מתי תינוקות מתחילים לחייך? רופא ילדים עונה

הרך הנולד הטיפוסי מנדב חיוך אמיתי, בערך בגיל חודשיים ואפילו מוקדם / מאוחר יותר. אז מהן הסיבות לחיוך ומה אתם יכולים לעשות כדי לעודד את תינוקכם לחייך? הנה התשובות (משפחה)

תהילה אלטמן | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

מתי תינוקות מתחילים בעצם לחייך? בעוד שחלק מגניבים חיוך עוד בטרם נולדו, הרך הנולד הטיפוסי מנדב חיוך בעקבות מניע רגשי (המכונה "חיוך חברתי") בסביבות גיל חודשיים. עם זאת, לדברי ד"ר דיאן הס, זה יכול לקרות כבר בגיל שישה שבועות.

אבל מהן הסיבות לחיוך ומה אתם יכולים לעשות כדי לעודד את תינוקכם לחייך (כמובן, חוץ מלנסות להצחיק אותו עם קולות מגוחכים)? הנה התשובות.

מתי הורים יכולים לצפות לראות את החיוך החברתי הראשון של תינוקם

"רוב התינוקות מחייכים בסביבות גיל חודשיים", אומרת ד"ר הס. "אבל חלק מהתינוקות עשויים לחייך חיוך חברתי בגיל שישה שבועות וחלקם עשויים לפתח אותו קרוב יותר לגיל שלושה חודשים". במילים אחרות, אם הקטנה שלכם לא תעניק לכם חיוך מתגמל בדיוק בגיל חודשיים, אל תהיו מתוסכלים. הכל משתנה, תלוי בתינוק.

איך להבחין בין חיוך שהוא חברתי לעומת חיוך שהוא יותר רפלקס? חיוך חברתי הוא בדרך כלל בתגובה ישירה למשהו. נניח, קריאת ספרים שמשולבת בהומור או אפילו דגדוג. אם הרך הנולד מחייך בקשר לגירויים חיצוניים שכאלו - זה חיוך אמיתי. (אפילו המראה של אמא שלו יכול להצית אצלו חיוך.) אתם תדעו גם כי תראו את העיניים שלו מאירות. אפילו עם ילודים צעירים ביותר, יש קשר רגשי שנראה לעין כשהם מחייכים חיוך אמיתי.

מצד שני, אם החיוך הוא קצר ואקראי - או מתרחש בזמן שהוא ישן - סביר יותר שזה פשוט יהיה רפלקס. "לפני גיל חודשיים, יש תינוקות שיש להם עוויתות או חיוכים פרימיטיביים", מסבירה ד"ר הס. "בדרך כלל אין כוונה חברתית בחיוכים האלה ולא ניתן יהיה לעורר אותם שוב על פי דרישה". (בדרך כלל, ניתן לחזור על חיוך חברתי ברגע בו אתם משחזרים את אותם גירויים.)

הנה מה שקורה בהתפתחות התינוק בפעם הראשונה שהוא מחייך

לדברי ד"ר הס, הישג מסוים זה הוא למעשה הדרך שלו לתקשר. "תינוקות נהנים להסתכל מקרוב על הפנים שלכם והם מנסים לפרש את הבעותיכם", היא אומרת. "כשתינוק מחייך, הוא מגיב לגירוי שסביבו והוא גם מבין שהוא מקבל רגש שמח מהאדם הבוגר כשהוא עושה את זה, אז הוא לומד לעשות זאת שוב".

זה עניין של סיבה ותוצאה. התינוק שלכם מזהה שחיוך הוא דרך ליצור אינטראקציה עם אחרים. ד"ר הס מוסיפה: "זו הדרך שלו לתקשר מבלי לבכות".

מה ניתן לעשות כדי להעלות חיוך על פני תינוק

הדרך הטובה ביותר היא לדבר אתו. תזכורת של ד"ר הס: תינוקות יכולים לראות את מיטב הפנים במרחק של 25-30 ס"מ מהפנים שלהם, במהלך תקופה זו, כך שזה אידאלי אם כל מה שאתם עושים בכדי לגרום לחיוך הקטן שלהם לצוץ, יתרחש מקרוב.

כמו כן, כאמא ואבא, אתם במצב הכי טוב בכל מה שקשור לחיוך. "תינוקות נוטים לחייך להוריהם לפני זרים שאיתם הם עדיין לא מרגישים בנוח", אומרת ד"ר הס.

טקטיקה נוספת היא להשתמש בביטויים מוגזמים בעצמכם, שאותה כולנו מיישמים, כאמור. במילים אחרות, היכנסו אל אותה קריאת ספרים או שירת שירים מופרזת מדי.

אתם יכולים גם לנקוט בפעולות פיזיות עם הילוד שלכם, כמו להקפיץ אותו מעלה ומטה (בזהירות, כמובן). בנוסף, משחק "קוקו" שבו אתם מתחבאים מאחורי וילון, לדוגמא, ולפתע חושפים את פניכם, הוא שיטה מנוסה להוציא מהם חיוך, או לחקות קולות של בעלי חיים.

עד לגיל ארבעה וחצי - חמישה חודשים, כנראה שהחיוך של יורש העצר שלכם ילווה גם בצחוק מתגלגל.

מתי כדאי לדאוג כשהתינוק עדיין לא מחייך

אם אתם עוברים את גיל שלושה חודשים והתינוק שלכם עדיין לא חייך, כדאי ליצור קשר עם רופא הילדים שלכם כדי ליידע אותו, אומרת ד"ר הס. אבל, שוב, אם זה לא קורה בסביבות גיל חודשיים, תנו לילד שלכם קצת מקום להתנודד. אחרי הכל, קווי זמן אלה הם רק משוערים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר