"מסע של נקמנות"

קרע בפתח תקווה: הקצאות לחרדים הוגבלו - בתמיכת ש"ס

מועצת העיר פתח תקווה אישרה - בתמיכת ש"ס, הגבלת הקצאות שאושרו בעבר למוסדות המזוהים עם 'דגל התורה' • ביהדות התורה תוקפים, בש"ס משיבים אש ורמי גרינברג טוען שזו הסתה (בארץ)

אבי רבינא | כיכר השבת |
ישיבת המועצה, אמש (צילום: מתוך השידור החי של עיריית פתח תקווה)

הקרע החרדי בפתח תקווה - מעמיק: לאחר החשש החרדי מפני סגירת 'סמינר הילדסהיימר' שסירב לאפשר התערבות של העירייה בקבלת תלמידות לא מתאימות, סערה חדשה מתרגשת על פתח תקווה. שורת הקצאות שניתנו בקדנציה הקודמת למוסדות חינוך חרדיים המזוהים עם 'דגל התורה', בוטלו והוגבלו לשנה אחת - בתמיכת תנועת ש"ס. הצעד הוביל לחילופי מהלומות ומתקפות בין יהדות התורה, לש"ס ולראש העיר רמי גרינברג, ונדמה כי הקרע החרדי בעיר שידעה שנים שקטות יותר - מעמיק והולך.

אמש (ראשון) נערכה ישיבת מועצה סוערת במיוחד, בשיאה הצביעו הנציגים, כאמור, על הגבלת השנים בהקצאות שניתנו לשלושה מוסדות חרדיים, למרות שההקצאות הללו כבר אושרו בקדנציה הקודמת במועצת העיר, כחוק.

ההקצאה הראשונה עסקה בגני ילדים עבור רשת הגנים של 'אגודת ישראל', כאשר עבור הרשת, הסובלת ממצוקה קשה בגני ילדים במרכז העיר פתח תקווה, לאור הגידול במספר התושבים החרדים בעיר, נבנה מבנה חדש, שיועד לשלושה גני ילדים ומרתף שישמש כמועדון עירוני עבור הציבור החרדי.

ראש העיר רמי גרינברג (צילום: Roy Alima/Flash90)

ב'יהדות התורה' טוענים כי ועדת ההקצאות מתאריך 24-6-18 החליטה להמליץ למועצה על הקצאה לתקופה של חמש שנים, אך ראש העיר רמי גרינברג הביא את הדיון למועצה עם החלטת הקצאה לתקופה של שנה אחת בלבד - בניגוד להחלטה של וועדת ההקצאות.

יצוין כי כחודש לתחילת שנת הלימודים ובעיר שורר בלגן עצום, כאשר מאות ילדים חרדים עדיין אינם משובצים בגנים בעקבות אי הוודאות של רשת הגנים באשר למבנים אשר ישמשו את הילדים בשנת הלימודים הקרובה.

הקצאה נוספת שעלתה לדיון הינה של תלמוד תורה "דרך ישרים" ובו מאות תלמידים, אשר קיבל בקדנציה הקודמת, בעת כהונת ראש העיר איציק ברוורמן הקצאה, בעקבותיה, בשנתיים האחרונות נבנה מבנה חדש לתלמוד תורה, שצפוי להכפיל את מספר התלמידים שבו, בתוך שנים ספורות.

במקרה זה, ועדת ההקצאות החליטה בתאריך 24-5-18 להקצות את המבנה לתקופה של עשר שנים. מועצת העיר קיבלה ואימצה את החלטת הוועדה ואישרה בתאריך 19-8-18 הקצאה לת"ת לתקופה של עשר שנים.

יו"ר 'יהדות התורה' בפתח תקווה אליהו ברוכי (באדיבות המצלם)

אלא שאמש, גרינברג החליט לשנות את ההחלטה והעלה להצבעה הצעה כי ההקצאה לתלמוד תורה תוגבל לשנה אחת בלבד. יצוין כי הת"ת אמנם מזוהה עם 'דגל התורה' אך לומדים בו לא מעט בני משפחות המזוהות עם ש"ס כחלק מהאידיליה המיוחדת ששררה בפתח תקווה - עד לשנה האחרונה, ולמרות זאת נציגי ש"ס הצביעו נגד החיידר ובעד הגבלת ההקצאה.

בנוסף, עלה לדיון מעון יום 'קהילה נרתמת', שקיבל מראש העיר הקודם איציק ברוורמן הקצאה של מבנה למשך 15 שנים. ההקצאה אושרה בעבר, פעמיים, במועצת העיר, אך אמש העירייה קיצצה את ההקצאה לשנה אחת בלבד.

כאמור, נציגי תנועת ש"ס, היושבים בקואליציה של גרינברג, הצביעו בעד הקיצוץ של ההקצאות, בעוד יהדות התורה ממקום מושבה באופוזיציה - הצביעה נגד, וזאת בתום דיון סוער במועצת העיר.

ל"כיכר השבת" נודע כי 'יהדות התורה' מתכוונת ללכת למאבק משפטי מול העירייה בעקבות ביטול ההקצאות. לשם כך נשכרו מיטב הפרקליטים המתמחים בתחום, בהם עו"ד עקיבא ברילנט ועו"ד שחר בן עמי שייצגו את 'קהילה נרתמת' ועו"ד מוטי קניאל שייצג את 'דרך ישרים', כאשר יתר המוסדות מנהלים גם התייעצויות משפטיות בסוגיה.

ב'יהדות התורה' יצאו למתקפה חריפה וטענו כי התהליך שהוביל גרינברג עם ש"ס נעשה "מתוך מסע של נקמנות בציבור שנשמע לרבותיו. חובה לציין שמעולם לא נעשו צעדים שכאלו בעיריית פתח תקווה, לא היו החלטות של מועצת העיר בניגוד להמלצות של וועדת ההקצאות, לא היו דיונים חוזרים במועצת העיר אחרי שכבר היו החלטות במועצות קודמות, הבושה והכלימה היא השותפות של סיעת ש"ס בהצבעות הנ"ל".

יו"ר ש"ס בפתח תקווה אוריאל בוסו (צילום: חיים טויטו )

בתגובה, יצא ראש העיר גרינברג במתקפה משלו נגד נציגי 'יהדות התורה' וטען כי הם מסיתים נגדו ללא הרף, בעוד שהוא, בסך הכל דואג לציבור החרדי בעיר שמקבל - הכל. כמו כן הוא שוב על טענתו הקבועה כי הסיבה למתקפות נגדו היא עסקנים שזועמים על כך שהוא פועל ישירות מול הציבור ולא דרכם.

"אני רוצה לשים סוף לכל ההסתה הנוראית שקורת פה מתחיל הקדנציה", פתח גרינברג את הודעתו, "נבחרתי לראשות העיר והתחייבתי לשרת את כל תושבי פתח תקווה בכל השכונות ואת כלל המגזרים, וככה עשיתי, בלי חשבון מי תמך ומי לא תמך בי בבחירות".

בהודעה הארוכה שהפיץ גרינברג, ושלוותה בסרטון, הוא עושה הפרדה בין ש"ס לציבור החרדי בעיר וטוען כי הציבור החרדי מקבל ממנו כל מה שהוא צריך, למרות שלא הצביע עבורו. כזכור, 'יהדות התורה' תמכה באיציק ברוורמן בעוד ש"ס תמכה בגרינברג.

"לגבי הציבור החרדי שאליו אני מכוון כעת את דבריי", אומר גרינברג, "אחרי הבחירות - למרות שהציבור הזה לא תמך בי, אישרתי את היחידה לחינוך חרדי שפועלת בהנהלתו של אבי פקטר שדואגת לכל נושא התרבות למגזר החרדי - לאירועים, לפעילות המתנ"סים, לפעילות של 'מלאכת מחשבת' שעושה חוגים לאלפי ילדים חרדים בגני הדר ובמרכז העיר, וכל חודש העירייה מעבירה להם 80,000 ש"ח לטובת החוגים. מלבד זאת, כל פעילויות התרבות לימי בין הזמנים, ל"ג בעומר ואחרים התקיימו כרגיל. העברנו את כספי התמיכות למוסדות החינוך החרדיים, העברנו ומסייעים להם גם מעבר לכך.

המבנה החדש של תלמוד תורה 'דרך ישרים'

"יתירה מזאת, אני ראש העיר היחיד פה בפתח תקווה שהספיק לסייר בכל מוסדות החינוך החרדי וגם פועל לקדם עבורם את כל מה שצריך: בבית יעקב לבנות בשכונת גני הדר, אנחנו מוסיפים להם עוד אגף לאור הצפיפות שיש שם. גם בבית יעקב לבנות ברחוב רוטשילד, אנחנו מוסיפים עוד אגף לאור הצפיפות. בת"ת שארית ישראל ברחוב סביון אנחנו מוסיפים עוד אגף בגלל הצפיפות. לת"ת 'ברכת אמת' ברחוב הרצל אנחנו מוסיפים מבנה נוסף.

"בנוסף, פתחנו לטובת המגזר החרדי חמישה גני ילדים חדשים ברחוב האורים, בהנהלת רשת הגנים של אגו"י. לת"ת 'שירת התורה' ברחוב מנחם בגין אנחנו מקדמים הקמת אגף נוסף לטובת גני ילדים חדשים ומעונות יום ופעילויות נוספות באזור. למוסדות הבעש"ט בשכונת הדר גנים, אנחנו בונים מעונות יום חדשים בשיתוף עם משרד התמ"ת".

גרינברג מתעלם מסערת ההקצאות אך אומר כי "אין מוסד גוף או קהילה שפנתה אליי שלא קיבלה את העזרה שהיא זקוקה לה. כך גם בתי כנסיות וכוללים, כל מי שפנה וצריך סיוע, אנחנו דואגים להם ונותנים להם את השירות ישירות".

בשלב זה הוא עובר להתקפה ואומר: "אבל יש אנשים שמתוסכלים מזה. הפוליטיקאים מתוסכלים מהעובדה שהכל ממשיך כרגיל והם יושבים בצד ולא רלוונטיים, וזאת מאחר שבחרתי לתת שירות ישירות לתושבים ולא דרך אותם עסקנים שלא באמת נותנים שירות לתושב, אלא דואגים לאינטרסים שמעניינים אותם בלבד.

"זה מתסכל אותם כי הציבור רואה שגם בלעדיהם הכל מתנהל כמו שצריך. מקבלים כספי תמיכות, הקצאות למוסדות ובתי כנסיות, כספים לפעילות תרבות, בינוי של מוסדות חינוך, ומקבלים ומקבלים ומקבלים. תראו לי משהו אחד שלא קיבלו, תצביעו לי על משהו שלא קרה, אין דבר כזה. ולכן הם מנהלים הסתה פרועה.

"ומה אני צריך לחשוב כראש עיר?! אני שלמרות הכל, למרות ההסתה הזאת, אני ממשיך לתת ולעזור ולהעניק ולפתח ולהיות בקשר עם ראשי מוסדות עם ראשי כוללים וראשי בתי כנסת ולסייע, ועדיין ממשיכים להסית, ולמה? כי מישהו הזיז להם את הגבינה. הזזנו לעסקנים שהיו רגילים שהכל עובר דרכם והם מפזרים פרוטות לתושבים, וזה נגמר. אני נותן ישר לתושבים, לכל מי שצריך, באופן ישיר ומלא בלי פוליטיקה, וזה מה שמתסכל אותם.

"תעשו די להסתה הזאת, תדרשו להפסיק עם ההסתה הזאת כי זה לא מכבד אנשי תורה ויהודים, בטח בתקופה הזאת. אף ילד לא נזרק מאף מוסד, ואף ילד לא הוצא מאף מעון, הכל עורבא פרח. כך גם בנושא הסמינר של הרב הילדסהיימר - אף אחד לא דרש לסגור את המקום, אלא ביקשנו לשבץ מספר בנות ספרדיות שלדעת כולם הן מתאימות, הו פדגוגית והן רוחנית. לא ביקשנו לסגור ולא הולכים לסגור, ולא שום דבר בכיוון הזה, בדיוק הפוך. אני נלחם יום יום כדי לתת עוד מקומות וכדי לדאוג לעוד צרכים, לגני ילדים שחסר במרכז העיר ולמעונות יום שחסר לציבור במרכז העיר, ופועלים לשם כך בכל הכוח כמו שאף פעם לא פעלו.

"זאת האמת, ואני זמין לכל תושב בכל רגע נתון ובכל זמן. אני לשירותכם, אל תשמעו להסתה ואל תתנו לעסקנים להסית אותכם למקומות לא נכונים. יש עובדות ויש מציאות, אנחנו פה לשרת את כלל התושבים".

בסיעת ש"ס בעיר הגיבו ל"מתקפה הפרועה" של 'יהדות התורה' וטענו: "כשבמשך למעלה עשור, כמעט ולא עברו הקצאות לטובת הציבור הספרדי בעיר, אלא אך ורק לטובת הציבור האשכנזי והדתל"י, והמעט שעבר רק לאחר תחנונים ורק הקצאות למחצה - לא התבכיינו... כשבראשות אגף הנכסים עמד נציג יהדו"ת - לא הלכנו להכפיש את היהדות כולה.

"הגיע הזמן שתפנימו, ויפה שעה אחת קודם, שיש שלטון חדש. שיש דרך אחרת. הציבור כולו - האשכנזי והספרדי, מקבל ויקבל יותר ויותר - הרבה מעבר לתקופת שלטון העסקנים מיהדו"ת, אבל כנראה שזה לא יקרה דרך העסקנים שהיו רגילים לכך...".

בתגובה לטענות של ש"ס, נמסר מ'יהדות התורה': "מפתיע ועצוב לראות מצד אחד שרשרת מעשים חמורים על ידי נציגי סיעת ש"ס בעירייה, ומצד שני משרבבים קולות בכי ונהי של קוזק נגזל. בושה. להזכירכם, לסיעת ש"ס היה בקדנציה הקודמת נציג שכיהן כסגן וכמ"מ ראש העיר בשכר מלא ומכובד, הרי שכנראה התפקיד והנלווה לו היו שווים להם יותר מאשר דאגה להקצאות.

"נציגי ש"ס בשבוע האחרון הרימו יד ופגעו באופן חמור במוסדות של ציבור שלם, כמו הפעולה נגד הרב הילדסהיימר והתיכון שהקים ושמשרת את כולם, כולל בני ספרד ללא אפליה מעולם, ושבנותיהם של נציגי ש"ס למדו בעבר או לומדות שם כיום. מדובר במעשים חמורים שמעולם לא נעשו בעיר שלנו בעבר ובשום עיר אחרת".

ב'יהדות התורה' מציגים שורת הקצאות שניתנו לציבור הספרדי, ואומרים כי "סיעת ש"ס בקדנציה הקודמת זכתה לעדנה בבניית מבני ציבור, עדנה שלא זכורה להם תקופות ארוכות מאד, וכנראה גם לא תהיה בתקופה הקרובה.

"לדוגמה: תלמוד תורה נטיעים - שכן מזה שנים רבות בקראוונים וזכה לבנין חדש במגרש בשכונת הדר גנים ע"י ראש העיר מר יצחק ברוורמן; בניית מתנ"ס מאור יהודה - בניית המבנה כולו, כולל הרחבה של בית המדרש בקומת הקרקע, כולל שינויים לקומת מעון יום, גם זה ע"י ראש העיר מר יצחק ברוורמן; בית הספר מרחביה - פינוי ממבנה ישן ומעבר למגרש רחב ידיים ברחוב טבצ'ניק; בית יהודה - פינוי בית ספר לילדים מיוחדים ממגרש זרוע מבנים ניידים לבנין חדש בשכונת שיפר, גם זה ע"י ראש העיר מר יצחק ברורמן.

"גני ילדים - ברחוב כצנלסון, בשכונת מחנה יהודה, ברחוב שמואל הנגיד, רחוב הנביאים, רחוב יד' הבנים, יהודה הנשיא, ועוד ועוד; בית כנסת חזון יוסף - מזה שנים רבות עמד פיל לבן וראש העיר מר יצחק ברוורמן סיים אותו לתפארת".

ב'יהדות התורה' מוסיפים לסיום ואומרים: "רק לחשוב שאחרי כל הבנייה הזאת, היה להם האומץ ללכת ולתמוך בראש עיר אחר, תוך השמצה פרועה וזולה נגד ראש העיר מר יצחק ברוורמן, שכל כך הרבה נתן ושמר על מערכת יחסים מכובדת עם כלל רבני העיר והציבורים השונים".

אוריאל בוסו סירב להגיב עניינית וטען כי הכתבה מצדדת מראשיתה בעמדת יהדות התורה ומסמנת את ש"ס כילד הרע בסיפור.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר