לאחר חצי שנה

ממצאי החקירה: אסון נחל חילזון יכל להימנע

חקירת מצ"ח העלתה כי תכנון התרגיל היה בעייתי. בעקבות כך החליט הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף שרון אפק, לזמן לשימוע 5 קצינים, מפקדיו של סמל אביתר יוספי ז"ל (צבא)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
אביתר יוספי ז"ל (צילום: מתוך הפייסבוק)

אחר התחקיר הפיקודי הגיעו כעת גם ממצאי חקירת מצ"ח לבירור נסיבות מותו של סמל אביתר יוספי ז"ל במהלך אימון ניווט בנחל חילזון ב-7 בינואר 2019. בעקבות הממצאים החליט הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף שרון אפק, לזמן לשימוע חמישה קצינים, מפקדיו של סמל אביתר יוספי ז"ל.

החקירה העלתה, כי תכנון הניווט וההיערכות אליו נעשו תוך חריגה לכאורה מהוראות הבטיחות המחייבות, ולא ניתן משקל מספק למזג האוויר הצפוי בזמן הניווט ולהשלכותיו האפשריות על בטיחות החיילים. עוד עלה מהחקירה כי במהלך הניווט היו תמרורי אזהרה, שהיו צריכים להוביל להערכת מצב מחודשת ומתן הנחיות שישמרו על בטיחות החיילים.

הקצינים שזומנו לשימוע: מפקד הגדוד (קצין בדרגת סגן-אלוף), מפקד המגמה (קצין בדרגת רב-סרן), מפקד הפלוגה (קצין בדרגת סרן), סגן מפקד הפלוגה (קצין בדרגת סגן), מפקד צוות (קצין בדרגת סגן). הקצינים נחקרו בחקירת מצ״ח בחשד לעבירות של גרימת מוות ברשלנות, התרשלות ואי קיום הוראות המחייבות בצבא.

דובר צה"ל הדגיש, כי כפי שנמסר בעבר, האירוע תוחקר באופן מעמיק במישור הפיקודי, והופקו לקחים שכבר הוטמעו בכלל צה"ל. בנוסף, בהתאם לקביעת הרמטכ"ל, ננקטו צעדים פיקודיים משמעותיים ביחס לשישה קצינים (הקצינים שזומנו לשימוע ובנוסף מפקד החטיבה) והם הודחו מתפקידם כבר לפני כמה חודשים. צעדים אלו יילקחו בחשבון במסגרת כלל השיקולים, בעת קבלת החלטות לאחר השימוע.

מדובר צה"ל נמסר, כי לאחר עריכת השימועים, תתקבל החלטה האם יוגשו כתבי אישום בעניינם של הקצינים, ואם כן- באילו עבירות.

על פי גורמים בצה"ל, הפצ"ר נפגש היום עם הוריו של סמל אביתר יוספי ז"ל ועדכן אותם בדבר ההחלטה לזמן את הקצינים לשימוע.

כזכור, במהלך הניווט נכנסו החיילים לנחל חילזון הגועש, שליד כרמיאל, כשלפתע נשמע הזעקה: "אני מחליק". היה זה אביתר, שאיבד את שיווי משקלו במקום, וטבע למוות במים הקפואים. חבריו נפגעו באורח קל.

הסריקות אחר גופתו בנחל (צילום: דוברות כב"ה צפון)

אביתר ז"ל, הוא בוגר ישיבה בני ברקית. ראש הישיבה שלו, הרב משה צבי וקסלר, ספד לו: "קל לאהוב את אביתר. הוא ילד נעים הליכות, מאוד חברותי ואהוב חבריו ומוריו. תמיד מחייך, ונרתם לכל משימה ברצון. הוא תמיד הציע את עזרתו למורים, לישיבה ולחברים.

"כולם ידעו שניתן לסמוך עליו בכל מצב. אביתר השקיע והתמיד בלימודים וסיים אותם בהצטיינות. תמיד שאף להצלחה. תלמיד ירא שמיים והקפיד על קלה כבחמורה. התפילה שלו תמיד הייתה מלאת השראה", הוסיף ראש הישיבה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר