילום: דוברות המשטרה)

"לצערי בקרב המפגינים היו ועדיין ישנם כאלה בשעות אלה שפועלים באלימות רבה ומשולחת רסן גם כנגד השוטרים שעושים את תפקידם וגם כנגד אזרחים תמימים. ראינו היום פורעי חוק אלימים מאוד בקרב המפגינים, שהשליכו בקבוקי תבערה רימוני הלם, השחיתו כלי רכב ותשתיות מדינה ואפילו ניסו להצית תחנות משטרה, האלימות הזו גרמה לפציעתם של עשרות שוטרים.

"מפגינים שמיידים אבנים על אמבולנס, מפגינים שפוגעים בכוחות הצלה שמגיעים לסייע, מפגינים שמציתים תחנות משטרה – מאבדים לגיטימציה. אי אפשר לקחת רבבות אזרחים בכבישים כבני ערובה ולסכן את חייהם. אנחנו נמשיך להאבק על זכותם של המפגינים למחות, אבל לא נסבול אנרכיה ולא נסבול פגיעה קשה בסדר הציבורי, וכמובן לא נאפשר מחאה שפוגעת בגוף או ברכוש פגיעה חמורה".

מ"מ המפכ"ל ניצב מוטי כהן אמר בדבריו כי המשטרה אפשרה לקהילת יוצאי אתיופיה להביע את מחאתם. "כמשטרה בחברה דמוקרטית אפשרנו, הכלנו והשוטרים פעלו באיפוק רב".

"במספר רב של זירות, של הפרות סדר", אמר מ"מ המפכ"ל, "המפגינים הביעו את מחאתם תוך הפרות סדר ממשיות, פגיעה בשוטרים, השלכת בקבוי תבערה, זריקת רימוני הלם, פגיעה ברכוש של משטרת ישראל, פגיעה במוסדות שלטון, כמו כן פעלו בפעילות נמרצת כדי להפר את הסדר בכל מקום אפשרי ולפגוע בשגרת החיים של אזרחי ישראל.

"לאור האמור ולאחר שהבנתי שעשינו ככל האפשר שהקהילה האתיופית תביע את מחאתה, הנחתי את המפקדים בשטח שלא לאפשר יותר כל גילוי אלימות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר