'כיכר גלובל'. צפו

המיליארדר מיכאיל פרידמן שתרם את הונו לצדקה • ראיון

מיכאיל פרידמן נמנה על עשירי העולם, הונו מוערך בכ-15 מיליארד דולר - אותם הוא ציווה בהמשך לצדקה. בראיון בלעדי ומרתק ל"כיכר השבת" הוא מסביר את עמדותיו, ומדבר על חייו (כיכר, גלובל)

(מנהל אולפן: אריאל ליבא. תרגום: יוחנן בלייך, אריאל ליבא)

המולטי מיליארדר היהודי, מיכאיל פרידמן, ה'שווה' יותר מ-16 מיליארד דולר על פי הערכת מגזין 'פורבס', מעניק ראיון מקיף ומיוחד ל'כיכר השבת', בו הוא מספר לרב בנימין גולדשמידט על כמה מתחנות חייו ופורס את השקפת עולמו בנושאים שונים שעל הפרק.

אלו הם עיקר דבריו המרתקים, מתוך הפרק השני ב'כיכר גלובל', מבית 'כיכר השבת'.

• הקמת קרן בראשית

לפני 8 שנים ייסדנו את קרן בראשית, כדי לפנות ליהודים המודרנים שלא גדלו תחת אפליה ואנטישמיות בברית המועצות, ולחבר אותם ליהדות. הדור הצעיר - לא רק אצל יהודים אלא גם אצל נוצרים ומוסלמים - נהיה יותר ויותר חילוני. לא הולכים לבית כנסת כל כך הרבה, ולא מחוברים.

הם לא מרגישים את האפליה שהיתה לנו מגורמי שלטון ומהחברה בברית המועצות. הדור של ילדיי מרגיש כמו אזרחים רגילים של הארצות שלהם. לא מדברים עברית ולא מתפללים. אז מה מחבר אותם ליהדות?

לכן החלטנו למצוא דרך לחבר אותם ליהדות בתוך החיים המודרניים עצמם. הרעיון היה, למצוא מישהו מפורסם שהצליח בחייו בעולם, שיאמר לצעירים: "אני הצלחתי בגלל הזהות היהודית שלי, המסורת הדת והערכים היהודיים שלי, בגלל המוח היהודי שלי ובגלל שאני יהודי'. מאוד חשוב להבין איך לשמר את יהדותם, וכיצד לבנות קשר בל ינותק ביניהם ובין המסורת היהודית.

• ארץ ישראל ויהדות התפוצות

יהודי ארץ ישראל ויהודי התפוצות - שווים. כמו אחים תאומים. אין אח גדול ואח קטן. יש אחריות משותפת של שני הצדדים.

הישראלים אחראים שיהדות התפוצות תימשך. ההיסטוריה היהודית יצרה סיטואציה של שני עמודי תווך: יהדות ארץ ישראל, ויהדות התפוצות. בבבל, בברלין ובארה"ב. אם לישראלים לא יהיה אכפת מיהדות התפוצות, יהדות התפוצות תסתכן בהתבוללות.

מצד שני, אם יהדות התפוצות לא תגן על האינטרסים של ישראל, ישראל תמצא את עצמה לא מוגנת בדעת הקהל העולמית במדינות חשובות רבות, בפעמים שהמצב מסתבך, והיא תהיה עוד מדינה קטנה במזרח התיכון ולא המדינה המשפיעה באזור כפי שהיא כיום, אור לגויים.

זהו איזון שחשוב מאוד לשמר, בכל מחיר. שתהיה יהדות תפוצות שתוכל להעשיר את חייהם של תושבי המדינות בעזרת האור של היהדות, המסורת היהודית וההצלחה הפנומנלית של יהודים בתחומים כמו מדע, תרבות, דיפלומטיה ועוד - ובו זמנית, על יהדות התפוצות להיות אחראית להגן על האינטרסים של מדינת ישראל כמדינה, כזו שמוקפת על ידי אויבים שמעוניינים למחוק אותה מעל המפה.

אנחנו חיים בעולם של דעת קהל. דעת הקהל יכולה להתפשט תוך דקות בכל העולם, וגם משטרים דיקטטורים מתחילים להיות קשובים לדעת הקהל. כך שאם לא תהיה מחויבות חזקה מצד יהדות התפוצות לתמוך בישראל, להגן על האינטרסים של ישראל ולהסביר את ההיגיון שלה ואת סיבות לפעולות שלה, הרי שיהיה קשה מאוד לישראל להצליח.

• חרדים ואקדמיה

אם יש למישהו אפשרות ללמוד לימודי חול באיכות גבוהה, בהחלט הייתי ממליץ על כך. ידע הוא אף פעם לא מיותר. יהודים תמיד ידעו ללמוד עד כמה שהם יכולים. אבל בהמשך הדרך, לימודי החול הרשמיים הופכים להיות פחות קריטיים כדי להצליח בתחומים שונים, בפרט בעסקים.

יש מספר דוגמאות של אנשי עסקים כמו ביל גייטס או סטיב ג'ובס, שהצליחו למרות שלא התחנכו באוניברסיטה. מרכיבי ההצלחה הם להיות עקביים, להיות חכמים, עם סבלנות - ואז בסופו של דבר נהיים אנשי עסקים מוצלחים.

לדעתי, לימודי חול חיוניים בחברות הגדולות, אבל אם עובדים בחברות הקטנות - אנחנו חיים בעולם הסטארט-אפים ששם זה הרבה פחות חשוב. אנחנו חיים בעולם האינטרנט שניתן להשיג באמצעותו מידע בקלות בכל רגע נתון. ניתן לקבל נאומים מהאוניברסיטאות הטובות בעולם בחינם וכך צוברים ידע רב.

גורלך בידך. כמו היסוד ביהדות, של "בחירה חופשית". ביכולתך להשיג ידע, אם רק תרצה ואם תצטרך לכך. לכן אני חושב שלימודים רשמיים יכולים להיות שימושיים בכל מקרה, אבל אם זה לא קורה, ניתן להחליף זאת באמצעים אישיים.

• הורשת כספו לצדקה, לא לילדיו

שוחחתי על כך עם ילדיי. זו האמונה שלי מאז התחלתי לחשוב; מה לעשות עם כספי, וכבר מההתחלה החלטתי שזה יהיה לא נכון לספק לילדיי את הוני. לא בגלל איזושהי שאיפה של רצון לתרום למטרות פילנתרופיה, אלא קודם כל מתוך דאגה לצרכי ילדיי, לתכלית האישית שלהם.

לדעתי, אם רווחים גדולים מועברים לילדים, הדבר מהווה איום גדול עליהם ועלול להחריב את חייהם. כי קשה מאוד להתנהל עם כספים שלא אתה הרווחת. תדמיין לעצמך כמה אנשים רעים יכולים לנצל את ילדיי עבור האינטרסים האישיים שלהם. הם לא יידעו להבחין בין חברות אמיתית לבין חברות רק בגלל הכסף.

זהו ההישג הגדול ביותר שבן אדם יכול להשיג - שיאמר ישירות לילדיו: אני עשיתי הכל בחיי באמצעות מאמציי האישיים.

• האמונה בקב"ה

כולנו חיים בעולם שמנוהל על ידי כוח עליון. אני בהחלט מאמין בכך. אני מאמין שזה עולם של צדק גלובלי; אם אתה עושה דבר רע - תקבל עונש. יש שכר ועונש. אם תעשה דברים טובים - תקבל שכר. אבל זה אומר שאני צריך לפעול כפי יכולתי, לעשות דברים בעצמי; השתדלות. כך בעזרת השם אגיע ליעדים שהצבתי לעצמי.

• איזהו עשיר?

הנושא הכי קריטי הוא האושר, לא העושר. האושר בהחלט יותר חשוב. אם יש לך תחושת הרמוניה, בכל ההיבטים של החיים, ברוחניות אבל גם בגשמיות, אתה בהחלט אדם עשיר.

כי אם אין לך שום בעיות עם חייך הגשמיים, אין לך איזושהי תשוקה שאינך יכול להגשים, זה אומר שאתה מספיק עשיר בכדי לחוש את עשירותך. מעבר לשאלה האם אתה עשיר או לא, השאלה החשובה היא: האם ניצלת את כל הפוטנציאל שנתן לך ה' כשנולדת? הגשמה עצמית, מימוש עצמי - זו שאלת המפתח בעניין הצלחתך. לא האם אתה עשיר או לא.

אם יש לך תחושה שמימשת את מה שניתן לך על ידי האלוקים, אתה בהחלט אדם שמח ועשיר. וזה מה שנתן לי כל הזמן כוח להתקדם: ראיתי סוגים רבים של אנשים, ואני מבין שהחלוקה של הכישרון בעולם היא לא שווה בשווה עבור כולם.

הרעיון של 'תיקון עולם', לתת לעולם כמה שאתה יכול, הוא חיוני מאוד כדי להיות אדם עשיר, מצליח ושמח. אדם יכול לעשות זאת עבור עצמו, או עבור משפחתו, קרוביו, הקהילה שלו , עיר מגוריו או ארצו, או עבור כל העולם. זה משתנה לפי כמות הכישרון שהאדם מקבל מאלוקים.

השליחות שלנו היא להגשים כמות זו של פוטנציאל וכישרון שקיבלנו - במקסימום האפשרי. זה מה שאני מנסה לעשות - ותמיד יש מה להוסיף.

• תשובות בשליפה

געפילטע פיש או סושי? - געפילטע פיש.

ירושלים או תל אביב? - ירושלים.

נתניהו או ליברמן? - זו שאלה טובה... כנראה אף אחד מהם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר