בגלל מאכערים

מנהלי תלמודי התורה בירושלים מאיימים בביטול הצהרונים

לאחר שמנהלי הת"תים בי-ם טענו כי משה ליאון הבטיח להם שניהול הצהרונים יעבור לידיהם, במקום גוף חיצוני - ולא קיים; כעת הם מאיימים שיבטלו את הצהרונים • כל הפרטים (חרדים)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
צהרון. אילוסטרציה (צילום: Serge Attal/Flash90)

במכתב חריף, שנחשף כעת (חמישי) לראשונה, קובלים מנהלי תלמודי התורה בירושלים, כי ראש העיר ליאון, שהבטיח להם כי תסתיים סאגת ניהול הצהרונים ע"י גורמים חיצוניים תסתיים - לא קיים. יתרה מכך: לדבריהם, לעובי הקורה נכנסו גורמים אינטרסנטיים ומאכערים. בעקבות כך, המשך קיום הצהרונים עומד תחת סימן שאילה כבד.

כידוע, הצהרונים בגני הילדים מאפשרים להורים לעבוד עד לשעה מאוחרת, מה שיצר בשנים האחרונות שינוי משמעותי, שחדר גם לחינוך החרדי.

זה יותר משנתיים, שבירושלים מתנהל מאחורי הקלעים קרב איתנים על ניהול הצהרונים הללו. אחד ממנהלי תלמודי התורה בעיר מסביר ל'כיכר': "הצהרונים מופעלים על ידי מפעילים חיצוניים, שלא מתואמים עם ההנהלה. זה דבר שפוגע בעצמאות שלנו, והחלטנו בהוראת גדולי ישראל להילחם למען עצמאות זו".

ואכן, מנהלי הת"תים בירושלים הגישו מתווה שיביא לשליטה שלהם בהפעלת הצהרונים, אך לדבריהם הוא הושלך לפח בעירייה, לאחר שנידון במשך כמעט שנה.

בשל כך, ל'כיכר השבת' נודע כי מנהלי תלמודי התורה שוקלים כאמור לבטל לחלוטין את הפעלת הצהרונים בשנת הלימודים הקרובה, עד למציאת פתרון.

וכך נכתב במכתב מנהלי הת"תים להורים, שהגיע לידי 'כיכר השבת': "בשנתיים האחרונות עיריית ירושלים מפעילה את מערכת הצהרונים באמצעות מפעילים חיצוניים, במסגרת ההפעלה הופקעה כל סמכות של הנהלת התלמוד תורה בנוגע לאופי הפעלת הצהרון הן בהיבט הרוחני והן בהיבט בהם הגשמי".

"מפעילי הצהרונים פועלים באופן עצמאי בהתאם לתנאי ההתקשרות שלהם מול העירייה בלי שיהיו כפופים כלל ועיקר להנהלת התלמוד תורה, מצב זה הפך לבלתי נסבל הניסיון שנצבר אצל מנהלי התלמוד תורה העלה כי אופן ההפעלה פוגע בעצמאות תלמודי התורה שהיא אבן יסוד של החינוך החרדי".

בשלב זה מגוללים המנהלים את ההתרחשויות, מנקודת מבטם: "לאחר שהגיעו מים עד נפש ובעצה אחת עם רבנים קבעו מנהלי תלמודי התורה בירושלים פגישות רבות עם הדרג המקצועי בעיריית ירושלים בפגישות אלו הושגה התקדמות משמעותית להבטחה לשינוי המצב בתכלית.. עם כניסתו לתפקיד של ראש עיריית ירושלים מר משה ליאון הובטח לנו בשמו של ראש העיר כי קידום הנושא על פי הוראות גדולי ישראל יקבל עדיפות ראשונה".

ראש העיר ליאון (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

"בתום מרתון דיונים שנמשך שבעה חודשים רצופים הצלחנו לגבי מתווה שהיה מוסכם על כלל הגורמים בעיריית ירושלים מהדרגה מקצועי וקיבל את אישור היועץ המשפטי. למתווה היו שותפים רואי חשבון ועורכי דין שנשכרו על ידינו על מנת להוציא מתחת ידינו מתווה מקצועי שייתן מענה מיטבי להפעלת הצהרונים, יתרה מכך זומנו על ידי עיריית ירושלים ביוזמת העירייה לפגישה שבה נאמר לנו כי הוחלט על הפעלת הצהרונים על ידי התלמודי תורה כפי שסוכם במתווה על פי לוח זמנים שנקבע מועד החתימה על המתווה היה אמור להתקיים בימים אלה ממש".

לדבי מנהלי תלמודי התורה: "בימים האחרונים התברר לנו כי הולכנו שולל על ידי עיריית ירושלים וכי אין בכוונת העירייה להיענות כלל ועיקר לאף אחת מהדרישות שהועלו, למרות המאמצים הרבים שהושקעו בקידום המתווה שהוסכם על ידי כלל הגורמים בעיריית ירושלים בחרה העירייה באופן חד-צדדי ותמוה להתעלם לחלוטין מכל המשא ומתן, שנוהל בתום לב. ולהשליך לפח את כל ההישגים שהושגו".

"על פי הודעת העירייה בכוונתה להפעיל את הצהרונים בשנה הבאה במסגרת הישנה שכשלה. יש לציין כי מידע שהגיע לידינו מעלה כי גורמים אינטרסנטים ומאכערים בחשו בהחלטה והשפיעו עליה".

ומה בדעתם לעשות? "על דעת כל מנהלי מוסדות החינוך והרבנים הוחלט כי אין מנוס מההחלטה שלא להפעיל את הצהרונים בשנת הלימודים הבאה , אנו מודעים לקושי הרב שיהיה מנת חלקם של ההורים אך עיריית ירושלים בהחלטתה הפוגענית ואחת צדדית לא הותירה בידינו ברירה אחרת".

"בזכות ולא בחסד". היו ימים (באדיבות המצלם, ללא קרדיט)

מנהל בכיר של תלמוד תורה מפורסם בעיר הקודש מסכם במרירות, בשיחה ל'כיכר השבת': "רק לפני כמה חודשים שרנו כולנו את הפזמון של הבחירות 'כי כולנו נקבל - בזכות ולא בחסד', ועשינו הכל למען דגל התורה ומשה ליאון. עכשיו אנחנו כבר מתגעגעים לימיו של ניר ברקת בראשות העיר".

מעיריית ירושלים נמסר ל'כיכר השבת' בתגובה: "עיריית ירושלים לא בנתה מתווה חדש בשום שלב. הנושא הובא לידי מנכל העירייה לפני כ- 10 ימים בדרישה לבצע שינוי בכל מערך צהרוני הת"תים. בנקודת זמן זו, בסמוך לפתיחת שנת הלימודים, אין באפשרותה של העירייה לצאת להליך מכרזי מחודש. הנושא יבחן בתקופה הקרובה יחד עם כל הנציגים הרלוונטים וההחלטות שיתקבלו ייושמו בשנ"ל הבאה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר