אבל - וחג מוסלמי

מחלוקת הלכתית תשפיע על עליית מחירי הבשר הטרי?

מערכות הכשרות חלוקות הלכתית האם בימינו מותר לשחוט בתשעת הימים, כאשר השנה הדבר עשוי להשפיע יותר מאשר בשנים קודמות על המחירים, בשל "עיד אל אדחא" (חרדים)

שלומי זייבלד | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

"עקב תאריך פלוני, בתקופה הקרובה יהיה מחסור חמור בבשר ובעופות בשחיטה למהדרין, מה שעלול לגרור עליית מחירים". מכירים את הכותרות בסגנון זה, אחת לכמה חודשים, בכלי התקשורת החרדים?

גם בשבוע האחרון, הביאו לידיעתנו מספר גורמים בתחום הכשרות כי צפוי מחסור ועליית מחירים, אך הפעם, החלטנו ב'כיכר השבת' לצאת ולבדוק: האומנם?

הנימוק הפעם, דיבר על איסור הלכתי לשחוט בתשעת הימים, והעובדה כי עיד אל אדחא, חג הקורבן המוסלמי, יחול בימים ראשון עד רביעי בשבוע הבא.

המשמעות: מיום שישי שעבר, עד ליום חמישי הבא, כמעט שבועיים שלמים, לא ישחטו בשר ועופות, מה שעשוי לגרום למחסור במוצרי בשר טריים למהדרין, ולעליית מחירים כללית.

מקור האיסור, בדברי הרמ"א, אורח חיים סימן תקנ"א: "ומצניעים מר"ח ואילך הסכין של שחיטה (ר' ירוחם ני"א ח"ג והגהות מיימוני) שאין שוחטים כי אם לצורך מצוה, כגון לחולה או שבת או מילה או פדיון הבן וכיוצא בו".

אך מתברר כי לא בכל מערכות הכשרות נוהגים כך. בשורות הבאות, איננו באים להכריע במחלוקת ההלכתית, כי אם להציג את העמדות השונות של גופי הכשרות בפני הקורא. יודגש עוד, 'כיכר השבת' פנה לגופי כשרות נוספים, מלבד אלו שיפורטו בהמשך, אך היו שנמנעו מהבהרת דעתם ההלכתית בנידון.

גורם בבד"צ 'העדה החרדית' אומר ל'כיכר השבת' כי בוועד השחיטה מקפידים שלא לשחוט בתשעת הימים, כפי הפסק המפורש כי "מצניעים הסכין".

גם מבד"צ מהדרין בראשות הגר"א רובין נמסר ל'כיכר השבת' כי הם מעולם לא שחטו בתשעת הימים כפי המבואר בשו"ע סימן תקנ"א סעיף ט' ברמ"א שם "ומצניעין מר"ח ואילך את הסכין של שחיטה".

במערכת הכשרות של הרב רובין הוסיפו כי "ההיתר של שחיטה לצורך שבת אינו קיים בימינו, בשל הימצאותם של עופות קפואים".

מנגד, במשחטת שגב שלום שתחת כשרות בד"ץ קהילות שבראשות הגר"י פישביין שוחטים מזה שנים בתשעת הימים וסוברים כי הדבר מותר לכל הדעות.

ל'כיכר השבת' נודע כי בשיעור הלכתי בשבוע שעבר נשאל על כך אחד מרבני השחיטה של בד"צ קהילות, שענה כי "טעם העיקרי שאסור לשחוט בתשעת הימים לא קיים כיום מכמה וכמה סיבות שנמנו בפוסקים ואשר קשורים גם לשינויים שחלו בהרגלי החיים.

"האיסור היה כאשר השחיטה הייתה פרטית, כיום כאשר מדובר בתעשייה העניין שונה, כמו כן מוזכר בפוסקים שטבח שיש לו התחייבות מותר לו לשחוט".

"על זאת", הוסיף רב המשחטה, "יש להוסיף גם את העניין של הפקעת שערים שעלול להיגרם כתוצאה מהמחסור, ובוודאי שאין להחמיר במקום שכזה".

באחת ממערכות הכשרות של חב"ד, המקפידים על שחיטת ליובאוויטש, עובדים כרגיל גם בימים אלו בנימוק כי שוחטים גם בשביל אלו שלא נוהגים שלא לאכול בשר בכל תשעת הימים, וגם כי בימינו, לא כל מה ששוחטים נאכל באותו השבוע.

מעבר לשאלה ההלכתית, הקובעת כמובן מעבר לכל שיקול אחר, ישנם ממדים נוספים. לדוגמה, אחד השוחטים במערכת כשרות המקפידה על איסור השחיטה בתשעת הימים, אומר בשיחה עם 'כיכר השבת' כי בסופו של דבר, מדובר בימי החופשה מהבודדים שלו במהלך השנה.

מהצד השני, עומד הצרכן שמידי שנה נתקל בקושי בהשגת מוצרי בשר טרי מיד לאחר תשעת הימים, והשנה המחסור יגדל בשל "עיד אל אדחא" המוסלמי, שיחול מיום ראשון, צום תשעה באב נדחה, עד ליום רביעי בלילה של אותו השבוע, מה שכאמור יביא לשבועיים ללא שחיטה במערכות הכשרות המקפידות על כך.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר